České tóny Dvořákovy Prahy 

„To byl nářez!“, prohlásil na konci koncertu pán sedící vedle mě. Stejné nadšení sdílel zaplněný sál pražského Rudolfina, ve kterém bouřlivý standing ovation nebral konce. Letošní Dvořákova Praha nemohla začít lépe.

Na zahajovací koncert Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha 2024, který letos spadá do Roku české hudby, navázal ryze český večer s díly našich velikánů – Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Leoše Janáčka. Taktovku pozvedl jeden z nejvýraznějších současných českých dirigentů, šéfdirigent Bamberských filharmoniků Jakub Hrůša. Třiačtyřicetiletý umělec bude působit od podzimu 2025 v Londýně jako hudební ředitel Královské opery Covent Garden. Coby rezidenční umělec letošní Dvořákovy Prahy stojí Jakub Hrůša za dirigentským pultem hned čtyřikrát. 

Program slavnostního večera v pražském Rudolfinu uvedla Dvořákova rytmická předehra Karneval, která připomíná jeho Slovanské tance. Není divu, vždyť i Karneval je oslavou víru života, do něhož je člověk od narození vtažený.

Šéfdirigent Bamberských filharmoniků Jakub Hrůša. Foto: Ivan Malý / Dvořákova Praha

Druhá část večera patřila hvězdné německo-slovenské houslistce Julii Fischer, jež bravurně přednesla Sukovu Fantasii pro housle a orchestr g moll. Skladba, kterou Suk složil těsně před tím, než přišel o své nejbližší, zachycuje silný vnitřní neklid a temnou předtuchu. Excelentní výkon houslové virtuosky, od níž si nadšené publikum vyžádalo přídavek několikaminutovým aplausem, byl podle hudební kritiky excelentní a „v Praze dosud neslyšený.“

Janáčkova Glagolská mše 

I poslední část slavnostního koncertu přinesla velkolepý hudební zážitek: Glagolskou mši od Leoše Janáčka. Hrůšova neutuchající energie se během podání přenesla nejen na nadšené publikum v sále Rudolfina, ale také na hráče České filharmonie, sboristky a sboristy Pražského symfonického sboru, varhaníka Christiana Schmitta i čtyři sólisty: Sopranistku Corinne Winters, altistku Bellu Adamovou, tenora Davida Butta Philipa a basistu Brindleyho Sherratta. Ti se bravurně zhostili textu této proslulé kompozice, který interpretovali ve staroslověnštině.

Altistka Bella Adamová, sopranistka Corinne Winters, tenor David Butt Philip a basista Brindley Sherratt. Foto: Ivan Malý / Dvořákova Praha

A právě rozhovor s Corinne Winters nejen o její lásce k českému jazyku, kterým se tato americká pěvkyně s velice vřelým vztahem ke slovanské hudbě více než dva roky intenzivně zabývá, přineseme v tištěném vydání našeho Bookmagu podzim/zima 2024.

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Aktuálně na českém webu

Vandals Marka Schovánka v Praze

       ·   22.09.2024
Pochází z Prahy. Dětství strávil v kanadském exilu, což zásadně formovalo jeho citlivost vzhledem k identitě a kulturnímu rozhraní. Dnes Mark Schovánek žije a tvoří střídavě v Berlíně a v Praze. 

Netušené zážitky na festivalu FALL v DOXu

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, bratři Quayové Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst či Josef Bolf jsou jen některé z osobností, které budou v příštích dnech moci potkat návštěvníci pražského Centra pro současné umění DOX.

České tóny Dvořákovy Prahy 

       ·   10.09.2024
„To byl nářez!“, prohlásil na konci koncertu pán sedící vedle mě. Stejné nadšení sdílel zaplněný sál pražského Rudolfina, ve kterém bouřlivý standing ovation nebral konce. Letošní Dvořákova Praha nemohla začít lépe.

Aktuálně na německém webu

Vandals von Marek Schovánek in Prag

       ·   22.09.2024
Marek Schovánek wurde in Prag geboren und verbrachte seine Kindheit mit seinen Eltern im kanadischen Exil, was seine Sensibilität für Fragen der Identität, des Exils und der kulturellen Schnittstellen grundlegend prägte. Heute lebt und arbeitet

Unerahnte Erlebnisse auf dem Fall-Festival in DOX

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, Gebrüder Quay, Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst oder Josef Bolf sind nur einige von vielen Persönlichkeiten, denen man in der kommenden Tagen im Zentrum für die Gegenwartskunst DOX in Prag

Festhalten und Erden 

       ·   02.09.2024
„Das Seil ist ein Anker“, behauptet die deutsche, in Barcelona lebende Trapeze-Künstlerin Vivian Friedrich. Zum Schluss des Prager Akrobatik-Zirkuses Letní Letná führte sie das Stück Kristall Bohème auf. Darin thematisiert sie ihre böhmischen Wurzeln.