Jejich láska, která trvá mnoho desetiletí, je stejně silná jako jejich dílo ve veřejném prostoru

Manželé Hudečkovi jsou nejen uznávaní umělci, ale také výjimeční lidé…Manželé Hudečkovi jsou nejen uznávaní umělci, ale také výjimeční lidé…

Procházíme zahradou plnou soch a různorodých objektů doslova vrostlých do keřů a stromů. Měli jsme to štěstí navštívit místo, kde se zastavil čas. Domov dvou umělců, manželů Hudečkových, působí jako krajina ze snu. V jednom domě najdete dva ateliéry, dva světy – rozdílné, a přesto propojené. Jejich dílo se tu doplňuje, prolíná a energie mezi nimi proudí ve své čisté podobě už desítky let.

Vzájemnou láskou, láskou k přírodě a životu je tady prostoupen celý prostor. Bloky nezpracovaného kamene, téměř dokončená socha mladé ženy se zasněným výrazem, monumentální kameninová socha Vltavy ozdobená poslední podzimní růží. Poetika zahrady chystající se k spánku, vůně listí a stromů…

manzele-hudeckovi-socharstvi-3

Prostoru u vchodu do domu pak vévodí kašna, kterou doplňují oblé, na kruhu točené objekty inspirované okolní přírodou. Z ateliérů Olgy i Miroslava Hudečkových se postupně staly archivy a sochařské dláto ani hlínu už do rukou nejspíš nevezmou. I když už jim věk a fyzická kondice nedovolí tesat do kamene ani točit na kruhu, jsou oba plní energie a jejich vyprávění by vydalo na celé hodiny.

manzele-hudeckovi-socharstvi-2

Sochař Miroslav Hudeček se narodil ve Strážnici na Moravě a při studiu na UMPRUM v Uherském Hradišti potkal svou osudovou ženu Olgu, se kterou sdílí celý život. Studium na Akademii výtvarných umění v Praze společně s jeho talentem a pílí mu hned na začátku kariéry otevřelo dveře do světa, a tak v uvolněných šedesátých letech strávil rok na stipendijním pobytu v New Yorku, kde pracoval v ateliéru japonského sochaře Tochia Adateho. Díla Miroslava Hudečka z kamene, dřeva, bronzu, betonu, mědi, cínu, textilu i kameniny najdete ve sbírkách po celém světě. Jeho talent, poetika a čas jako by už byly uzamčené v díle.

manzele-hudeckovi-socharstvi-4

Monumentální sochy i jejich droboučké modely, bronzové i keramické piety, objetí plné lásky, matičky i mnoho podob Anežky České v jeho ateliéru najdete společně s kusem přírodní architektury, dřeva napůl sežraného mravenci. „Všimněte si té krásy, kterou ti mravenci dokázali nevědomky vytvořit, to je sochařina,“ vypráví bělovlasý Miroslav s úsměvem a stejně pokorně se dotýká ohořelého torza dřevěné sochy, která plameny získala nový rozměr. Jeho žena, stále krásná a důstojná, s bohatým uzlem šedých vlasů, nám pak u kávy vyprávěla příběhy spojené s prací, která prorůstala přirozeně i do rodinného života spojeného s jejich umělecky nadanými dětmi.

Olga dodnes s obdivem vzhlíží k přírodě jako ke zdroji inspirace, který dokáže obsáhnout všechny tvary i barvy. Osobitost, něha a křehkost se přirozeně projevila v tvorbě a její dílo stejně jako to manželovo oslovilo mnoho významných osobností. Do své vlasti si její solitéry odvezl finský prezident, švédský král a další zahraniční hosté. Celý dům ovšem dýchá nejen díly Miroslava a Olgy, ale je tu znát i rukopis jejich výjimečně talentovaných dětí Veroniky a Dominika. Jako by byli stále přítomni po boku svých rodičů, i když jejich životy náhle skončily před desítkami let. Osud jim nedovolil zestárnout, ale dopřál jim talent a milující rodiče. Když jsem se manželů Hudečkových ptala, jak se jim podařilo zvládnout tolik bolesti, odpovědí byla jejich víra. Víra, která se odrazila i v tvorbě. Láska, která trvá i poté, co se fyzično ztratí.

Text Kateřina Černá  Foto Karin Zadrick