Na divadelních prknech české kavárny Nonna Café (https://www.facebook.com/nonnacafe.berlin/) v berlínském Prenzlauer Berg se konal na konci srpna pořad milostné poezie Metamorphosen der Weiblichkeit/Metamorfózy ženskosti, jehož spoluautorkou byla česko-rakouská herečka Zdenka Procházková. Ta měla původně v tomto představení i hrát. Nejdříve covidový lockdown, potom onemocnění zápalem plic ale způsobily, že namísto charismatické Zdenky Procházkové přijela do Berlína Jana Podlipná, která ztvárnila roli Ully. Doprovodu se ujal kytarový virtuos Filip Moravec, a role básníka se zhostil autor Jiří Kostelecký.
Tento slavnostní večer poezie o dávné lásce mladého českého básníka ke krásné německé herečce Ulle v Berlíně, který byl napsán pro Zdenku Procházkovou, se stal jakousi kosmickou panychidou, symbolizující bezprostřední úctu k jejímu mistrovskému hereckému umu a lidské pokoře.
Zdenka Procházková zemřela v noci na 26. srpna, den, kdy představení proběhlo. Ironií osudu byl Posthum ten večer uspořádán právě na počest této osobnosti, české herecké legendy, ale i hvězdy vídeňského Burgtheater i Düsseldorfského Schauspielhaus. Tím slavnostnější se stal tento meditativní večer v zaplněném sále, přiléhajícím ke zdi romantického hřbitova Georgen-Parochial Friedhof I., který dnes zároveň slouží i jako veřejně přístupný park.
Kavárnu Nonna vybudovala česká architektka Anna Vohlídalová, která dala pro tento večer prostory své kavárny k dispozici. Autentičtější rozloučení s naším pozemským časoprostorem si snad Zdenka Procházková ani nemohla přát. Autor Jiří Kostelecký pro N&N Magazine řekl: „Mluvil jsem se Zdenkou těsně před jejím skonem v Praze, opouštěla tento svět smířená se svým odchodem na věčnost, a snad se mohu odvážit smělého tvrzení, že jsme se s ní, den po jejím skonu v Praze, pořadem poezie v Berlíně důstojně rozloučili.“

Před dvěma lety pokřtila Zdenka Procházková společně s Karl Ferdinandem von Thurn und Taxis v kavárně Liberál knihu Jiřího Kosteleckého Mys dobré (bez)naděje. Foto: Lucie Frantová