#restartpodnikani Kreativita začíná na papíře

V Papelote věří, že kreativita začíná na papíře a nenechají se zastrašit ani trendem moderních technologií. Zakládají si na udržitelnosti, která se prolíná filozofií celé firmy. Produkty jsou vyráběné v České republice, což podporuje lokální řemeslnou výrobu poukazující na respekt k lidem a jejich umění.

Úžasné bloky, diáře, plánovače, obaly, to vše si v unikátním designu dnes můžete pořídit díky Kateřině Šachové a její diplomové práci. V té době se totiž začal psát příběh Papelote. Cíl měla tehdy Katka jasný, oživit zapomenutou krásu papíru a poukázat na důležitost jeho role v naší historii, kultuře, ale i současnosti. Spojila své síly s manželem Filipem Šachem a Denisou Havrdovou a díky Designbloku si vybudovali svou první rozjezdovou distribuční síť. Na chvíli jsem odložila telefon, vzala si papír a tužku a o Papelote, síle psaného slova a dopadu koronaviru na fungování firmy jsem si povídala s jednou ze zakladatelek firmy, Denisou Havrdovou.

Papírenské produkty Papelote

Deniso, jak jste jako maminka 3 dětí zvládala předešlé týdny?

Přestože jsou moje děti zvyklé se podílet na chodu domácnosti, ze začátku byla dost výzva se naučit společně fungovat tak, aby se zapojily rovným dílem – postupně jsme ale chod sladili, a přestože je samozřejmě skloubení práce s rodinným životem náročné, zvládáme to zatím dobře. Další výzvou bylo navyknout si na domácí styl výuky, to jsme ale vyřešili pevně daným rozvrhem dne, kterého se v rámci možností snažíme držet.

Denisa Havrdová

Denisa Havrdová.

Dočetla jsem se o Vás, že jste mistryně v multitaskingu, což se Vám teď velmi hodí, ale také že Váš vysněný relax je večer s knížkou. Prozraďte mi, kolik těchto večerů jste od začátku roku 2020 zvládla zařadit do svého nabitého programu?

Multitaskingu se již dlouhý čas snažím více vyhýbat (smích), ale občas jsem k němu donucena okolnostmi. Snažím se pár večerů v týdnu uniknout buď s knihou či filmem. Víckrát, než třikrát do týdne se mi to ale nezadaří.

Obal na drobnosti

Velmi mě zaujala Vaše netradiční studijní kombinace, a to informační věda a knihovnictví. Máte pozitivní vztah ke knihám již od dětství a byl tento studijní obor Vaším snem?

Volba mého vysokoškolského oboru byla spíše náhodou. Lákaly mě humanitní vědy s praktickým přesahem a tento obor se mi zdál tehdy jako vhodný. Knihy jsem měla vždy ráda, ale také mě bavilo třídění a organizace informací, takže obor byl vlastně docela logickým výběrem. Každopádně během studia jsem jej chtěla spíše ukončit, ale nějak jsem tehdy neměla odvahu, a tak se stalo, že jsem jej dokončila.

Portfolio Papelote se za svoji existenci rozšířilo o spoustu nových produktů a služeb. Bylo od začátku působení firmy cílem vybudovat silnou a úspěšnou značku?

Před 11 lety Papelote vzniklo jako diplomová práce mé kamarádky, do jakých rozměrů ale nakonec vyroste, to myslím nikdo nečekal. Od studentského projektu na UMPRUM jsme se přes start-up proměnili až v profesionální firmu s patnáctičlenným týmem, která má příznivce po celém světě. I když je to občas náročné, máme z takového vývoje ohromnou radost a to, že ji s námi sdílí i velká komunita lidí, nás motivuje pokračovat stále dál.

Papírenské produkty Papelote

Před 10 lety, kdy jste firmu založili, byly moderní technologie ještě v začátcích. Jakým způsobem jejich rozvoj ovlivnil strategii a plány firmy?

Ačkoliv by se to možná nabízelo, v Papelote se moderním technologiím nijak nebráníme. Snažíme se ale ukázat, že papír má ve světě a v životě každého z nás stále důležité místo a jsou případy, kdy je buď skvělou alternativou, nebo přímo nenahraditelnou součástí, a právě v takových momentech mu chceme dát co největší prostor. Naším cílem je nacházet roli papíru jakožto pomocníka v dnešním přetechnizovaném světě.

Papírenské produkty Papelote

Provozujete jak kamennou prodejnu ve Vojtěšské ulici v Praze, tak také e-shop. Plánujete si to takto udržet i v budoucnu, nebo vás čekají nějaké změny?

Obojí rozhodně plánujeme udržet. Kamenný obchod je pro nás důležitou centrálou, ale nechceme se omezovat pouze na Prahu. E-shop je pro nás tedy skvělou cestou, jak se dostat i do vzdálenějších koutů republiky. Velká změna, která se momentálně chystá, je ale otevření druhého pražského obchodu, které nás čeká v létě.

Papírenské produkty Papelote

Vaše prodejna v centru Prahy je kromě milovníků originálních bloků také oblíbenou zastávkou turistů. Z důvodu koronaviru jste museli prodejnu na čas zavřít a přišli jste na nadcházející měsíce o část zákazníků. Jak velký dopad má koronavirová krize na vaši firmu z byznysového pohledu?

Cestovní ruch je významným zdrojem příjmu nejen pro náš vlastní kamenný obchod, ale i pro mnohé obchody v naší distribuční síti. V momentální situaci je těžké cokoliv předvídat, máme tedy připravených několik krizových scénářů, na které jsme případně schopni rychle přejít. Zatím se ale snažíme co nejvíce snížit náklady, abychom odliv turistů ustáli.

Papírenské produkty Papelote

Jaké konkrétní kroky jste museli i v rámci personálních změn uskutečnit, abyste krizi ustáli?

Abychom nebyli nuceni propouštět, v krizových měsících jsme si všichni snížili mzdu na 70 %. Zároveň se většina pozic dočasně proměnila tak, abychom zvládli nestandardní situaci i provoz. Část z nás začala po letech opět prodávat v obchodě a tím se vrátila napřímo k zákazníkům. Díky tomu, že máme skvělé zákazníky, je i tato změna vlastně radost.

Papírenské produkty Papelote

Co Vás osobně poslední měsíce naučily?

Asi především důvěře v tým, který se změnám dokázal velmi rychle přizpůsobit a v lidi okolo nás, kteří nás v nezvyklé situaci podrželi, čehož si moc vážíme.

Více se dozvíte zde.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

TOP zaměstnavatelé v Německu a Česku

Německý průmysl ztrácí – alespoň v očích vlastních zaměstnanců. Ve srovnání zaměstnavatelů si lépe než tradiční domácí firmy vedou společnosti ze zahraničí, většinou zaměřené na IT. Švýcarská farmaceutická a biotechnologická firma Roche byla loni u zaměstnanců nejoblíbenějším zaměstnavatelem. Je to poprvé za šest let, po něž konzultační platforma Glassdoors v Německu takový žebříček sestavuje, kdy první příčka nepatří domácí firmě.

Nejčtenější v kategorii Business