Český klenot z Nového Jičína: Pro klobouky Tonak si Němci do Česka jezdí často osobně

Už více než 200 let udává česká značka Tonak trendy v oblasti pokrývek hlavy. Díky mistrovsky zvládnutému řemeslu i zodpovědnému přístupu k materiálům se jedná o jednoho z nejvýznamnějších výrobců klobouků na světě. Jeho klobouky nosí mimochodem i britská královská rodina. S marketingovou manažerkou Tonaku Klárou Šugárkovou jsme si povídali i o tom, kolik práce je za výrobou jednoho klobouku a které produkty si nejvíce oblíbili Němci.

Co pro Tonak znamenal rok 2020? Jak vás omezil a co vás naopak naučil?

Do minulého roku jsme vkročili s velkými plány a perspektivou pro rozvoj značky na zahraničních trzích, primárně v Německu. Tahle vize vlastních Concept Storů v zahraničí musela být ale kvůli situaci spojené s covid-19 odložena. A i v České republice jsme dospěli k rozhodnutí trvale uzavřít dvě prodejny. Jinak jsme se s kolegy loni jednoznačně naučili být v komunikaci se zahraničními zákazníky flexibilnější. Situace v roce 2020 vyžadovala, abychom reagovali velmi pružně na změny vládních nařízení.

Jste pravý český „love brand“. Čím si získáváte srdce a zájem mnoha generací?

Tonak si získal srdce mnoha zákazníků svým příběhem a příběhem dlouholetých zaměstnanců, kteří za značkou stojí. V momentě, kdy jsme nechali zákazníky, aby nám, jak se říká, nahlédli pod ruce, se začala psát nová kapitola Tonaku.

Na našich sociálních sítích se může zákazník nejen inspirovat, ale také nahlédnout skrze videa k nám do výroby. Málokdo asi věděl, že za jedním kloboukem stojí 150 výrobních operací, z toho 80 ručních. Toto zjištění je pro zákazníky vždycky ten „wow“ moment, kdy si uvědomí, kolik práce a úsilí stojí za jedinou pokrývkou hlavy, která jim bude dělat radost po generace.

Dalo by se říct, že jste mladé Čechy naučili znova nosit klobouky?

Myslím si, že v České republice je Tonak trend-setterem v oblasti módních pokrývek hlavy, díky kterému se móda nošení klobouků vrací.

Na čem si při výrobě nejvíce zakládáte?

Zakládáme si na zkušenostech našich dlouholetých zaměstnanců a jejich ruční práci. Mnoho z nich u nás po vyučení pracuje 20, ale i 40 let. Řemeslo si mnohdy předávají z generace na generaci. Zakládáme si také na bezodpadové výrobě našich pokrývek hlavy a zodpovědném přístupu.

A jak tedy vypadá tento přístup v praxi?

V posledních letech jsme se v Tonaku výrazně zaměřili na zefektivnění a snížení energetické náročnosti výroby, udržitelnost a oběhovou ekonomiku. Abychom těchto cílů mohli dosáhnout, spolupracujeme s mnoha vybranými institucemi a také vysokými školami, například Technickou univerzitou v Liberci. Řemeslné procesy se tak dostávají na zcela novou úroveň. Vyvinuli jsme patentovanou recepturu ekologického hnojiva, které vyrábíme z vedlejších živočišných produktů. Vyrábění hnojiva TopStim N13 z divize BIOFORCE tak zaručuje, že je naše produkce naprosto bezodpadová. Aktuálně se také zaměřujeme na nové typy pokrývek hlavy z udržitelných materiálů jako je len, konopí či vlna z jaka divokého.

Své produkty vyvážíte do celého světa. Jak si vedete například u našich německých sousedů?

Německý trh patří jednoznačně mezi ty nejdůležitější, kam v rámci Evropy vyvážíme. Pro německé zákazníky je Tonak zárukou kvality a dlouholetých přátelských obchodních vztahů, které jsou dány i tím, že za námi zákazníci z Německa velmi často jezdí osobně.

O co mají Němci největší zájem?

Velmi žádané jsou módní pletené pokrývky hlavy – čepice a barety z naší certifikované vlny z Austrálie a Nového Zélandu. U německých kloboučníků a designéru jsou také oblíbené naše kloboukové polotovary, které si pro své kolekce sami dotvářejí do konečného designu.

Které slavné hlavy vaše kloubouky nosí?

Spektrum zajímavých osobností, které patří ke klientům Tonaku, je opravdu široké. Ze světových jmen můžeme zmínit herce Orlanda Blooma, který si zakoupil klobouk osobně v našem Flagship Storu v Praze. Mezi odběratele Tonaku patří i slavný britský kloboučník Philip Treacy, jenž odívá mimo jiné britskou královskou rodinu. Klobouky a fascinátory pocházející z polotovarů Tonaku tak nosí i Kate, vévodkyně z Cambridge. Celý náš byznys je vlastně postaven na dlouholetých vztazích se zákazníky.

Co vás i v tomhle ohledu čeká v nejbližší budoucnosti?

Chystáme změny u našich tuzemských kolekcí, kde se více zaměříme na prodej takzvaných bestsellerů, takže nové kolekce nebudou vznikat v tak velkém objemu jako v předchozích letech. Vnímáme také trend online nákupů, proto jsme na našem e-shopu představili inovativní online zkoušeč klobouků.

A aktuálně jsme také hlavním dodavatelem pokrývek hlavy pro personál a VIP návštěvy národního pavilonu na Světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji. Odsunutí výstavy o rok pro nás konkrétně žádnou komplikací nebylo, jelikož o designu klobouků už bylo rozhodnuto před koronakrizí. Aktuálně jsou tedy klobouky vyrobeny a během pár dnů budou předány organizátorům EXPA.

Tento článek si můžete přečíst i v němčině.

Mohlo by vás zajímat

Nejčtenější v kategorii Business