Jak jste fungovali během krize, co všechno jste museli přerušit a co běželo dál?
Rozdělili jsme se na sekce. Vinohrad fungoval dál – přírodu člověk nezastaví, chyběli brigádníci ze Slovenska, naopak se ale hlásili místní, kteří třeba přišli kvůli nouzovému stavu o práci. Sklepmistr byl v dobrovolné karanténě, já a můj kolega z obchodu jsme byli na home office, kolegyně, které mají na starosti marketing či provoz vinotéky na Sonberku se střídaly v práci ve vinohradu a když bylo potřeba tak i ve sklepě. Další zůstali doma s dětmi na ošetřovném. Myslím si, že se nám to podařilo vybalancovat velmi dobře.
Vytvořili jste nějaké nové služby či naopak některé posílili?
Posílili jsme aktivitu na sociálních sítích a na eshopu, ten v době karantény přinášel do vinařství jediné tržby. Udělali jsme také dvě online povídání – včetně degustací – a konečně jsme také dokončili pilotní díl podcastu s naším sklepmistrem Oldou Drápalem. Dnes už chystáme čtvrtý díl, který se jmenuje Mezi řádky a máme na něj spoustu příznivých ohlasů.
Takže jste v podstatě měli prostor pro dotažení některých záležitostí, na které nebyl před krizí čas, je to tak?
Přesně na to byl ten stav ideální, dotáhli jsme práci na některých marketingových materiálech a konečně začali pracovat na novém webu a eshopu, na který jsme se chystali už delší dobu. Také jsme vybrali některé z Romanových fotek – Roman Slouk je náš hlavní vinohradník a fotograf v jednom – a necháváme je vyvolat na plátna, která vystavíme v degustační místnosti.
Co váš tým, museli jste někoho propustit?
Vzhledem k tomu, že byli zaměstnanci flexibilní a přesunuli se na místa, kde zrovna práce byla, propouštět jsme naštěstí nemuseli.
Předpokládám, že jste museli změnit vaši obchodní a marketingovou strategii, jak?
Strategii nechceme zásadně měnit, musíme se vyrovnat se ztrátou pražského gastra, které bude bez turistů poloviční, možná třetinové. Byla to ale dobrá příležitost k tomu rozšířit naše služby na sonberské vinotéce, prodloužili jsme otevírací dobu, zařadili lokální kozí sýry, pesto, čerstvé pečivo z místní pekárny, sušenky ze spřízněné kavárny. Navíc jsme začali častěji dělat pop-upy, v květnu a v červnu každý druhý týden, v červenci dokonce každý týden bude na Sonberku food truck nebo jiní „gastro-mágové“. Již tuto sobotu 27. června to budou Bucheck a Dezertína.
Co pro vás bylo v době koronakrize nejtěžší zvládnout?
Pro mě osobně disciplínu na home office (usmívá se Dáša). Chybělo mi prostředí Sonberku a naše kancelář s výhledem na Pálavu, která je jedinečná. Koordinace některých činností byla taky náročnější. Museli jsme samozřejmě zcela zrušit degustace a posunout různé běžné aktivity. Například v průběhu jara normálně finalizujeme jednotlivé nové ročníky vína, což jsme ale tentokrát museli posunout až na léto.
Můžete říct, že vám krize přinesla i něco pozitivního?
Náš marketingový tým si vyzkoušel všechny možné činnosti od vinohradu až po sklep, což nastaví nový úhel pohledu a ve finále lepší komunikaci se zákazníky. To nejzajímavější ale byla a je spolupráce s týmem kolem nového projektu „Hudba na vinicích“, díky kterému k nám v létě přijedou takoví hvězdní interpreti jako Tomáš Klus, David Koller, Mig 21, Pokáč, či Anna K. Běžně míváme na Sonberku přes léto šest až sedm koncertů, z toho maximálně dva až tři větší a ostatní jsou komorního rázu. Letos to ale bude poprvé opravdu exkluzivní a moc se na to těšíme! Začínáme už 5. července s Davidem Kollerem, takže jsou vítáni všichni milovníci hudby a vína (vstupenky ZDE).
Tedy v létě u vás bude – i navzdory nešťastnému období, které máme snad již všichni za sebou – docela rušno!
Přes léto se budeme zaměřovat zejména na koncového klienta, mnoho lidí bude chtít zůstávat v Česku a Jižní Morava bude jednou z nejčastějších destinací, takže chceme být na Sonberku co nejvíce otevření a připraveni poskytnout návštěvníkům ty nejlepší zážitky a naplnit tak naše motto Vína všemi smysly...
Více na: sonberk.cz