Českou premiérou německého malíře Martina Edera provázejí koťátka a okultismus

Pražská DSC Gallery otevřela první sólovou výstavu jednoho z nejdiskutovanějších současných malířů, Němce Martina Edera. Jeho kouzelný svět sestávající z roztomilých koťátek, optických klamů a ženských těl připravila renomovaná britská kurátorka Jane Neal.

Egyptská kočka Sphynx a černovlasá dívka svírající srdce přitáhnou vaši pozornost už při pohledu z ulice. Jejich mystičnost spolu s dokonale realistickým zobrazením a poněkud nečekanou kompozicí působí jako magnet a vy se o jejich příběhu chcete dozvědět víc.

Už v první místnosti galerie poznáte, že tímto kouzlem disponují všechny Ederovy obrazy, ať už je jejich námětem koťátko nebo ženský akt. V jejich mnohovrstevnatosti se totiž skrývá náboženská symbolika, mytologie i Ederův silný zájem o hypnózu a hranice lidské představivosti.

Na vernisáži výstavy.  Foto: Ivan Kašša

A právě imaginace je klíčovým nástrojem, který při návštěvě výstavy využijete. Díky námětu a technice vyobrazení totiž obrazům na první pohled rozumíte, ale na pohled druhý znejistíte, začnete číst víc jejich rovin, sledovat detaily a snažíte se pochopit, jaký příběh a situaci vám autor právě odkrývá. K tomu sám Eder dodává: „Mé obrazy by měly pozorovatele svádět, stejně jako nás svými triky svádí kouzelníci.“

Kočka na vesmírném piedestalu

Martin Eder (*1968) je rodák z německého Augsburgu, který žije a tvoří v Berlíně. Aktuální výstava v DSC Gallery s názvem The Unreal je výjimečná nejen tím, že je jeho první samostatnou výstavou u nás, ale také tím, že přímo pro tyto účely vzniklo hned třináct úplně nových obrazů, které pracují s realismem, nekonečnem a nadpřirozenem.

Zleva Karolína Juřicová, manažerka galerie, Jane Neal, kurátorka výstavy, a Martin Eder, výtvarník. Foto: Ivan Kašša

Podle kurátorky Jane Neal zkoumá Eder „jeden z nejzásadnějších problémů současnosti, a sice naši neschopnost rozlišovat mezi realitou a fikcí.“ Tím je myšlena zejména alternativní realita v prostředí sociálních sítí, ze které Eder čerpá povrchně atraktivní estetiku, kterou zároveň zpochybňuje a kritizuje. Jejím kontrastem jsou mýty starověkých civilizací, například Egypťanů, na jejichž představivost a božstva autor často navazuje. V aktuální tvorbě třeba motivem bezsrsté kočky Sphynx.

S tématem koček Edera pracuje už řadu let, přičemž velkou roli sehrály kočky například na londýnské výstavě Parasites (2018) v Newport Street Gallery, kam Edera pozval vystavovat samotný Damien Hirst. Právě tam velkoplošné malby koťat silně zarezonovaly a vyvolaly řadu otázek a rozporuplných pocitů. Na pražské výstavě teď můžete vidět třeba kotě s netopýřími křídly nebo několik koček domácích, jejichž oči levitují v kosmu. 

Na vernisáži výstavy.  Foto: Ivan Kašša

Vrcholem je ikona

Podle kurátorky výstavy Jane Neal je pro Edera důležitým východiskem také komplexní znalost dějin umění a symbolika klasických žánrů. Jedním z principů, které se v jeho díle hojně objevují, je křesťanská ikonografie kladená do kontrastu s erotikou a lidskými tužbami. Právě v náboženských symbolech se projevuje také Ederův původ, a sice rodné město Augsburg, které si zakládá na tradicích a křesťanských hodnotách.

Kombinaci této symboliky a lidských „nedokonalostí“ na výstavě reprezentuje její pomyslný vrchol, tedy obraz, k němuž si přirozeně najdete cestu až na úplný závěr prohlídky. Jako jediný je umístěný na černé zdi a svou kompozicí i rámováním připomíná náboženskou ikonu. I přesto, že je menší a na první pohled uzavřenější než další díla v jeho blízkosti, působí možná nejemotivněji z celé výstavy. To už ale posuďte sami přímo v galerii. Výstavu The Unreal tam můžete vidět do 6. října.

„Největší výstava v galerii“

DSC Gallery se v poslední době snaží více orientovat na zahraniční umělce a na jejich dialog s českým výtvarným prostředím. Samostatnou výstavou takové osobnosti, jakou je Martin Eder, galerie svoje směřování jen potvrzuje. „Já osobně to cítím jako největší výstavu, kterou jsme v galerii měli,“ dodává Karolína Juřicová, manažerka galerie.

Na vernisáži výstavy.  Foto: Ivan Kašša

(více o výstavě viz DSC Gallery – Martin Eder)

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Aktuálně na českém webu

Jsme na sexuální křižovatce?

       ·   05.07.2024
Co je největší hrozba dneška? Globální emise! Sociální média a epidemie osamělosti! Politika zalidněná psychopaty! Umělá inteligence! Ale kde že… Je to sexuální revoluce, která vstoupila do fáze, kdy vůbec nevíme, co z ní vyleze.

Andy Warhol v Berlíně pro nepuritány

       ·   23.06.2024
Na nově otevřené výstavě Andyho Warhola v Neue Nationalgalerie najdete vše, jen ne to, co čekáte: v hlavní roli muži, a části jejich těla, často v erotických polohách. Tak explicitní výstava v historii Galerie zde snad ještě nebyla.

Aktuálně na německém webu

Sind wir an der sexuellen Kreuzung?

       ·   05.07.2024
Was ist die größte Bedrohung der Gegenwart? Die globalen Emissionen! Soziale Medien und die Einsamkeitsepidemie! Eine von Psychopathen bevölkerte Politik! Künstliche Intelligenz! Ach wo... Es ist die sexuelle Revolution, die in eine Phase eingetreten ist,