101 nejlepších hotelů: Nové ocenění pro německé hoteliéry objevilo i nový způsob hodnocení

Jak po bouřlivém roce 2020 opět přiblížit hotelový průmysl lidem? Jaké nové normy se v tomto byznysu prosazují? Tuto otázku si kladou i partneři nového ocenění 101 nejlepších hotelů v Německu. Poprvé se bude hodnotit také téma udržitelnosti.

Hotel Fontenay Hamburg. Zdroj: The Fontenay Hamburg.

Pět partnerů – HandelsblattahgzInternational University IUMADAME a Institute for Service and Leadership Excellence podporuje projekt 101 nejlepších hotelů vytvořený uznávaným generátorem nápadů, podnikatelem a poradcem v oblasti managementu Carstenem K. Rathem na jeho cestě za novým, transparentním a srozumitelným přehledem nejlepších německých hotelů.

Carsten K. Rath.

Jak se vyhnout “kometám

V Německu je více než 11 000 hotelů, z nichž 8000 je hvězdičkových. Mnohé z nich se však staly pouhými kometami a pochvalné komentáře v různých hotelových průvodcích jsou často již starou novinkou. Nyní se však rodí nový formát ocenění, který chce být lepší, relevantnější a především aktuálnější než všechny ostatní.

Podle jakého klíče se v projektu vybíraly nejlepší hotely? “V první řadě hodnotíme hodnocení velkých rezervačních platforem, jako je například Booking.com,” vysvětluje Rath. “Důležitou roli hrají přísliby zážitků a gastronomický aspekt, stejně jako nabídka lázní a wellness. K tomu se přidávají odborné žebříčky, jako je například Gold List společnosti Condé Nast. Poté statistici z Vysoké školy aplikovaných věd IUBH provádě´jí sečtení dat a následně jsou hotely testovány komisí.”

Zleva: Michael Sorgenfrey, Hotel Adlon Kempinski Berlin; Ingo C. Peter, Fairmont Hotel Vier Jahreszeiten; Carsten K. Rath; a Lukas Leitz, Schloss Elmau.

101 nejlepších hotelů může nyní slavit premiéru nového žebříčku. Aby se spektrum ještě více rozšířilo, bude letos poprvé udělena Cena za udržitelnost německého hotelnictví. Bylo to kontroverzní, ale dlouho očekávané rozhodnutí. Protože pro znalce, který má ocenit zařízení, jež se snaží spojit luxus s ekologickou udržitelností, jsou kompetentní doporučení stále vzácná.

Pod dohledem Suzann Heinemann

Odbornou expertízu pro udělení ceny za udržitelnost zajišťuje berlínská společnost InfraCert, jejíž zakladatelka Suzann Heinemann provedla předběžný výběr deseti nominovaných. Před 20 lety založila GreenLine Hotels, dnes první udržitelnou rezervační platformu, s to v době, kdy téma udržitelnosti ještě ve společnosti nijak nerezonovalo. Její vize vedla k založení institutu InfraCert se zaměřením na „zelený“ cestovní ruch a k vytvoření mezinárodně uznávaného certifikátu udržitelnosti GreenSign, který společnost poprvé udělila v roce 2014 za účelem označení fungujících – a udržitlných –  hotelových podniků. Společnost Heinemann mezitím certifikovala více než 270 hotelů v 15 zemích a zavedla mezinárodní značku GreenSign.

Suzann Heinemann.

Suzann Heinemann: Brzy to nebudou jen hotely

Suzann, téma udržitelnosti v luxusním hotelnictví je dnes aktuálnější než kdy jindy. Před 20 lety však situace vypadala jinak. Byla jste od začátku přesvědčena, že “zelené” téma bude jednou z nejdůležitějších otázek a kritérií dneška? 

Před dvaceti lety jsme se ještě nezaměřovali na udržitelnost, protože ani v té době nebylo toto téma ve společnosti tak aktuální. Se založením GreenLine Hotels jako marketingové spolupráce jsme se však zaměřili na přírodu a krásnou krajinu a učinili jsme cestování do zeleně pro lidi chutným. Postupně jsme se pak zabývali ekologickými, ekonomickými a sociálními dopady cestovního ruchu a v roce 2014 jsme se přeměnili na první udržitelnou hotelovou skupinu.

Ještě před #fridaysforfuture a velkou společenskou diskusí o změně klimatu jsem byla přesvědčena, že budoucí životaschopnost cestovního ruchu lze zajistit pouze závazkem udržitelnosti. Abychom to provedli transparentně, vědecky podloženým a praktickým způsobem a sdělili to hostům, vyvinuli jsme GreenSign. Poté, co s ní byly certifikovány hotely GreenLine, jsme ji v roce 2015 otevřeli pro celosvětový hotelový trh a rychle se stala lídrem na německém trhu. GreenSign se svým pětiúrovňovým systémem poskytuje každému hotelu ideální úvod do problematiky udržitelnosti a je vodítkem pro neustálý rozvoj.

Chceme také zdůraznit, že udržitelnost neznamená omezení komfortu, což dokazují naše četné certifikované luxusní hotely. Jde o to nabídnout hostům zážitek s atraktivními a inovativními alternativami. Mimochodem, GreenLine dnes již nespolupracuje s hotely, ale s  GreenLine Hotels jsme vytvořili první rezervační platformu udržitelných zařízení s více než 1000 certifikovanými hotely, samozřejmě včetně všech hotelů s certifikátem GreenSign.  

Hodnotící formulář pro označení hotelu má 38 stran. Pro provozovatele a majitele hotelů je to nejen nákladná a časově náročná investice, ale lze ji považovat i za jakési “probuzení”, kdy sami vidí, jaké možnosti se jim tímto označením nabízí. Z tohoto pohledu se skutečně jedná o průkopnickou práci. Jaké jsou reakce manažerů, když si poprvé přečtou váš dotazník?  

Většina hoteliérů může být zpočátku trochu zaražená, protože požadujeme odpověď na více než 100 kritérií ze všech 8 základních oblastí udržitelnosti. Nabízí však ideální příležitost podívat se na podnik a jeho procesy zblízka a zamyslet se nad nimi. Často také slýcháme, že obsahuje některé věci, které hotely již zavádějí, aniž by si uvědomovaly, že jsou udržitelné. Pokud například šetříte zdroje, šetříte nejen náklady, ale také chráníte životní prostředí. Hotely jsou také vděčné za nové návrhy, jak lze procesy optimalizovat udržitelným a ekonomicky smysluplným způsobem, a ambice dosáhnout vysoké úrovně GreenSign se rychle rozšířily.

Je pro nás důležité nejen “probudit” hoteliéry, ale také podpořit jejich invenci a zábavu spojenou s filosofií udržitelnostií Kritéria GreenSign dokonce umožňují těsnější spolupráci celého hotelového týmu, protože pokud zapojíte zaměstnance do vývoje udržitelných strategií, dokážete z nich vytěžit maximum a jejich realizace bude mnohem snazší a autentičtější.

Úrovně udržitelnosti podle hodnocení GreenSign. Zdroj: greensign.de

Jaké jsou vaše plány do budoucna a jak vidíte budoucnost přijetí udržitelnosti v dnešní společnosti? 

Udržitelnost není jen módní záležitost – je důležitá pro celý cestovní ruch. Několik studií a také zpětná vazba od hostů a zákazníků již ukázaly, že koncept udržitelného hotelu je velmi dobře přijímán, nebo je po něm dokonce poptávka. Díky rostoucí e-mobilitě jsou hotely bez infrastruktury pro elektronabíjení stále častěji odmítány a obchodní cestující se stále častěji zajímají o uhlíkovou stopu při svém přenocování. Turisté chtějí mít silný vztah k regionu s čerstvými a kvalitními pokrmy a individuální nabídkou. 

Udržitelnost není stav, ale neustálý proces vývoje. Nikdo v tom není sám. Můžeme se učit jeden od druhého a musíme také naslouchat personálu a hostům. Naším úkolem jako hostitelů je inspirovat lidi zážitky, které splňují požadavek udržitelnosti. A to vůbec není žádné čarodějnictví! Správně uplatňovaná udržitelnost může být inspirativní a zábavná. 

Již nyní pracujeme na zavedení udržitelnosti a související certifikace v dalších oblastech mimo hotely. Například “GreenSign Office” pro firmy všeho druhu a “GreenSign SPA” pro termální lázně a wellness zóny jsou již připraveny. Všechno, co bude následovat, mi už probíhá hlavou a mohu slíbit, že to bude udržitelné a ekonomicky rozumné a perspektivní!

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Sommelier Jiří Markuzzi: Německý riesling i moravský ryzlink může být skvělý. V Německu však vítězí tradice

Občas má někdo to štěstí, že se narodí se jménem, které předurčí jeho budoucnost. Třeba tak jako majitel vinného obchodu Vino Markuzzi. Jiří Markuzzi se narodil v Česku, ale jeho předkové pocházeli, jak jeho příjmení napovídá, z Itálie. K vínu přivedl Jiřího jeho otec, který za ním (za vínem a s Jiřím) často jezdil na Moravu. Vzhledem k tomu, že se Jiří už na hotelové škole stal sommelierem, od mládí prozkoumá vinný potenciál různých států. S oblibou mluví nejen o Itálii, ale i o Německu. A právě o německých vínech v porovnání s moravskými (a nejen o tom) jsme se s Jiřím bavili.

Nejčtenější v kategorii Business