Majitelé společnosti M.C.TRITON.
V poradenském byznysu působíte již třicet let, co pro vás za tu dobu bylo největší výzvou? Nebo je to právě nyní – období koronavirové krize?
Největší výzvou bylo překonat naši interní krizi před pěti lety – odešli klíčoví obchodníci, měli jsme velké fixy, neměli jsme finanční rezervy. Takže se dá říci, že jsme byli na covid v uvozovkách připraveni, protože jsme si těžkým obdobím již jednou prošli. Dokonce se nám v současné situaci daří lépe.
Mohou firmy ze současné krize vyjít jako vítěz?
Mohou. Je třeba mít svěží strategii, konkurenceschopný produkt, smysluplné procesy, motivované lidi, finanční zdroje. To se samozřejmě snadno řekne, hůře dělá. Je třeba mít odvahu, pojmenovat věci a dělat – konat, konat a konat. A samozřejmě přitom používat selský rozum – pokud nevím, poradím se. A v neposlední řadě opustit neživotaschopné projekty.
Nabízíte řešení pro řízení firem, ale i úřadů ve veřejném sektoru, v čem jsou klíčové odlišnosti mezi těmito dvěma segmenty?
Klíčové odlišnosti spočívají v jejich poslání. Úřady jsou zřízeny k tomu, aby spravovaly státní majetek a sloužily obyvatelstvu. Firmy k tomu, aby tvořily zisk. Každý segment tedy přitahuje jiné lidi (myšleno zaměstnance) s odlišnými motivy. Pokud je chceme dobře obsloužit, je třeba jim důkladně rozumět.
S jakými problémy chtěli vaši zákazníci nejvíce pomoci před krizí a jak se to změnilo během krize? Vnímáte, že krize změnila jejich priority?
Před krizí byla značná poptávka po zvýšení obchodních výsledků ve smyslu „více prodat“. Řešili jsme hlavně témata jako obchodní strategie, segmentace trhu, produkty, aktivity obchodníků (zejména v akvizičním procesu). Nyní je častější téma proces. Čili jak vyrobit rychleji, kvalitněji a levněji. Obě témata se protnou u lidí – a to je nejčastější poptávka – kdykoli! Ať vymyslíte cokoliv, musíte k tomu totiž mít vždy velmi kompetentní a loajální lidi. To je ta manažerská či podnikatelská výzva. Jsme na tom všichni stejně, a to je fér. Prioritou firem je nyní přežít, ideálně s vyšší tržní hodnotou.
A jak krize proměnila poptávku – změnili se vaši zákazníci, či jste museli nějak přizpůsobit nabídku služeb?
Ano, zúžili jsme nabídku, ale my sami jsme to chtěli. Věříme mottu – ŘÍZENÍ JE ŘEMESLO. Když si uvědomíte, co vše musí řešit ředitel nemocnice, soukromý majitel, korporátní generální ředitel a další, tak je toho opravdu hodně. My říkáme, že jde asi o šedesát disciplín. Je to jako fungování lidského organismu – hodně složitých funkcí a k tomu významně propojených. Na trhu nastane velký pohyb majetku a koronavirus ukázal na nezdravé věci a zbytné záležitosti (myšleno z hlediska podnikání). Více se tedy soustředíme na skokové změny ve výkonosti firem – dlouhodobější projekty – vymyslet a UDĚLAT! Mluvím o jeden až dvou letých projektech. Klienti nechtějí papíry, ale výsledky.
Radoslav Tesař.
Jste společnost, která působí nejen na českém, ale i slovenském a ruském trhu s tím, že řeší projekty celoevropsky. Kde a v čem jste zažívali a zažíváte největší problémy kvůli koronaviru?
Jeden z dopadů koronaviru je, že se nedostanete ke klientovi, nemůžete přes hranice. Samozřejmě to řešíte prostřednictvím videokonferencí, ale stejně vás to omezí, vše takto řešit nejde.
Museli jste propouštět, uzavřít některé kanceláře či jinak redukovat náklady?
Ne, rozhodně ne propouštět. Naopak, snažili jsme se našim lidem vyjít vstříc a vnášet do firmy klid. Jak jsem zmínil, krizí jsme si prošli dříve a ani nebylo, kde šetřit. „Ušetřili“ jsme na oslavě třicátých narozenin založení firmy, ale z toho moc nadšení nejsme. Počítali jsme, že vyjádříme díky a respekt našim klientům a kolegům, zvali jsme cca 400 osobností. Zkrátka s oslavami se musí počkat.
Co byste firmám v této době nejvíc doporučil?
Doporučil bych ODVAHU pojmenovat fakta o firmě a ODVAHU to řešit nestandardně. Ono to většinou bolí, lidé musí vystoupit z konformních zón. Ale když se chce, tak to jde. Dnes už nikdo nepochybuje o tom, že vše se mění. Výrazným fenoménem jsou a budou technologie. Ale pozor, potřebujete ty lidi!
Více najdete zde.