O čem českém píší a nepíší německé noviny

Německý tisk uveřejnil zajímavou studii, podle které Němci ještě stále ve velké míře čtou denní tisk. Podle mediální agentury „der agma“ 36,8 milionů Němců, tedy 52 procent obyvatelstva, čte pravidelně denní tisk.

Já k nim patřím také. Už více než 35 let, co v Německu žiju, s manželem čteme-listujeme-hltáme v médiích vše, co nás zajímá. Samozřejmě, každý máme své preference. Nejdůležitější ale je nedělní tisk – tomu věnujeme téměř celý den. Vždyť zvládnout více než sto stran ve Welt am Sonntag WaS, ještě více ve Frankfurter Allgemeine Zeitung am Sonntag FAS a Tagesspiegel z Berlína, to už opravdu vyžaduje disciplínu.

Stejně jako dnes, kdy na mne ve WaS vykukuje ze strany 7 zamračený Babiš a článek o jeho boji s Bruselem. Nepřináleží mi komentovat obsah, neznám skutečná fakta. Nezní to však pěkně, co zde čtu. Jedno však vím jistě. O Česku se v německých novinách píše pouze, když něco smrdí nebo hoří. Protievropské komentáře Václava Klause jsou stejně „oblíbené“ ke zveřejňování jako Zemanovské úsměvně-smutné výroky a komentáře tak, jako jeho alkoholické faux pas. Hitem jsou i nabídky okružních jízd po pražských vilách těch, kteří zbohatli na korupci. No a samozřejmě časté příspěvky o české nesolidárnosti při příjmu ilegálních přistěhovalců. O jiných českých tématech se v německých médiích téměř nepíše. Až na malou výjimku. Když už chvála, tak se týká české knedlíkové kuchyně, špičkového piva, krásných žen a samozřejmě města Prahy, kam chtějí cestovat všichni nebo tam už s chválícími superlativy několikrát byli.

Když mluvím o špičkových českých restauracích, dívají se však na mě znalci knedlíků s gulášem nevěřícně. Fine dining v Praze skutečně existuje? A když píšeme, že Praha má na počet obyvatel více vegetariánských a veganských restaurací než Berlín, už si klepou na čelo. Zmiňovat se o hudbě se oplatí jen v elitních kruzích, Janáček, Dvořák a Smetana jsou už dávno mrtví, a kromě Karla Gotta žádného jiného umělce Němci neznají. Český design je ve světě znám, ale až když řeknu, že tyto lustry v Dubaji pocházejí z Česka, stejně jako oslavované skleněné číše v Thajsku. Fotbal a hokej ještě stále někde v minulosti vyvolají pokývání hlavou stejně jako v intelektuálních kruzích jméno Havel. A tím výčet končí. Nemohou české firmy a organizace, které Česko v zahraničí reprezentují, německým čtenářům nic dalšího nabídnout?

Německo je pro Česko největším obchodním partnerem, český vývoz do SRN dosáhl v roce 2019 výše 48 mld. euro. Česká republika zůstává pro Německo 11. nejvýznamnějším obchodním partnerem; objem exportu v roce 2019 činil 44, 1 mld. euro. 

Na druhé straně, povězme si upřímně…. kterého německého současného malíře, spisovatele, hudebníka nebo nejlepší film, znáte Vy? Napadne Vás jméno špičkového designéra či kuchaře?

Možná že teď v době krize si hodně lidí uvědomí, že košile je bližší než kabát.