Fotograf Festival — Transformace totalitní společnosti ve společnost kapitalistickou

Podzimní měsíce se v našich diářích už pomalu plní a je tedy potřeba si ujasnit, které kulturní akce by tam určitě neměly chybět. Jednou takovou je letošní Fotograf Festival.Podzimní měsíce se v našich diářích už pomalu plní a je tedy potřeba si ujasnit, které kulturní akce by tam určitě neměly chybět. Jednou takovou je letošní Fotograf Festival.

Jeho devátý ročník s názvem Archeologie euforie bude věnován transformaci totalitní společnosti ve společnost kapitalistickou. Zásadním milníkem je tedy přirozeně rok 1989. S odstupem času lze na proběhlé změny nahlížet více jako na postupný přechod než na nečekaný zlom, a právě fotografie je pro toto pozorování dobrým nástrojem.

Kromě společenské situace konce 20. století je tématem také podstata a význam fotografie jako takové a její spojitost s masovými médii a propagandou.

Zahájení festivalu se uskuteční 26. září v Colloredo-Mansfeldském paláci, kde bude program probíhat po celou dobu festivalu. Stejně tomu bude i v dalších významných uměleckých institucích v Praze: Fotograf Gallery představí skrze výstavu Svoboda pohled na nástup neoliberálního kapitalismu v Bratislavě, Centrum současného umění DOX nabídne revolučně laděný projekt Ikony a Mytologie: Touha po změně a na film a video se zaměří výstava Orient V, která se bude konat v prostorách Galerie hlavního města Prahy. Uměleckoprůmyslové museum bude 18. října centrem diskuzních fór a bude se věnovat podpoře výtvarné činnosti či transformaci médií po roce 1989.

Festival potrvá do 26. října, a kromě výstav a diskuzí nabídne také vernisáže, komentované prohlídky nebo architektonické procházky. A to vše v téměř dvaceti pražských institucích.

fotograf-festival-komunismus-kapitalismus-2

fotograf-festival-komunismus-kapitalismus-3

fotograf-festival-komunismus-kapitalismus-4

fotograf-festival-komunismus-kapitalismus-5

fotograf-festival-komunismus-kapitalismus-6

fotograf-festival-komunismus-kapitalismus-7

fotograf-festival-komunismus-kapitalismus-8

www.fotografestival.cz

Text Tereza Vacková

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Jakub Hrůša: Dirigent německého orchestru nemůže přejít žádný technický nedostatek. Němci by to vzali jako podfuk

V německých orchestrech nelze přejít žádný technický nedostatek pouhým vyjádřením víry ve zlepšení. Takový domnělý projev velkorysosti Němci vnímají jako podfuk na podstatě toho, proč se všichni sešli. Problém je potřeba vyřešit, zorientoval se v německé povaze už před lety Jakub Hrůša, dnes šéfdirigent Bamberských symfoniků v bavorském Bamberku a hlavní hostující dirigent České filhamonie a orchestru Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě. Jeho cíl je vždy stejný: vést a inspirovat orchestr k technicky dokonalému výkonu s určitou emoční nadstavbou. Přitom je třeba hledat rovnováhu. Jakmile ji dirigent najde, dochází k vzácné interakci, na níž se napojuje i publikum, popisuje. Bamberští symfonikové pod vedením Jakuba Hrůši zahrají 21. září v Praze na festivalu Dvořákova Praha.
Wikimedia Dirk Ingo Franke
Přečtěte si

Neues Ufer, Hauptstrasse a  Bowieho byt v prvním patře vlevo

Neues Ufer – bar, kam chodil David Bowie s Iggy Popem. Vždy jsem chtěl zajít, ale až teprve před pěti lety tam byl poprvé. Hauptstrasse 157, Schöneberg. Zas tam sedím a pozoruji starý závěs a mozaiku na zemi, jako bych se propadal ne do 70. let, ale padesátých, ještě před vybudováním Zdi, která odtud nebyla daleko. David Bowie do těchto míst – bydlel jen o pár metrů dál, v Hauptstrasse 155 – přijíždí na konci roku 1976, trochu unaven z velkých metropolí a neustálého cestování, nepatrně se ztratit.

Nejčtenější v kategorii ArtDesign