“Umění musí být vidět” – N&N magazine na lodi se slavnou sběratelkou

Půvabná Julia Stoschek představila v Berlíně na palubě redakční lodi ThePioneerOne významné exponáty své sbírky časosběrného umění. Její sbírka s více než 900 díly patří k nejvýznamnějším sbírkám mediálního umění na světě.

Archiv výstav Julia Stoschek Collection: Mark Leckey, Parade. Zdroj: JULIA STOSCHEK COLLECTION.

Ačkoli by milionářská dědička s tzv. glamour faktorem mohla být dokonalou It-girl dneška, Julia Stoschek namísto toho budovala po 18 let jednu z největších soukromých sbírek videoartu na světě. Ta zahrnuje především díla amerických a evropských umělců, jako jsou Hito Steyerl, Ed Atkins, Barbara Hammer a Cao Fei.

Julia Stoschek Collection je umístěna ve dvou městech: v roce 2007 otevřela své sídlo v bývalé průmyslové budově v Düsseldorfu-Oberkasselu s výstavní plochou 3000 metrů čtverečních, a od roku 2016 sídlí v Berlíně v bývalých prostorách Českého centra na Leipziger Straße, kde je k dispozici dalších 2500 metrů čtverečních.

Až do pandemie přitahovaly Juliiny výstavy kolem 50 tisíc návštěvníků ročně. V souladu se svým mottem “Umění musí být vidět“ využila pandemický rok k tomu, aby svá díla zpřístupnila online, kde jsou k dispozici bez ohledu na čas a místo. V nejvyšší kvalitě a s ochranou proti kopírování již přesunula do internetového vesmíru více než 220 kusů své sbírky, a to bez platební bariéry. “Tohle byl vždycky můj sen,“ řekla publiku na vyprodané lodi PioneerOne, kterou provozuje vydavatel a novinář Gabor Steingart.

Zleva: autorka Danuše Siering, Julia Stoschek a Gabor Steingart, vydavatel a majitel lodi PioneerOne. Foto: archiv autorky.

Na otázku, co přesně znamená časosběrné mediální umění, odpověděla: “Zahrnuje video, fotografii, instalaci a performanci… všechna umění, u kterých potřebujete čas na pochopení obsahu. Ve sbírce máme například video s vosami, které trvá tři a půl měsíce. K pochopení potřebujete opravdu čas, což bylo i přáním umělce – čas na zachycení pohybu a dynamiky.“

Co znamená sbírat umění v 21. století? “Sbírka je archivem časovosti, vytváří životní dynamiku. Chtěla bych na chvíli zastavit čas.“

Tento článek si můžete přečíst i v němčině.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Politicky nekorektní Louskáček. Berlínský státní balet stáhl adventní hit z programu

K adventu neodmyslitelně patří baletní představení Louskáček – Vánoční příběh, které bývá beznadějně vyprodané měsíce dopředu. Pohádku o oživlé hračce a zlém Myším králi ovšem na programu Berlínského Státního baletu letos nenajdete. Opulentní nastudování z roku 2013 v choreografii Vasilije Medveděva a Yuriho Burlaky za 1,5 milionu eur zůstane v depozitáři. Je prý totiž politicky nekorektní.
Přečtěte si

Image of  Wonder

Newyorský akademik Thomas Beachdel o jedné z nejvýraznějších českých vizuálních umělkyň Báře Prášilové, které nyní vychází kniha s názvem Circles.
Přečtěte si

Česko se na rozdíl od bývalé NDR nevylidňuje. Má však podobné problémy jako SRN

Zwickau znal před pár desítkami let každý, kdo uměl najít tehdejší Německou demokratickou republiku na mapě. Tehdy víc než stodvacetitisícové město bylo totiž proslavené jako jedno ze dvou center východoněmeckého automobilového průmyslu. Město, kde se vyráběly slavné trabanty, lidová bakelitová vozítka, která měla sice mnoho odpůrců, ale jež jsou dodnes symbolem své doby.

Nejčtenější v kategorii ArtDesign