Na zahajovací koncert Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha 2024, který letos spadá do Roku české hudby, navázal ryze český večer s díly našich velikánů – Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Leoše Janáčka. Taktovku pozvedl jeden z nejvýraznějších současných českých dirigentů, šéfdirigent Bamberských filharmoniků Jakub Hrůša. Třiačtyřicetiletý umělec bude působit od podzimu 2025 v Londýně jako hudební ředitel Královské opery Covent Garden. Coby rezidenční umělec letošní Dvořákovy Prahy stojí Jakub Hrůša za dirigentským pultem hned čtyřikrát.
Program slavnostního večera v pražském Rudolfinu uvedla Dvořákova rytmická předehra Karneval, která připomíná jeho Slovanské tance. Není divu, vždyť i Karneval je oslavou víru života, do něhož je člověk od narození vtažený.
Druhá část večera patřila hvězdné německo-slovenské houslistce Julii Fischer, jež bravurně přednesla Sukovu Fantasii pro housle a orchestr g moll. Skladba, kterou Suk složil těsně před tím, než přišel o své nejbližší, zachycuje silný vnitřní neklid a temnou předtuchu. Excelentní výkon houslové virtuosky, od níž si nadšené publikum vyžádalo přídavek několikaminutovým aplausem, byl podle hudební kritiky excelentní a „v Praze dosud neslyšený.“
Janáčkova Glagolská mše
I poslední část slavnostního koncertu přinesla velkolepý hudební zážitek: Glagolskou mši od Leoše Janáčka. Hrůšova neutuchající energie se během podání přenesla nejen na nadšené publikum v sále Rudolfina, ale také na hráče České filharmonie, sboristky a sboristy Pražského symfonického sboru, varhaníka Christiana Schmitta i čtyři sólisty: Sopranistku Corinne Winters, altistku Bellu Adamovou, tenora Davida Butta Philipa a basistu Brindleyho Sherratta. Ti se bravurně zhostili textu této proslulé kompozice, který interpretovali ve staroslověnštině.
A právě rozhovor s Corinne Winters nejen o její lásce k českému jazyku, kterým se tato americká pěvkyně s velice vřelým vztahem ke slovanské hudbě více než dva roky intenzivně zabývá, přineseme v tištěném vydání našeho Bookmagu podzim/zima 2024.