„Vybrali jsme taková představení, která berlínskou nezávislou scénu vystihují v její rozmanitosti. Program nabídne například digitální instalaci pro jednoho diváka Theaterautomat, explozivní taneční inscenaci Restraint či interaktivní, na moderních technologiích založený divadelní projekt Sentire, ve kterém si diváci vyzkoušejí, jaké to je vyvolat blízkost a pocítit dotek prostřednictvím pouhého zvuku,“ uvádí Pola.
Highlightem přehlídky budou Strange Songs umělkyně Claire Vivianne Sobottke. „Jde o koncert zvláštních písní. Dlouhodobě se zabývám zkoumáním hlasu,“ popisuje Sobottke. „Použitím různých hlasů je určován konkrétní obsah. Árii a operu používáme pro ztvárnění lidského afektu, punkové písně pro odpor, žalozpěvy pro vyjádření pláče, rapové písně pro politický hlas, heavy metal pro hluk a křik,“ dodává.
Výjimečný zážitek slibuje také Tick tock the Timeline Clock „robotky“ Lori Baldwin, která se vtělí do role AI a podle předkódovaného algoritmu bude divákům odpovídat na otázky života. „Zajímá mě, jak AI funguje. Technologie s AI používáme každý den. Promítáme do technologií nás samé a pak se divíme, co se to děje. V mém vystoupení slouží AI jako zrcadlo, které nastavuji publiku,“ říká Baldwin.
Technologie využívá ve svém vystoupení Sentire také umělecké seskupení Marcello Lussano, Olga Kozmanidze a Pascal Staudt, kteří spolu s diváky budou zkoumat vztah zvuku a dotyku. „Myslím, že Sentire vznikl díky Berlínu a jeho jedinečnému prostředí. Je tam mnoho míst a událostí pro lidi jako my, kde se lze seznámit a navázat vzájemnou spolupráci. V Berlíně je prostor pro jakýkoli umělecký experiment, což nám pomáhá,“ popisují.
Ryze taneční představení pak přiveze z Berlína kolumbijská choreografka a tanečnice Lina Goméz. „Vystoupení Restraint chápu jako sdílený prostor mezi mnou a publikem. Proudí mezi námi energie: sdílíme zkušenost i vibrace,“ uvádí Goméz.
Divadlo pro jednoho diváka představí na Malé inventuře umělecká skupina PRAGMATA. „Jde o intimní zážitek. Pro nás i pro diváka. Hlavní rozdíl mezi Theaterautomatem a běžným divadelním představením je vzdálenost. Divák má od (miniaturního) jeviště téměř nulovou vzdálenost. Není tam žádná čtvrtá zeď, divák nesedí naproti jevišti, ale na něm,“ přibližuje Angelina Kartsaki netypický koncept.
„Cílem je vytvořit most mezi pražskou a berlínskou nezávislou scénou,“ popisuje umělecký ředitel Malé inventury Petr Pola program sekce PRALIN. „A to také realizací výměnných pobytů, cirkulací představení, ale i vzájmnou inspirací. Vedle samotné umělecké prezentace je cílem festivalového formátu vnést do popředí i další, dlouhodobé aktivity projektu, které se zaměřují na networking a vzájemné propojení městských scén,“ dodává Pola.
Další novinky z pražské a berlínské nezávislé scény vám budeme přinášet v této rubrice i nadále.
Více o programu PRALINU: www.malainventura.cz
Více o projektu PRALIN: www.novasit.cz
Text a Foto Nová Síť