Kdyby byl Ladislav Eberl jen obyčejným klukem z Karlových Varů, mohl se dodnes živit jako profesionální model, someliér, masér nebo dentální hygienista. Svou sílu ovšem našel v umění dobře a kreativně prodávat kvalitní produkty. Vášní se mu staly neobyčejné objekty z betonu.
S Ladislavem jsme se setkali v libeňské výrobně a sídle firmy Gravelli. Proniknout do života manufaktury, kde k betonu přistupují podobně jako šéfkuchař k těm nejkvalitnějším ingrediencím v michelinské restauraci, byl opravdový zážitek, umocněný hudbou z betonových reproduktorů. V podání Gravelli je beton lehoučký a sexy. Můžete jej nosit na těle jako šperk, můžete sedět u subtilního konferenčního stolku z betonu, jíst ovoce z betonové mísy nebo se poddat tvaru elegantního betonového lehátka. Pokud se vrátíme v čase, nic z toho by nebylo možné, kdyby se náhodou nesetkali v castingové agentuře dva kluci, kteří si krátili nudné čekání například mystifikací svých kolegů, a ti uvěřili, že se Ladislav živí jako výrazový kouč.
Museli jste si s Jirkou Petersem opravdu padnout do oka, když jste společně dokázali vybudovat za šest let takovou firmu…
Jirkovi se líbilo, že umím věc dobře prodat. Já vždy tíhl k tomu, nabízet a prodávat kvalitní věci, a cítil jsem, že Jirka svému oboru opravdu rozumí a že chce vytvořit — stejně jako já — něco nového, výjimečného.
Kde se ve vás ten přístup vzal?
Myslím, že mne formovaly pracovní zkušenosti, které jsem získával v průběhu studentských let. Nikdy jsem nedokázal lidem lhát a vychválit něco, co za to nestálo, i když jsem pak kvůli tomu třeba přišel o výdělek. Hodně mi dalo i období, kdy jsem dělal ochranku u Cartier. Bylo mi osmnáct a vzali mě, protože jsem měl zkušenosti z bojových sportů, ale uměl jsem udržet klidnou hlavu. V Cartier jsem nasál atmosféru, způsob prezentace šperků i úroveň té služby. Připadalo mi pak přirozené nasadit vyšší ceny za unikátní a kvalitní produkt.
V čem je ta kvalita nejvíce cítit?
Ve zpracování, ale také v tom, že používáme nejlepší suroviny a komponenty z celého světa. Z Japonska, Itálie, Ameriky…
Co předcházelo vašemu úspěchu?
Mnoho pokusů a omylů. Začínali jsme od nuly, bez pořádného výrobního vybavení, bez většího kapitálu a v začátcích jsme žili hodně skromně. Ovlivnilo nás například i to, že nám hned zpočátku do byznysu zasáhla povodeň a my jsme v té chvíli nebyli ani v Praze, abychom naše holešovické království zachránili. Tato zkušenost nás ale nakonec posílila a nakopla.
Vzpomenete si na svou první práci?
Ano, dokonce se mi po letech dostala do rukou i fotodokumentace. Bylo mi šestnáct let a u nás v Karových Varech otevírali obchodní dům. Nechali jsme se s kamarádem, mimo jiné dnes také velmi úspěšným člověkem, obléknout do kostýmů obřího A, počátečního písmena názvu toho obchodního domu, a rozdávali jsme dětem bonbony. Bylo nám v té plyšové nádheře obrovské horko. Když jsem se pak ucházel o další brigádu, tuto zkušenost jsem slovy popsal tak, že mě na jedné mezinárodní konferenci hned nechali řídit tým šesti lidí.
Tak to jste vždy uměl prodat nejen produkt, ale především sám sebe. Nebál jste se, že něco nezvládnete?
Ne, vždy jsem se soustředil na dané konkrétní úkoly a uměl jsem si poradit, vymyslet kreativní řešení, nabídnout možnosti…
Zpět ke Gravelli. Co považujete za největší přidanou hodnotu, kterou zákazníkům přinášíte?
Naší předností je, že dokážeme návrh i výrobu produktů řešit efektivně v rámci vlastního týmu. Máme šikovné designéry, zkušené řemeslníky a díky vlastním výrobním technologiím a postupům i hodně možností. Proto si v portfoliu držíme jen opravdové unikáty, které nedokáže ve stejné kvalitě vyrobit jiná firma. Naši práci oceňují hlavně architekti. Ti s námi mají možnost používat beton v podobách, o kterých se jim několik let nazpátek mohlo jenom zdát.
V dnešní době digitálních technologií je unikátní to, že pracujete na hmatatelných věcech…
Je to fenomén doby. Znám lidi, kteří podnikají, mají peníze, ale nemají fyzický produkt jako my a závidí nám to, že výsledek své práce můžeme vzít do ruky.
Firma Gravelli výrazně rozšířila výrobní kapacity, rozjela maloobchodní prodej v Německu a počet jejích zaměstnanců přesáhl dvacítku. Díky vysoké kvalitě betonu FixCrete vyvinutého a používaného značkou Gravelli firma nabízí velmi subtilní prvky se špičkovou povrchovou úpravou. Její průsvitný beton LiCrete je první samonosný materiál, který dokáže přenášet světlo skrze všechny své povrchy. Na LiCrete, který zjednodušeně tvoří struktura z plexiskla zalitá do betonu, mají Jiří Peters a Ladislav Eberl celosvětový patent. Jeho starším bratrem je pak FixCrete, z něhož jsou vyrobeny například kolekce umyvadel a nábytku v čele s prohnutým zahradním lehátkem Zephyr.
Text Kateřina Černá Foto Karin Zadrick a archiv firmy
Gravelli bude mít od 27. srpna prezentaci v Bikini Haus Berlin, v showroomu německé firmy Godelmann, která je v Evropě prémiovou značkou na výrobu architektonických elementů z betonu. www.godelmann.de