#restartpodnikani / PARTNEŘI Hithit: Fenomén, který zachraňuje české podnikání

S radostí vám představujeme dalšího partnera #restartpodnikani. Je jím platforma Hithit. Tato česko-slovenská crowdfundingová jednička na trhu už téměř osm let pomáhá živnostníkům, kreativcům a chytrým hlavám uskutečnit jejich cíle. Spojuje ty, kteří hledají podporu, s těmi, kdo chtějí podpořit. V případě zájmu ze strany živnostníků je Hithit připraven otevřít samostatnou kategorii, kam mohou vstupovat subjekty, které by rády využily crowdfunding pro reSTART svého podnikání.

Aleš Burger.

Prakticky jsme si to již vyzkoušeli během nouzového stavu, kdy jsme za pár dní spustili #HithitAntivir, kde se nakonec vybralo téměř 10 milionů pro skoro dvě stovky živnostníků, jejichž byznys byl omezen,” říká ambasador Hithit Aleš Burger a dodává: „Věříme, že kapitola reSTART by mohla být minimálně stejně tak úspěšná, navíc, pro firmy by znamenalo přicházení na Hithit přes tento program automatické získání výhodnějších finančních podmínek a svého osobního poradce, který by jim s přípravou projektu pomohl jak obecnou radou, tak i zkušeností s vedením svého vlastního projektu.”

Ať už potřebujete opětovné nastartovaní podniku, financování nových myšlenek, kreativních záměrů, vydávání hudebních alb, natáčení filmů, výrobu inovativních nebo designových produktů, vývoj software nebo mobilních aplikací, Hithit je to pravé místo, kde se pokusit získat prostředky. V době koronavirové krize se tato platforma ukázala více než potřebná a její oblíbenost stále stoupá. Zeptali jsme se Aleše Burgera, aby nám prozradil více o fungování tohoto fenoménu.

Máte přehled kolik projektů hledá momentálně podporu na Hithitu?

Tohle číslo se mění každý den, takže abychom zachovali tento rozhovor aktuální alespoň pár týdnů, řeknu, že mezi padesáti a stovkou. Ale mnohem důležitější je celkové číslo. Hithit má totiž za sebou vice než tři tisíce projektů.

Jak nastartovat úspěšnou crowdfundingovou kampaň? Jak by se na to měli živnostníci připravit?

Tohle je téma na celý jeden článek, možná menší knížku, ale těch základních rad je pár: Tak zaprvé, buďte upřímní a uvěřitelní. Neslibujte nemožné, protože Hithit je předprodej a lidé velmi dobře odhadují, co je reálné. Za druhé, přineste do příběhu emoce. Ať v textu nebo ve videu, seznamte vaše podporovatele s vaším příběhem, nadšením a výzvami, kterým čelíte. A za třetí, buďte aktivní po celou dobu, co je váš projekt na Hithitu. Dejte o něm vědět všem ve vašem okolí, všem stávájícím, minulým, ale i potenciálním zákazníkům. Je třeba jít tzv. s kůží na trh. Hithit je úžasný nástroj, ale je třeba s ním pracovat, peníze z nebe nepadají nikde.

Existuje nějaký systém či zpětná kontrola, které zaručují, že přispěvatel dává peníze opravdu na projekt, a ne do kapsy někoho, kdo toho chce jen využít pro osobní obohacení?

Tohle je skvělý dotaz, který dostáváme velmi často a je na něj jednoduchá odpověď. Tohle se prostě neděje. Jak jsem již řekl, u Hithitu je třeba zapojit všechny kanály, sociální sítě, kontakty na přátele a známé. To není dobrá oblast pro obohacení. Jsou tisíce lepších způsobů, jak z lidí vytáhnout peníze a dokonce anonymně. To na Hithitu nejde. Ale ten hlavní důvod je ten, že k nám dávají své projekty lidé, kteří mají plán, mají své sny a jediné, co je brzdí, je nedostatek peněz. Věřte mi, že jakmile jim dáme peníze, nikoho ani nenapadne si je nechat, ale hned se vrhnou do svého projektu, je to pro ně splněný sen! Máme za sebou přes tři tisíce projektů a tohle se prostě nikdy nestalo.

Jak jste zareagovali na koronavirovou krizi?

Rychle. Viděli jsme v zoufale pomalých krocích vlády příležitost, jak pomoci tápajícím živnostníkům, kterým se ze dne na den zhroutil trh a nikdo jim nedokázal říct, na jak dlouho a s jakými důsledky. Spustili jsme během pár dní kapitolu Hithit Antivir, kde jsme zjednodušili podmínky pro zveřejnění projektu, zrychlili jsme administrativu na naší straně a zkrátili dobu trvání kampaně, takže již během pár týdnů jsme byli schopni vyplácet stotisícové i milionové částky postiženým živnostníkům.

Foto: Facebook / Zonky Innovation Awards.

Jaká odvětví v té době hledala na vašem portálu nejvíce pomoc?

První přišly kavárny, hudební kluby a divadla. S nimi také firmy, které chtěly pomoci lékařům a personálu v první linii a hledali platformu na sbírku peněz. Jak ale projekt bobtnal, začala přicházet vlastně všechna odvětví malého byznysu, od masérů a salónů krásy přes různá sportoviště až třeba po 3D tiskárny.

O kolik vzrostl zájem lidí přispívat na Hithitu během tohoto období?

O hodně. Jaro pro nás nikdy nebylo silné období v porovnání se zbytkem roku, ale vzhledem k situaci s nouzovým stavem a díky tomu, že většina lidí byla doma “přikována” k internetu, jsme začali zaznamenávat jeden rekord za druhým. Nejdříve to bylo prolomení stovky souběžně běžících projektů v jeden den, což se nám nepovedlo během předešlých sedmi let ani v plné sezóně, a pokračovalo to rekordními tržbami, přístupy na náš web atd. Ale pro nás je důležité, že ten trend se nám podařilo udržet i po odeznění projektu Hithit Antivir a červen 2020 byl náš historicky nejsilnější měsíc a stále rosteme.

Během koronavirové krize jste posílali za každých sto korun pro živnostníky dvě koruny pro boj s plicní rakovinou Oxyprotect, která nakupuje lékařům přístroje a vybavení nezbytné pro léčbu COVID-19. Kolik peněz jste zatím na tyto dobročinné účely vybrali?

Oxyprotectu jsme poslali téměř sto sedmdesát tisíc korun. Posílali jsme peníze každý druhý pátek, aby se dostali tam, kde pomáhají, co nejdříve. Nedávalo by smysl nechat projekt doběhnout a v červenci poslat najednou celou částku.

Vidíte na koronavirové krizi i nějaká pozitiva?

Těžko hledat pozitiva v obecném stavu, ale určitě se jako již mnohokrát projevila mimořádná solidarita Čechů, která mohla vyniknout i díky neschopnosti naší politické reprezentace. Národ sobě, a je jedno, jestli se jedná o Národní divadlo, roušky nebo plicní ventilátory. Zase jsem měl po čase dobrý pocit z toho, jak si umíme poradit, jak soucítíme a jak fungujeme jako národ.

V posledních měsících jste překonali rekordní projekt v objemu vybraných peněz. O jaký projekt šlo a čemu tento úspěch připisujete?

Myslíte DVTV? Tohle je krásný příklad toho, jak udělat dobrý projekt. Na jedné straně odhodlaný tým internetové televize, který má skvělý produkt a vysokou sledovanost, na druhé straně věrní fanoušci, kteří vědí, že nezávislá žurnalistika je v současnosti klíčová pro zachování demokracie a plurality názorů. V době, kdy je otázkou hodiny si založit web a na něm hlásat smyšlené kraviny a šířit je pomocí falešných profilů mezi lidi, kteří si nejsou schopni udělat vlastní úsudek, bylo nesmírně důležité tento projekt podpořit. Vybralo se téměř deset miliónů a DVTV tu s námi bude ještě hodně dlouho. Máme z toho obrovskou radost.

Můžete jmenovat nějaký projekt, který oslovil vás osobně, nebo který byste přispěvatelům doporučil?

U nás byly tisíce projektů, takže těžko některý vybrat, ale pokusím se. Z ukončených mám osobně blízko ke všem projektům, které nás obohacují morálně, ať už to byly projekty věnované odkazu Václava Havla, film V Síti Víta Klusáka, projekty mediální jako právě DVTV, Reportér magazín nebo Echo24 Prime, ale třeba také Prezident Blaník. Z těch, které aktuálně běží musím zmínit záslužný projekt Paměť Národa, české boty ze Zlína Vasky, které jsou už teď rekordní ve své kategorii, nebo třeba aktivitu Romana Kreuzigera a Petera Sagana Jeden a půl metru.

Na co jste ohledně Hithitu nejvíce pyšný?

Uspěli jsme na poli, kde jsme na začátku museli vysvětlovat, že nejsme podvodníci, že crowdfunding je běžná forma financování byznysu v USA. Nebyli jsme v Čechách úplně první, ale z tehdejších konkurentů už žádný neexistuje, my naopak kontrolujeme přes osmdesát procent trhu v ČR a stále rosteme i na Slovensku. Největší radost mám ale z fungování firmy uvnitř, kdy společníci dávají mladému týmu v podstatě volnou ruku a Hithit dozorujeme jen formou společných meetingů jednou za 14 dní. Máme skvělou partu zapálených lidí a chceme jim dát možnost dělat práci, která je bude bavit.

Kam směřuje budoucnost Hithitu? Máte nějaké další plány, jak tuto platformu rozvinout?

Letošní rok ukázal hned několik směrů, kam jít. Máme velký nárůst v milionových projektech, které jasně říkají, že Hithit není žádná charita ani loterie, ale skvělý nástroj na marketing a financování byznysu. Dokážeme pro váš byznys během jediného měsíce získat milióny korun, předat vám databázi vašich zákazníků a ukázat vás stovkám tisíc vašich potenciálních zákazníků. Na druhé straně jsme snížili hranici pro vstup na Hithit z padesáti tisíc na dvacet, protože nouzový stav nám ukázal, že i desetitisícové částky můžou dělat rozdíl mezi přežitím krize nebo ukončením podnikání. Hithit se tak stal komplexním nástrojem financování podnikání a kreativity ve všech formách a velikostech.

Více najdete zde.

Mohlo by vás zajímat

Shutterstock
Přečtěte si

Hospodářský zázrak potřebuje nové impulzy a Češi chtějí být u toho

Když se počátkem 90. let vypravil Zbyněk Frolík do městečka Wickende v německém Porúří, měl jasný cíl: získat místní firmu Wissner-Bosserhoff pro společný plán. Frolík tehdy v Praze rozjížděl výrobu nemocničních lůžek a díky inovativním nápadům a kvalitní produkci se mu začínalo dařit. Pro ambici uspět se svým českým týmem na mezinárodním trhu ale potřeboval něco víc. A to něco měla být světově uznávaná značka „Made in Germany“.
Přečtěte si

Hlavní útok na Německo teprve přijde, říká spolumajitel značky Festka Michael Moureček

Skoro každý si někdy pořizoval kolo. Byly časy, kdy byl kupující rád, že na něj nějaké zbylo. V pozdějších letech to zase až takový problém nebyl, ale cyklista kolikrát po několika jízdách zjistil, že mu bicykl úplně nesedí. Trendem se nyní stává kupovat kola na míru. Pravda, není to nejlevnější záležitost, ale kdo si takový stroj pořídí, nedá na něj dopustit.

Nejčtenější v kategorii Business