V souvislosti s tím můžeme narazit na tzv. „upcycling“, tedy opětované kreativní využití určitého objektu nebo materiálu. Tomuto recyklovanému umění se v Čechách dlouhodobě věnuje Benedikt Tolar, jehož výstavu Simulakrum můžete právě teď navštívit v Galerii Kvalitář.
„Já se inspiruji zřejmě úplně vším, co kolem sebe vidím. Proto mám tendenci si ty zajímavé věci brát s sebou do ateliéru. V ateliéru se pak těmi věcmi obklopím, a to je pro mne to správné tvůrčí prostředí. Rád pracuji s věcmi takříkajíc z druhé ruky, inspiruje mě to, co ty věci znamenaly, co mají za sebou, nebo třeba jen jejich tvar či materiál,” popisuje Tolar pojetí a důležitost procesu recyklace ve své tvorbě.
A jak tedy nová díla konkrétně vznikají? Upcycling ideově připomíná umění ready-made. Hlavní podstatou je totiž nové pojetí daného objektu nebo materiálu. Tolar nalezené objekty (např. vany, součástky aut nebo lebky) staví do nového kontextu, využívá potenciál materiálu a skrze jednoduché přesmyčky vytváří nová díla i symboly, přičemž je pro jeho realizace příznačný i výrazný sochařský rukopis. V rámci výstavy představuje autor v novém světle třeba tlakové nádoby, kapoty aut nebo satelity, které dokáží amplifikovat zvuk.
„Pokud stojíme v autorově ateliéru, můžeme nabýt pocitu, že se nacházíme uprostřed víru, jehož směr ovlivňuje význam jednotlivých děl – každá věc může okamžitě změnit původní význam té předchozí. Princip víru tady lze metaforicky použít, neboť turbulence přitahuje soustředně vše, co se k ní blíží. Poté, co se objekty dostanou do jejího středu, je vypouští ven, ovšem zničené nebo přetvořené.” Komentuje autorův tvůrčí proces Kurátor výstavy Simulakrum, Jan Dotřel.
Benedikt Tolar se kromě objektů zabývá i sochařstvím. Oběma uměleckým formám je proto věnován i jeho ateliér na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Jeho pražskou výstavu můžete v Galerii Kvalitář navštívit až do 22. listopadu.
kvalitar.cz/2019/09/16/simulakrum
Text Tereza Vacková