Poetický večer v berlínské kavárně završil potlesk pro Zdenku Procházkovou

Smrt přichází někdy potichu, a někoho na poslední cestě provází i potlesk. Tak tomu bylo v Berlíně po skonu herečky Zdenky Procházkové.

Na divadelních prknech české kavárny Nonna Café (https://www.facebook.com/nonnacafe.berlin/) v berlínském Prenzlauer Berg se konal na konci srpna pořad milostné poezie Metamorphosen der Weiblichkeit/Metamorfózy ženskosti, jehož spoluautorkou byla česko-rakouská herečka Zdenka Procházková. Ta měla původně v tomto představení i hrát. Nejdříve covidový lockdown, potom onemocnění zápalem plic ale způsobily, že namísto charismatické Zdenky Procházkové přijela do Berlína Jana Podlipná, která ztvárnila roli Ully. Doprovodu se ujal kytarový virtuos Filip Moravec, a role básníka se zhostil autor Jiří Kostelecký.

Tento slavnostní večer poezie o dávné lásce mladého českého básníka ke krásné německé herečce Ulle v Berlíně, který byl napsán pro Zdenku Procházkovou, se stal jakousi kosmickou panychidou, symbolizující bezprostřední úctu k jejímu mistrovskému hereckému umu a lidské pokoře.

Zdenka Procházková zemřela v noci na 26. srpna, den, kdy představení proběhlo. Ironií osudu byl Posthum ten večer uspořádán právě na počest této osobnosti, české herecké legendy, ale i hvězdy vídeňského Burgtheater i Düsseldorfského Schauspielhaus. Tím slavnostnější se stal tento meditativní večer v zaplněném sále, přiléhajícím ke zdi romantického hřbitova Georgen-Parochial Friedhof I., který dnes zároveň slouží i jako veřejně přístupný park.

Kavárnu Nonna vybudovala česká architektka Anna Vohlídalová, která dala pro tento večer prostory své kavárny k dispozici. Autentičtější rozloučení s naším pozemským časoprostorem si snad Zdenka Procházková ani nemohla přát. Autor Jiří Kostelecký pro N&N Magazine řekl: “Mluvil jsem se Zdenkou těsně před jejím skonem v Praze, opouštěla tento svět smířená se svým odchodem na věčnost, a snad se mohu odvážit smělého tvrzení, že jsme se s ní, den po jejím skonu v Praze, pořadem poezie v Berlíně důstojně rozloučili.”

Před dvěma lety pokřtila Zdenka Procházková společně s Karl Ferdinandem von Thurn und Taxis v kavárně Liberál knihu Jiřího Kosteleckého Mys dobré (bez)naděje. Foto: Lucie Frantová

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Petra Nesvačilová: Neměli bychom zapomínat vyvěšovat červené trenýrky

Vyhledávaná herečka a režisérka Petra Nesvačilová loni zvítězila na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava (MFDF) se snímkem Vojna Ztohoven. Nyní odjíždí na filmový festival do Polska (opět soutěž o nejlepší dokument), moc se na to těší. N&N Magazín si s ní povídal o vzniku filmu, o rozdílech mezi českou a ruskou povahou, a také o hranicích dobra a zla.
Přečtěte si

Básník a germanista Pavel Novotný: Liberec bez Němců je jako odleželý šlehačkový dort

Češi a Němci se znají a rozumí si, myslí ale každý jinak. „To, že máme v obou zemích totožné supermarkety, auta, filmy či hudbu, neznamená, že píšeme stejnou literaturu a děláme stejné umění, a že přemýšlíme identicky,“ vysvětluje liberecký rodák, germanista a básník Pavel Novotný v rozhovoru pro N&N magazín.

Nejčtenější v kategorii ArtDesign