#restartpodnikani Ve jménu urban mobility!

„Bavilo mě šít na stroji,“ vzpomíná na své dětství Šimon Brabec, který společně se svojí partnerkou Eliškou Slámovou založil projekt zaměřený na urban mobility – Braasi. Koronakrize jim nyní dost zamíchala kartami, protože kvůli ní vyškrtli zásadní evropské veletrhy, které jsou pro ně každoročně mostem k novým obchodním vztahům, na druhou stranu měli čas na své děti, eshop a na hravé výstřelky!

Šimonův strýc byl horolezec a táta se horským túrám také věnoval. „Takže jsem byl od malička fascinovaný batohama,“ vzpomíná vysoký muž s dobře padnoucím kšiltem a brýlemi. Také popisuje, jak si jeho příbuzní šili batohy například z plachty od Avie a jeho mamka odebírala magazín Burda, podle kterého hlavně před revolucí šilo snad celé Česko. Nezapomene zmínit ani tak zvaný neckpouch – čili taštičku se šňůrkou na krk, kterou měl ušitou, když chodil jako malý do skautu. To tehdy vůbec ještě netušil, že bude o několik let později „taštičky na krk“ sám navrhovat, ale hlavně vyrábět praktické městské batohy.

Svůj první pořádný batoh ušil Šimon své partnerce Elišce k Vánocům v roce 2013. Studovali tehdy spolu na vysoké škole architekturu, což jednoznaně ovlivnilo design batohů Braasi, které se rozhodli poprvé světu ukázat na pražském prodejním festivalu a meeting pointu české designové scény – na Designsupermarketu. Po překvapivě dobré odezvě se vypravili s batohy na akci Berliner Fahrradschau. Zajímal je hlavně urban cycling. Následovala akce Spin London. „Bylo to tak silný, že jsme se rozhodli ve výrobě batohů pokračovat,“ popisuje Šimon zážitky z roku 2015.

Začátky byly hodně punkové. „Jednou se jelo kempovat a přitom se převážel v kombíku hodně „vojetej“ stroj, který jsme stejně museli z auta nakonec vytáhnout, abychom vůbec autem vyjeli skrz rokli,“ vzpomíná pobaveně zakladatel firmy. Po druhé prý například zkoušeli spolupráci na prototypech na Moravě, ale firma pro ně vyráběla zcela v neuspokojivé kvalitě, takže nakonec to vzali Šimon s Eliškou do svých rukou, zabrali patro bytu na Bílé hoře a pustili se do toho sami. Tedy společně se dvěmi pomocnicemi – švadlenami. V bytě batohy vyráběli necelé tři roky a poté se přesunuli do vnitrobloku do Holešovic.

Životní i obchodní partneři se rozhodli jít v duchu konceptu tak zvané urban mobility a své batohy vnímají tak trochu i skrze vystudovanou architekturu. A to ve smyslu intervence do veřejného prostoru. „Batoh vidíte před sebou, když jdete po ulici. Měl by být nadčasový podobně jako architektura,“ uvádí Šimon a dodává, že to ale má oproti architektuře klíčovou výhodu: „Batoh je na rozdíl od architektury hned hotový,“ usmívá se spolumajitel.

Batohy Braasi jsou inspirovány také například sítěmi v letadlech, ale hlavně messengerským stylem. Vše se tvoří v praktickém a jednoduchém duchu. „Máme to vyzkoušeno na sobě a jsme příznivci toho, že v jednoduchosti je síla,“ dodává Šimon, který má s Eliškou díky mezinárodním veletrhům – hlavně Fahrradschau i Kolektif Berlin, kde sbírají velké množství inspirace – také hodně kamarádů, mezi kterými jsou i takoví, co například přivedli v osmdesátých letech značku Nike do Německa.

Kvůli koronavirové krizi musela rodinná firma Braasi letos vynechat účast právě na těchto již tradičních jarních veletrzích, což jim způsobilo zásadní výpadek co do zakázek. Dle slov Šimona je ale zachránily objednávky firemního charakteru. Navíc začali šít roušky a tři zdarma přikládali jako bonus ke každému zakoupenému batohu. Přeshraničních objednávek bylo málo a obchody, kam batohy Braasi běžně putovaly, se v kamenné podobě zcela uzavřely a v rámci eshopů lidé kupovali spíše boty, než batohy.

Bylo ale více času posunout projekt vlastního cargo kola a současně se Šimon s Eliškou zaměřili i na nový eshop, který by měl rozšířit jejich portfolio a nabízet vše, co souvisí s pohybem ve městě/ urban mobility – tedy nejen batohy, ale i kola a třeba také elegantní boty na kolo a oblečení „Chceme mít eshop s ucelenou řadou produktů pro pohyb městem i krajinou. Kola budou mít celou vlastní sekci,“ popisuje Šimon záměr.

Výrobci designových urban mobility kousků Braasi mají za sebou období, které jim sice otřáslo byznysovými plány a zakázkami, ale celkově krizi vnímají pozitivně ve smylu, že byl konečně čas koncentrovat se na dlouho odkládané projekty. Ale hlavně na jejich dvě malé děti.

Více na: braasi.com

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Skromné vizionáře Uğura Şahina a Özlem Türeciovou proslavila vakcína proti covidu

Uğur Şahin a Özlem Türeciová. Ještě před rokem byl manželský pár vědců, podnikatelů a kolegů známý více méně pouze lidem z odborných kruhů. Nejpozději od zahájení očkování 27. prosince 2020 „jejich“ vakcínou zná jejich výzkumy i životní příběh celý svět. A média se naučila přepínat počítač do turecké klávesnice, aby správně zapsala jejich jména.
Přečtěte si

Elektromobily: potká německá průmyslová města osud Detroitu?

Německý automobilový průmysl trne z blížícího se zákazu prodeje spalovacích motorů. VW, BMW a další koncerny tento přerod ustojí – jenže subdodavatelům hrozí scénář, pro který se vžil výraz “Detroit”. Proč zrovna Detroit? Protože v 80. letech nenašly americké automobilky odpověď na technologický skok a nové výrobní metody Toyoty, takže z Mekky automobilismu se nadlouho stalo město duchů. To, zda i Německo bude mít své „Detroity,“ podle pozorovatelů nyní do značné míry závisí na vládě.

Nejčtenější v kategorii Business