GWB je platforma, propojující program více než čtyř desítek galerií a institucí. Kromě oficiálního programu se k akci často přidávají i další kreativní podniky z okruhu designu, módy, hudby nebo gastronomie, které upraví svůj program, či ukážou „highlights“ své činnosti. Město tak ožívá jako celek, podobně jako Londýn během Condo London, Stockholm v době Market Art Fair, Vídeň díky Viennacontemporary, nebo Varšava během iniciativy Friend of a Friend (FOAF), kdy místní galerie sdílejí své prostory s pozvanými projekty ze zahraničí.
Zmiňme rovněž pražskou variaci GWB, tedy Gallery Weekend Prague, kde ale pořadatelé, snad trochu nešťastně zvolili stejné datum konání jako v Berlíně. Jak vypadal tuzemský víkend umění? Těžko říci, jelikož mnoho našich a především spousta zahraničních odborníků i umělců bylo již tradičně v Berlíně, který je pro Prahu, v této oblasti, zatím nedostižnou konkurencí. Z pražského prostředí tedy můžeme milovníkům umění do budoucna doporučit první ročník FOAF, převzatý koncept z Polska, který chystají zdejší progresivní galerie současného umění poslední víkend v srpnu.
Berlínské dubnové počasí vyhovuje přesunům mezi galeriemi a institucemi, ať už zvolíte, pěší chůzi, jízdu na kole, MHD, auto nebo kombinaci, která bude adekvátní k vašemu outfitu. Precizně zhotovený program s mapou, vás bude po městě navigovat podle čtvrtí, participující galerie jsou příjemným způsobem rozesety po městě. Galerie pro GWB připravují vždy to nejlepší ze svého programu — nejčastěji nově objevené talenty či naopak etablované autory, které dlouhodobě zastupují.
Páteční večer na GWB je čas, kdy v galeriích probíhají slavnostní vernisáže. Jedna z takových proběhla i v König Galerii, která se nachází v budově bývalého brutalistního kostela sv. Anny na Alexandrinenstraße v Kreuzbergu. Výstavy se zde odehrávají v prostorách bývalé kaple a lodi, přičemž v kapli v přízemí se nacházela multimediální instalace s dominantním meditativním videem, které pro tuto příležitost připravila francouzská umělkyně Camille Henrot. V patře, v hlavním výstavním prostoru lodi, König prezentuje sólovou výstavu Matthiase Weischera, malíře z takzvané Lipské školy, který představil šestnáct nových maleb, navazujících na jeho předešlé série zabývající se motivem architektury a interiérů. Po slavnostním zahájení se umělec, společně s několika insidery odebrali do nedalekého baru, ve kterém se konala neformální afterparty, kde se kromě výměny vizitek a „small talks“, také tančilo, například na Backstreet Boys. Dobrá společnost a berlínské klima, zvyklosti a UBER, pak nemálo umělců ale i galeristů, navigovalo dál do rozličných techno klubů, ve kterých se dalo příjemně protančit až do sobotního rána.
Sobotní (do)polední program je výhodlné začít ve čtvrti Mitte, která je centrálním bodem přehlídky. Začít můžete v KW institutu, nekomerční instituci, která se věnuje konceptuálnímu umění. V okolních ulicích je spousta malých i velkých galerií a místní „štrásen“ se de facto mění v pěší a cyklistické zóny. Pokud máte během „víkendu umění“ v Berlíně nějaké známé, zaručeně je v sobotu potkáte tady. Zároveň je v sousedství i spousta dobrých restaurací a kaváren, například hned naproti KW najdete originální koncept pastrami sendvičů a zeleninových salátů. V centrální části Mitte určitě nezapomeňte navštívit Galerii NEU, která se nachází v půvabném sídlištním vnitrobloku a je postavena z betonových panelů. Za zmínku stojí i letošní prezentace známé berlínské umělkyně Jany Euler, která vystavila monumentální malby žraloků s názvem Great White Fear, v nichž za pomoci suverénní malířské techniky a hyperrealistické perspektivy ztvárňuje popové citace a vtipně osciluje mezi konceptuálním uměním a líbivostí přijatelnou pro všechny.
Eva & Adele na výstavě Jany Euler v Galerii NEU
Ve východní části Mitte najdete na hlavní třídě Karl-Marx-Allee galerii Peres Projects, situovanou do bloku budov, postavených ve stylu socialistického realismu známém též jako sorela. Kromě zajímavého umístění, nabízí tato privátní galerie tradičně dobrý, spíše konzervativní program. Cestou se určitě nezapomeňte zastavit v galerii Captain Petzler, která ve světelném a proskleném prostředí modernistické stavby, prezentuje precizně nainstalovanou výstavu maleb Stefanie Heinze.
V Charlottenburgu se nově nachází Wentrup Gallery, kde je k vidění opět malířská výstava, tentokrát dvou autorů Floriana Meisenberga a Davida Renggliho. Nové, zrekonstruované prostory Wentrup Gallery s původními prvky staré pošty, působí společně s malířskou výstavou, doplněnou o sochy koček posedávajících v interiéru jako celistvá citlivá site-specific instalace. Za odměnu si pak v sobotní podvečer zajeďte do Kastanienallee, kde najdete pestrou škálu zajímavých concept storů a dobrých restaurací.
Neděli můžete začít v Schönebergu, kde se nachází rozlehlý vnitroblok s několika galeriemi, design obchody, prodejnou luxusních klobouků a jedním malým obchůdkem s vintage brýlemi. Zde, kromě jiných vyhledejte Galerii Plan B, která se specializuje na rumunské umění posledních 50 let, kde najdete výstavu Horii Damiana, kombinující sochy, objekty, malby, kresby i fotografie, vytvořené mezi lety 1960—1980. V nejvyšším patře budovy 81e, taktéž uvnitř vnitrobloku, sídlí galerie Esther Schipper. Ta připravila brilantní konceptuální výstavu “Some Other Life”, ve které umělec Ryan Gander evokuje fikční místa, referující k nepřítomným věcem, uměleckým dílům a osobnostem. Hravost a dětskou imaginaci ve výstavě umocnila animatronická bílá myška, mluvící hlasem devítileté dcery umělce, asi nejsdílenější dílo z GWB na Instagramu.
Zbytek neděle můžete věnovat návštěvě Kreuzbergu, kde z tradičních privátních galerii stojí za návštěvu výstavy v Konrad Fischer Galerii, která uvedla velké jméno Richarda Longa a v Galerii Thomas Schulte, kde prezentují dílo newyorského abstraktního malíře Jonathana Laskera. Poslední zastávkou v Kreuzbergu pak může být ulice Kohlfurter, kde sídlí známá galerie Kraupa — Tuskany Zeidler, vystavující nový cyklus prací svého kmenového umělce Pietera Schoolwertha „Virtual Relief” s podtitulem či mottem „Painting is the last Instance”, zkoumající současnou polohu figurativního malířství a skupinového portrétu. Poslední galerii, kterou byste neměli minout je Galerie Barbara Weiss, která představila malby od Friedy Toranzo Jaeger, berlínské umělkyně, původem z Mexico City. Mladá autorka a její dílo vystihuje trendy, kterými se nyní v Berlíně a v Evropě umění vydává. Její malby navazují na komplikovanou historii malby a umění vůbec. Formálně se umělkyně inspirovala ikonografickými obrazy a oltáři, do kterých vložila symbol moderní maskulinity — automobil, jako tradiční gender kód a komoditní fetiš, který získává, v kontrastu s feministickým smýšlením, nový rámec.
„Letošní ročník zahrnul všechny umělecká média, přesto trhu stále dominuje zejména malířství. Obraz, jako vděčná komodita, zde však není nutně zastoupen ve své tradiční podobě. Malířské projekty se mnohdy pohybují na pomezí instalace, objektové tvorby či experimentují s videem. Progresivní galerie jimi cílí na poučeného sběratele či mladou klientelu, jenž je v posledních několika letech skrytým potenciálem. Objevují se také aktuální malířské trendy, například narativní malba odkazující na surrealismus a magický realismus, ale reprezentována je i formální abstrakce.“ hodnotí celkový pohled na GWB kurátorka z galerie Kvalitář, Monika Čejková.
Pokud jste letošní víkend umění v Berlíně nestihli navštívit, nezoufejte, většina právě zahájených výstav bude v galeriích trvat i následující měsíc a program výše zmíněných galerií bude zajímavý i po zbytek roku.
Text Lenka Balounová