Přečtěte si

Linka A: Dávná historie tíživých hloubek

Nejoblíbenější linkou pražského metra je dle cestujících Linka A, která vede ve směru severozápad-východ. Ve svém původním záměru esteticky a tematicky pojímá kapitoly ze starší (zejména středověké) české historie. Zřejmě nejvíce typickými znaky linky je její hloubkové založení, průnik do historického centra města a obklady kulatých výlisků z eloxovaného hliníku konvexního a konkávního tvaru v interiérech stanic, které jsou díky svému nadčasovému designu známe po celém světě.
Přečtěte si

Faun a Vltava: Vltavská (Nejkrásnější exteriéry linky C)

Prvenství nejhlubší hloubené stanice v Praze stejně jako těsné sousedství s budovou dopravních podniků a nádraží Praha-Bubny zastává stanice Vltavská. Technická dokumentace z výstavby Vltavské, která měla původně nést název „Dopraváků“, prozrazuje komplikovanost výstavby této konkrétní stanice.
Přečtěte si

Dav vyjde na světelný signál: I. P. Pavlova (Nejvytíženější stanice linky C)

Stanice umístěná pod Legerovou třídou mezi náměstím I. P. Pavlova a Rumunskou ulicí, pojmenovaná po ruském psychologovi Ivanu Petroviči Pavlovovi, který na přelomu devatenáctého a dvacátého století proslul studiemi o fenoménech psychické sekrece u psů a rozlišování jejich reflexů, je dle statistických údajů nejfrekventovanější stanicí Pražského metra vůbec. O celkové délce 165 metrů, s obratem okolo 118 000 cestujících za den plní funkci jednoho z nejdůležitějších dopravních uzlů v širším centru hlavního města.
Přečtěte si

Brána do velkoměsta: Kačerov (Nejestetičtější stanice linky C)

Stanice Kačerov, která byla konečnou stanicí prvního úseku Linky C, a nese jméno původní osady, je nejestetičtější stanicí na lince C. Umění zde velmi organicky prostupuje každý kousek prostoru. Přesto se nedá říct, že by stanice z původního konceptu sjednocených mramorových obkladů trasy I. C. nějak zásadně vybočovala.
Přečtěte si

Vzhůru do oblak: Vyšehrad a Nuselský most (Nejoblíbenější stanice linky C)

Stanice Vyšehrad, která je dle mého anketního průzkumu nejoblíbenější a stanicí linky C, patří mezi stanice vybudované v rámci prvního úseku linky C. Při svém otevření v roce 1974 však nesla jméno Gottwaldova, dle tehdy akcentované postavy československé socialistické historiografie, prvního komunistického prezidenta Klementa Gottwalda. Podle něj se ostatně jmenoval i masivní most z předpjatého betonu, který svými 485 metry překonává nuselské údolí. Stanice byla po roce 1990 přejmenována na lokálně generický název Vyšehrad.
Přečtěte si

Linka C: Vstupenka mezi velkoměsta zítřka

V novém seriálu vám chceme představit nejzajímavější stanice, architektonické celky, místa, detaily a estetické prvky týkající se pražského metra. Seriál je rozdělen do tří dílů věnujících se jednotlivým linkám dle historie jejich vzniku.