Konce map a okraje stolů: Háje & Letňany (Konečné stanice linky C)

Nejnovější úsek tří stanic linky C, který byl otevřen v květnu roku 2008 vede ze stanice Ládví do Letňan. Část úseku propojující severní oblast Prahy čítá tři stanice a za provozu v pracovních dnech je v úseku Ládví – Letňany zaveden pásmový provoz.

Název stanice estetizován na reflexním povrchu kombinující pruh červené a po okrajích přechod bíle s modrou.

Úsek je laděn do modré barvy, a tak si mezi cestujícími vysloužil přezdívku „modrá linka.“ Psychologicky zde vývoj trati evokuje jízdu tobogánem. Na ocelově-skleněné konstrukci zasazené do dvou betonových oblouků ve stanici Střížkov, jako by cestující nasedal na prosluněném vrcholku skluzavky. Stanice ze vzdušné perspektivy kopíruje tvarem rybu.

Prázdná konečná stanice linky C – Letňany.

Interiér stanice Prosek pak může připomenout stísňující pocit tubusu tobogánu hluboko pod hladinou, který nakonec cestující vyplivne do bazénku v Letňanech, které se svojí nejširší plochou nástupiště a dekorací se zrcadel ihned vyvolá uklidňující pocit po divoké jízdě. Předzvěst modré linky je možné tušit už ve stanici Ládví, kde jsou stěny rozděleny červeným tenkým pruhem, který obklopuje modrobílý gradient. Exteriér stanice Letňany si díky své situovanosti, mezi uživateli pražské hromadné dopravy vydobyl pejorativní označení „V polích.“ 

Pohled na nástupiště.

Druhý okraj linky C, který náleží do stavebního úseku II.C, zajistil v listopadu 1980 dopravní konektivitu pro cestující z největšího sídlištního komplexu v Československu – Jižního Města. Většina interiérů je osazena keramickými obkladačkami. Konečná stanice Háje, se původně jmenovala Kosmonautů – zde také nalezneme nejvíce uměleckých prvků, které samozřejmě souvisejí s ideologickým podtextem minulého režimu. I přesto, že tento úsek byl jedním z nejvíce zatížených co do ideové estetiky a stanice nesly názvy jako Budovatelů nebo Družby, vyšlo posléze najevo, že původně zamýšlené pojmenování bylo mnohem ideologičtější („Pětiletky” nebo dokonce „Park Československo–sovětského přátelství”).

Konvexní a konklávní hliníkové desky typicky užívané na trase A.

Stanice Háje není, jako jediná z nového úseku, zdobena keramickými obklady. Ze stěn zde shlíží vračanský vápenec a také notoricky známé konkávní a konvexní desky z eloxovaného hliníku, ve zlatavé barvě šampaňského. V západním vestibulu stanice se nachází také velká kamenná mozaika s názvem Kosmonauti od Aloise Fišárka a mimo stanici poblíž východu také stejnojmenné sousoší Jana Bartoše. Obsahově tato díla odkazují na tématiku dobývání vesmíru.

Mozaika Aloise Fišárka – Kosmonauti.

Sousoší Jana Bartoše – Kosmonauti.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Dobře utajená fotbalová legenda. Nekrolog za Gerda Müllera od velvyslance Tomáše Kafky.

Gerd Müller je mrtev. Fotbalový svět ztratil v neděli 15.8. ve věku 75 let jednoho ze svých nadčasových hrdinů, kterého by se slušelo uctít alespoň symbolickou minutou ticha, kdyby… Kdyby tento svět nebyl tak strašně uhranut aktuálními góly, sekundy a pohádkovými gážemi, že se mu na skutečné legendy již nedostávají kapacity.
Přečtěte si

Berlín otevřel nové letiště. Odbavuje i čtyři hodiny

Berlín po 16 letech výstavby otevřel během lockdownu své nové letiště známé pod označením BER. První zkušenost cestujících s ním je ovšem bídná. Chystáte-li se z něj letět v době berlínských prázdnin či svátků, na odbavení si v souladu s doporučením Lufthansy vyhraďte raději čtyři hodiny. Budou se vám hodit.

Nejčtenější v kategorii Society