Recyklace a ekologie je v umění velmi výrazným tématem

Recyklace a ekologie je v umění, stejně jako ve všech dalších odvětvích, velmi výrazným tématem. Objevuje se v námětech jednotlivých děl či výstav, ale i ve formě uměleckého projevu.Recyklace a ekologie je v umění, stejně jako ve všech dalších odvětvích, velmi výrazným tématem. Objevuje se v námětech jednotlivých děl či výstav, ale i ve formě uměleckého projevu.

V souvislosti s tím můžeme narazit na tzv. „upcycling“, tedy opětované kreativní využití určitého objektu nebo materiálu. Tomuto recyklovanému umění se v Čechách dlouhodobě věnuje Benedikt Tolar, jehož výstavu Simulakrum můžete právě teď navštívit v Galerii Kvalitář.

benedikt-rolar-kvalitar

„Já se inspiruji zřejmě úplně vším, co kolem sebe vidím. Proto mám tendenci si ty zajímavé věci brát s sebou do ateliéru. V ateliéru se pak těmi věcmi obklopím, a to je pro mne to správné tvůrčí prostředí. Rád pracuji s věcmi takříkajíc z druhé ruky, inspiruje mě to, co ty věci znamenaly, co mají za sebou, nebo třeba jen jejich tvar či materiál,” popisuje Tolar pojetí a důležitost procesu recyklace ve své tvorbě.

benedikt-rolar-kvalitar-3

A jak tedy nová díla konkrétně vznikají? Upcycling ideově připomíná umění ready-made. Hlavní podstatou je totiž nové pojetí daného objektu nebo materiálu. Tolar nalezené objekty (např. vany, součástky aut nebo lebky) staví do nového kontextu, využívá potenciál materiálu a skrze jednoduché přesmyčky vytváří nová díla i symboly, přičemž je pro jeho realizace příznačný i výrazný sochařský rukopis. V rámci výstavy představuje autor v novém světle třeba tlakové nádoby, kapoty aut nebo satelity, které dokáží amplifikovat zvuk.

benedikt-rolar-kvalitar-2

„Pokud stojíme v autorově ateliéru, můžeme nabýt pocitu, že se nacházíme uprostřed víru, jehož směr ovlivňuje význam jednotlivých děl – každá věc může okamžitě změnit původní význam té předchozí. Princip víru tady lze metaforicky použít, neboť turbulence přitahuje soustředně vše, co se k ní blíží. Poté, co se objekty dostanou do jejího středu, je vypouští ven, ovšem zničené nebo přetvořené.” Komentuje autorův tvůrčí proces Kurátor výstavy Simulakrum, Jan Dotřel.

benedikt-rolar-kvalitar-4

benedikt-rolar-kvalitar-5

Benedikt Tolar se kromě objektů zabývá i sochařstvím. Oběma uměleckým formám je proto věnován i jeho ateliér na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Jeho pražskou výstavu můžete v Galerii Kvalitář navštívit až do 22. listopadu.

benedikt-rolar-kvalitar-7

kvalitar.cz/2019/09/16/simulakrum

Text Tereza Vacková

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Symbolem Berlína je borová šiška a jemný nažloutlý písek v nekonečných lesích

Když se mne kdysi kdosi zeptal, co bych po třiatřiceti návštěvách Berlína řekl o tomto městě, co že je pro mne jeho symbolem, odpověděl jsem bez zaváhání, že borová šiška a písek, a pak ještě dodal: nekonečné lesy. Můj oblíbený švýcarský spisovatel Robert Walser, který žil v Berlíně na počátku 20. století, jednou napsal, že Berlín je město procházek. A stále to platí. Vím, že jsem mnohé svými výroky o symbolu města překvapil, ale pro mne je opravdu Berlín a jeho okolí, za těch více jak 23 let co tam pravidelně jezdím, právě toto. Místo pro dlouhé pěší výlety v lesích a kolem jezer a přesto stále na území Velkého Berlína.

Nejčtenější v kategorii Society