#restartpodnikani Korona nás přiblížila k zákazníkům

Šaldorfské vinařství kamarádů Kamila Piálka a Jardy Jägera, které ve svém sklepě kromě výroby vína pořádá také zážitkové kulinární degustace, během krize podržel zejména prodej tématických vinných bedýnek. Kvůli pandemii sice přišli o značnou část objednávek, ale zato se začali více starat o své zákazníky a pochopili, že to je přesně ta cesta, kterou chtějí dál pokračovat.

Kdy jste ve vinařství pocítili, že jde skutečně do tuhého?

V pátek 13. března, kdy jsme měli poprvé dopředu vyprodanou zážitkovou degustaci u nás ve sklepě a od následujícího dne vláda zakázala přítomnost veřejnosti v provozovnách stravovacích služeb. Navíc jsme kvůli nařízení museli snížit kapacitu ze 36 na 30 osob. Nejdříve jsme si z toho všeho dělali tak trochu srandu, ale během toho pátečního večera jsme začali vnímat, že mezi lidmi vládne už skutečně dost značná panika.

Co bylo dál? Vymysleli jste nějaký náhradní plán?

Samozřejmě jsme zrušili všechny naše zážitkové a degustační akce, které jsme měli dopředu nasmlouvané. Rozeslali jsme všem našim zákazníkům email s tím, že si víno mohou objednat a přijet si ho k nám do sklepa vyzvednout. Asi týden se vůbec nic nedělo a my z toho začali být dost nervózní. Do toho jsme začali láhvovat nový ročník. Přitom jsme vymysleli, že zákazníkům nabídneme degustační bedýnku Poznej ročník 2019. Šlo o šest vín různých odrůd, které lidé ještě neměli možnost ochutnat. To se shledalo s obrovským úspěchem. Pochopili jsme, že lidé touží po zážitku a po něčem novém. Po něčem, co je vytrhne z karanténního stereotypu.

Cítili jste od svých zákazníků solidaritu?

Ano! Spousta lidí se ozvalo a objedalo si bedýnku nejen z toho důvodu, že ji chtějí ochutnat, ale že nám chtějí pomoc a chtějí nás tím podpořit. To bylo moc pěkné. Máme i zákazníky, kteří vždycky chtějí nějakou slevu, ale tentokrát nic takového nezkoušeli a plně akceptovali nastavené podmínky.

Bedýnky jste tedy prodávali přes váš eshop?

Na začátku ne. My jsme totiž eshop do té doby vůbec neměli. Promo na degustační bedýnky jsme dělali přes Facebook a přes newslettery na naše obchodní partnery. Pochopili jsme, že nám lidé rádi pomáhají, ale my jim tu pomoc komplikujeme složitým objednávkovým procesem přes emaily. Museli jsme to celé zjednodušit, takže jednoznačnou odpovědí bylo vytvoření eshopu. Bez korony bychom jej nikdy tak rychle nezrealizovali. A jestli vůbec.

Jak jste se poprali s odlivem poptávky z gastrosegmentu?

Ten – jak všichni víme – zcela zamrznul. Naštěstí to zachraňovali právě zmínění koncoví zákazníci. Lidé sice nemohli chodit na víno do restaurace či baru, ale kupovali si jej místo toho dvojnásobně domů. Asi v tom hrál roli i fakt, že nebyli vystresovaní z toho, že ráno musí brzy vstávat do práce či jet autem rovnou na schůzku za klientem.

Jak se tedy proměnilo vaše vinařství během karantény?

Energii, kterou jsme ušetřili karanténou jsme vložili do zlepšení našeho sklepa a připravujeme se na příliv lidí na degustace. Pochopili jsme, že se nyní nemůžeme spoléhat na restaurace ve velkých městech, které nám generovaly značné množství tržeb, ale že musíme naše víno prodat tady u nás – ve vinném sklepě v Šaldorfě. Kromě toho jsme dopilovali eshop a vymysleli další tématické bedýnky. Lidé mají rádi zážitky, hru a kvalitu, takže nám skvěle funguje, když je vyzveme ať si doma dle našeho popisu sami porovnají dvě různé odrůdy ve stejném stylu či naopak jednu v různém provedení – např. Svěžest versus plnost – mladý svěží Veltlín versus mohutný Veltlín na akátovém sudu. Pro lidi je to zábava, dávají nám na to skvělou zpětnou vazbu a my z toho máme ohromnou radost!

A co se u vás děje právě nyní?

Nyní je všechno na jakémsi mrtvém bodě. Respektive mám pocit, že právě teď je to vlastně horší, než to bylo v „koroně“, protože lidé začali chodit do práce, traffic na eshopech se zbrzdil, ale hospody se zatím stále nerozjely, takže vlastně všichni tak trochu čekáme, co přijde…

Co vám to celé přineslo a co naopak vzalo?

Přineslo to možnost k zamyšlení, odpoutání se od rutiny a pokud alespoň trochu doženeme ztrátu, která samozřejmě nastala, pak budu brát koronavirový otřes jako pozitivní záležitost. Nejvíc mě ale mrzí, že jsme během toho období přišli o face to face kontakt se zákazníkem, na kterém naše vinařství stojí. Duben je totiž každoročně hlavním měsícem výstav a veletrhů, navíc se letos ruší většina foodfestivalů a to pro nás už nyní je a ještě bude ohromná ztráta. Věřím ale, že lidé budou během léta jezdit k nám do sklepa a my bychom tím mohli ztráty alespoň trochu zahojit. Samozřejmě všichni doufají, že se v září a říjnu nebude krize opakovat.

Vnímáte tedy období pandemie pro vaše vinařství spíše negativně či pozitivně?

Pokud nás to nesemele, tak „kononu“ vnímám pozitivně, dala nám prostor pro zamyšlení. Nejen ve smyslu životních hodnot, ale také co do hodnot podnikatelských. Z nich je pro mě nejdůležitější, že jsme si uvědomili, že se vlastně chceme mnohem víc starat a komunikovat s našimi zákazníky. Chceme jim být zkrátka mnohem blíž, než před krizí…

Více na: pialek.cz

Mohlo by vás zajímat

Nejčtenější v kategorii Business