Českou premiérou německého malíře Martina Edera provázejí koťátka a okultismus

Pražská DSC Gallery otevřela první sólovou výstavu jednoho z nejdiskutovanějších současných malířů, Němce Martina Edera. Jeho kouzelný svět sestávající z roztomilých koťátek, optických klamů a ženských těl připravila renomovaná britská kurátorka Jane Neal.

Egyptská kočka Sphynx a černovlasá dívka svírající srdce přitáhnou vaši pozornost už při pohledu z ulice. Jejich mystičnost spolu s dokonale realistickým zobrazením a poněkud nečekanou kompozicí působí jako magnet a vy se o jejich příběhu chcete dozvědět víc.

Už v první místnosti galerie poznáte, že tímto kouzlem disponují všechny Ederovy obrazy, ať už je jejich námětem koťátko nebo ženský akt. V jejich mnohovrstevnatosti se totiž skrývá náboženská symbolika, mytologie i Ederův silný zájem o hypnózu a hranice lidské představivosti.

Na vernisáži výstavy.  Foto: Ivan Kašša

A právě imaginace je klíčovým nástrojem, který při návštěvě výstavy využijete. Díky námětu a technice vyobrazení totiž obrazům na první pohled rozumíte, ale na pohled druhý znejistíte, začnete číst víc jejich rovin, sledovat detaily a snažíte se pochopit, jaký příběh a situaci vám autor právě odkrývá. K tomu sám Eder dodává: „Mé obrazy by měly pozorovatele svádět, stejně jako nás svými triky svádí kouzelníci.“

Kočka na vesmírném piedestalu

Martin Eder (*1968) je rodák z německého Augsburgu, který žije a tvoří v Berlíně. Aktuální výstava v DSC Gallery s názvem The Unreal je výjimečná nejen tím, že je jeho první samostatnou výstavou u nás, ale také tím, že přímo pro tyto účely vzniklo hned třináct úplně nových obrazů, které pracují s realismem, nekonečnem a nadpřirozenem.

Zleva Karolína Juřicová, manažerka galerie, Jane Neal, kurátorka výstavy, a Martin Eder, výtvarník. Foto: Ivan Kašša

Podle kurátorky Jane Neal zkoumá Eder „jeden z nejzásadnějších problémů současnosti, a sice naši neschopnost rozlišovat mezi realitou a fikcí.“ Tím je myšlena zejména alternativní realita v prostředí sociálních sítí, ze které Eder čerpá povrchně atraktivní estetiku, kterou zároveň zpochybňuje a kritizuje. Jejím kontrastem jsou mýty starověkých civilizací, například Egypťanů, na jejichž představivost a božstva autor často navazuje. V aktuální tvorbě třeba motivem bezsrsté kočky Sphynx.

S tématem koček Edera pracuje už řadu let, přičemž velkou roli sehrály kočky například na londýnské výstavě Parasites (2018) v Newport Street Gallery, kam Edera pozval vystavovat samotný Damien Hirst. Právě tam velkoplošné malby koťat silně zarezonovaly a vyvolaly řadu otázek a rozporuplných pocitů. Na pražské výstavě teď můžete vidět třeba kotě s netopýřími křídly nebo několik koček domácích, jejichž oči levitují v kosmu. 

Na vernisáži výstavy.  Foto: Ivan Kašša

Vrcholem je ikona

Podle kurátorky výstavy Jane Neal je pro Edera důležitým východiskem také komplexní znalost dějin umění a symbolika klasických žánrů. Jedním z principů, které se v jeho díle hojně objevují, je křesťanská ikonografie kladená do kontrastu s erotikou a lidskými tužbami. Právě v náboženských symbolech se projevuje také Ederův původ, a sice rodné město Augsburg, které si zakládá na tradicích a křesťanských hodnotách.

Kombinaci této symboliky a lidských „nedokonalostí“ na výstavě reprezentuje její pomyslný vrchol, tedy obraz, k němuž si přirozeně najdete cestu až na úplný závěr prohlídky. Jako jediný je umístěný na černé zdi a svou kompozicí i rámováním připomíná náboženskou ikonu. I přesto, že je menší a na první pohled uzavřenější než další díla v jeho blízkosti, působí možná nejemotivněji z celé výstavy. To už ale posuďte sami přímo v galerii. Výstavu The Unreal tam můžete vidět do 6. října.

„Největší výstava v galerii“

DSC Gallery se v poslední době snaží více orientovat na zahraniční umělce a na jejich dialog s českým výtvarným prostředím. Samostatnou výstavou takové osobnosti, jakou je Martin Eder, galerie svoje směřování jen potvrzuje. „Já osobně to cítím jako největší výstavu, kterou jsme v galerii měli,“ dodává Karolína Juřicová, manažerka galerie.

Na vernisáži výstavy.  Foto: Ivan Kašša

(více o výstavě viz DSC Gallery – Martin Eder)

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Aktuálně na českém webu

Vandals Marka Schovánka v Praze

       ·   22.09.2024
Pochází z Prahy. Dětství strávil v kanadském exilu, což zásadně formovalo jeho citlivost vzhledem k identitě a kulturnímu rozhraní. Dnes Mark Schovánek žije a tvoří střídavě v Berlíně a v Praze. 

Netušené zážitky na festivalu FALL v DOXu

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, bratři Quayové Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst či Josef Bolf jsou jen některé z osobností, které budou v příštích dnech moci potkat návštěvníci pražského Centra pro současné umění DOX.

České tóny Dvořákovy Prahy 

       ·   10.09.2024
„To byl nářez!“, prohlásil na konci koncertu pán sedící vedle mě. Stejné nadšení sdílel zaplněný sál pražského Rudolfina, ve kterém bouřlivý standing ovation nebral konce. Letošní Dvořákova Praha nemohla začít lépe.

Aktuálně na německém webu

Vandals von Marek Schovánek in Prag

       ·   22.09.2024
Marek Schovánek wurde in Prag geboren und verbrachte seine Kindheit mit seinen Eltern im kanadischen Exil, was seine Sensibilität für Fragen der Identität, des Exils und der kulturellen Schnittstellen grundlegend prägte. Heute lebt und arbeitet

Unerahnte Erlebnisse auf dem Fall-Festival in DOX

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, Gebrüder Quay, Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst oder Josef Bolf sind nur einige von vielen Persönlichkeiten, denen man in der kommenden Tagen im Zentrum für die Gegenwartskunst DOX in Prag

Festhalten und Erden 

       ·   02.09.2024
„Das Seil ist ein Anker“, behauptet die deutsche, in Barcelona lebende Trapeze-Künstlerin Vivian Friedrich. Zum Schluss des Prager Akrobatik-Zirkuses Letní Letná führte sie das Stück Kristall Bohème auf. Darin thematisiert sie ihre böhmischen Wurzeln.