Berlín má nový zákon, který preferuje chodce před auty. Jak je na tom Praha?

Berlín zavedl zákon, který zlepšuje postavení chodců v ulicích. Zároveň tak zvyšuje použitelnost ekosystému mobility pro uživatele invalidních vozíků a zrakově postižené. Jak se v tomto ohledu snaží Praha? Podle zástupců iniciativy Chodci sobě postavení chodců neodpovídá jejich podílu na celkovém počtu provedených cest.

Koncem ledna přijal státní parlament v Německu takzvaný „zákon o chodcích“. Jde o novelu zákona o mobilitě z roku 2018.

Od aut směrem k chodcům

A Berlín je prvním německým městem, které postavilo pohyb chodců na legislativní úroveň. Nová legislativa vyžaduje, aby každý z 12 berlínských obvodů vytvořil do tří let příslušný pilotní projekt.

„Tento zákon dále tlačí na transformaci města od automobilů k chodcům, aby se zlepšila kvalita života všech Berlíňanů,“ uvedl ve svém prohlášení Harald Moritz, mluvčí berlínských Zelených.

Opatření obsažená v pozměňovacím návrhu zahrnují delší zelenou pro chodce na semaforech, bezpečnější školní trasy pro děti, více přechodů a laviček, snížení obrubníků, aby byly přístupnější pro invalidní vozíky, a tvrdší postihy proti nelegálnímu parkování a nebezpečné jízdě. Staveniště budou muset být zajištěna tak, aby se kolem nich mohli bezpečně pohybovat chodci a cyklisté, a cyklisté budou čelit přísnějším postihům za jízdu a parkování na chodnících.

Více pro cyklisty

V červenci 2018 přijalo berlínské senátní oddělení pro životní prostředí, dopravu a ochranu klimatu zákon, který zajišťuje bezpečnější a ekologičtější dopravu ve městě. Berlínský zákon o mobilitě byl zaměřen na zlepšení podmínek cyklistů přepracováním nebezpečných křižovatek, rozšířením výdajů na cyklistickou infrastrukturu a parkovací zařízení a vytvořením bezpečných cyklistických pruhů podél všech hlavních silnic.

Zákon byl primárně zaveden s cílem snížit počet úmrtí nebo vážných zranění při dopravních nehodách. V roce 2020 bylo téměř 75 % z 50 fatálních dopravních nehod zaznamenaných v Berlíně za účasti chodců nebo cyklistů. Podle Evropské rady pro bezpečnost dopravy se úmrtnost při nehodách motorových vozidel v celé Evropské unii mezi lety 2010 a 2018 snížila téměř o 25 %, přičemž úmrtnost chodců klesla o 19 %. Německo bylo ovšem v meziročním snížení počtu chodců pod průměrem EU úmrtí.

Kritika Chodců sobě

A jaká je situace v Praze? Podle Pražského deníku pod koly aut končí ročně stovky Pražanů a ne vždy je vina na straně chodců. Podle statistik jsou nejohroženější skupinou chodců senioři. Často nosí tmavé oblečení a za zhoršených podmínek jsou hůře vidět, někdy také nedokáží zcela reálně vyhodnotit rychlost blížícího se vozidla.

Typickými následky srážky chodce s vozidlem bývají zlomeniny stehenních kostí a pánve, ve vážných případech zlomeniny lebky a krvácení do mozku. Některé srážky pak skončí fatálně, za rok 2020 to bylo v metropoli 11 případů, stejně tak o rok dříve.

Iniciativa Chodci sobě se na postavení chodců v Praze dívá oprávněně kriticky. Pražská doprava prý není dosud ve vztahu ke všem účastníkům provozu vyvážená a stejně vstřícná. Pěšky vykonáme po Praze ve všední dny 26 % cest, tedy o něco méně než automobilem – 29 % a MHD – 42 % (cyklisté 1 % a kombinace hromadné a automobilové 2 %).

Přednost mají ti silnější

Postavení chodců však zdaleka neodpovídá jejich podílu na této přepravní dělbě práce, často jsou odsouzeni k dlouhému čekání u přechodů, sprintování přes vozovku na příliš krátkou „zelenou“, k brodění bahnitými pěšinami, přelézání či podlézání zábradlí, což je nejen nedůstojné ale také nebezpečné.

Chodecky nejaktivnější skupinou Pražanů jsou přitom děti do 14 let a 30 % svých cest vykonají pěšky senioři. Obě tyto skupiny si jako nejohroženější účastníci provozu zaslouží zvláštní ohledy a všichni chodci coby nejslabší a zároveň nejšetrnější účastníci provozu si zaslouží nejen rovnoprávné postavení s ostatními druhy dopravy, ale ve vztahu k individuální automobilové dopravě i určité preference. Ti, kdo denně chodí pěšky a musí projít i několik křižovatek, dobře vědí, že chodci v Praze žádné preference nemají.

Nejčtenější v kategorii Society

Aktuálně na českém webu

Vandals Marka Schovánka v Praze

       ·   22.09.2024
Pochází z Prahy. Dětství strávil v kanadském exilu, což zásadně formovalo jeho citlivost vzhledem k identitě a kulturnímu rozhraní. Dnes Mark Schovánek žije a tvoří střídavě v Berlíně a v Praze. 

Netušené zážitky na festivalu FALL v DOXu

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, bratři Quayové Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst či Josef Bolf jsou jen některé z osobností, které budou v příštích dnech moci potkat návštěvníci pražského Centra pro současné umění DOX.

České tóny Dvořákovy Prahy 

       ·   10.09.2024
„To byl nářez!“, prohlásil na konci koncertu pán sedící vedle mě. Stejné nadšení sdílel zaplněný sál pražského Rudolfina, ve kterém bouřlivý standing ovation nebral konce. Letošní Dvořákova Praha nemohla začít lépe.

Aktuálně na německém webu

Vandals von Marek Schovánek in Prag

       ·   22.09.2024
Marek Schovánek wurde in Prag geboren und verbrachte seine Kindheit mit seinen Eltern im kanadischen Exil, was seine Sensibilität für Fragen der Identität, des Exils und der kulturellen Schnittstellen grundlegend prägte. Heute lebt und arbeitet

Unerahnte Erlebnisse auf dem Fall-Festival in DOX

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, Gebrüder Quay, Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst oder Josef Bolf sind nur einige von vielen Persönlichkeiten, denen man in der kommenden Tagen im Zentrum für die Gegenwartskunst DOX in Prag

Festhalten und Erden 

       ·   02.09.2024
„Das Seil ist ein Anker“, behauptet die deutsche, in Barcelona lebende Trapeze-Künstlerin Vivian Friedrich. Zum Schluss des Prager Akrobatik-Zirkuses Letní Letná führte sie das Stück Kristall Bohème auf. Darin thematisiert sie ihre böhmischen Wurzeln.