Mosty přes rozbouřenou vodu

Ilustrační snímek
Agrese Kremlu na Ukrajině nebývale otřásla Západem a sjednotila ho. N&N Magazín se zeptal různých společností, jak situaci vnímají ze svého pohledu.

🇩🇪 Sie können diesen Artikel auch auf Deutsch lesen: Brücken über stürmisches Wasser

V souvislosti s novou bezpečnostní hrozbou a v důsledku četných nevyhnutelných sankcí (či ruské pomsty za ně), na podnikatele i firmy doléhá či dolehne mimořádná zátěž. 

Nakolik Západ udrží jednotu, bude záviset i na situaci v byznysu. N&N magazín proto ve snaze přiblížit pohled podnikatelské sféry na stávající situaci oslovuje firmy, podnikatele i příslušné organizace s několika následujícími otázkami. Odpovědi ukazují, že krušné časy mobilizují vůli přežít a potvrzují připravenost pomáhat těm, kteří to potřebují.

1. Jak současná situace ovlivňuje vaše podnikání a jak řešíte problémy, které z toho vyplývají?

Festka:

Největší výzvy přináší nedostatek základních surovin pro výrobu a jejich vysoká cena. Řešíme to zásadní změnou našeho dodavatelského řetězce. To však přináší velké požadavky na vývoj a výrobu. Velkou komplikací jsou i ceny dopravy. Momentálně budujeme první tři místa v USA, EU a Asii, kde se budou naše kola asemblovat. Do teď musely všechny díly dorazit například z Asie do Prahy a zpět do Asie. 

DM drogerie markt:

Běžný provoz našich prodejen, centrální správy ani logistických center nebyl ovlivněn. V tuto chvíli neevidujeme ani ze strany dodavatelských nebo privátních značek žádné významné problémy s nedostatkem sortimentu. Máme zprávy od dodavatelů, že mají problémy např. s obalovým materiálem, ale v objemu celého sortimentu se jedná pouze o jednotlivosti.

Škoda Auto:

Koncern Volkswagen přijal zprávy o válce na Ukrajině s velkými obavami a zděšením. Na pozadí ruského útoku na Ukrajinu a jeho následků se představenstvo koncernu Volkswagen rozhodlo s okamžitou platností až do odvolání zastavit výrobu vozidel v Rusku. Toto rozhodnutí se vztahuje na ruské výrobní závody v Kaluze a Nižném Novgorodu.

S okamžitou platností rovněž zastavujeme export vozů do Ruska. Pozastavením obchodních aktivit v Rusku reaguje představenstvo koncernu Volkswagen na celkovou situaci, která se vyznačuje značnou nejistotou a rozvratem.

Czech Tourism:

Aktuální situace nás hluboce zasáhla lidsky i profesně. Po dvou letech pandemie se cestovní ruch připravoval k nádechu, ale místo něj přišel ještě větší šok. Každopádně nevzdáváme se jako lidé, nechceme se vzdát ani jako profesionálové.

Rohlík.cz: 

Od vypuknutí války je naší prioritou pomoci tam, kde je třeba, a to jak na Ukrajině tak uprchlíkům zde v České republice. Darovali jsme například 1 % ze svého obratu na pomoc Ukrajincům a naši zákazníci mají možnost zakoupit si charitativní vouchery ve výši od 100 až do 3 000 Kč na Rohlik.cz.

Materiální, finanční i morální opora Ukrajincům je pro nás samozřejmostí. I proto jsme vyřadili z našeho sortimentu veškeré produkty vyrobené v Rusku. Také organizuje převozy rodin svých ukrajinských kolegů z hranic se Slovenskem a Polskem do ČR a zajišťuje jim dostupné ubytovny a rodinám pomáháme najít bydlení.

2. Jakou aktuální humanitární pomoc oceňujete? Ať už ve vaší firmě, nebo jinde.

Festka:

Myslím, že nejdůležitější je finanční pomoc Ukrajině, věřím, že oni nejlépe vědí, co potřebují. Velmi důležitá je i péče o uprchlíky, kterým musíme zajistit důstojné podmínky pro život, mezi které patří i možnost pracovat.

DM drogerie markt:

Události na Ukrajině nás velice zasáhly a soucítíme s jejími obyvateli, kteří nyní prožívají nezměrné utrpení. V posledních dnech jsme proto zvažovali různé možnosti smysluplné podpory. Prostřednictvím neziskové organizace Člověk v tísni jsme poslali do válkou zasažených míst základní hygienické potřeby pro děti i dospělé, dětskou výživu a trvanlivé potraviny na 46 paletách v celkové hodnotě 1 239 470,09 Kč.

Od středy 16. března 2022 nabízíme zákazníkům možnost zaplatit na pokladně všech prodejen dm v České republice virtuální balíček produktů v hodnotě 100 Kč, 200 Kč nebo 300 Kč. Celý výtěžek této aktivity, přirozeně bez nároku na marži obchodníka, proměníme v produkty, které ukrajinští občané prchající před válkou aktuálně potřebují. Spolupráce je koordinována s Českou federací potravinových bank, díky čemuž je zajištěno, že se pomoc dostane přímo k postiženým rodinám i jednotlivcům, kteří u nás nacházejí bezpečné zázemí před válkou ve své vlasti.

Škoda Auto:

Koncern Volkswagen včetně všech svých značek se rozhodl věnovat jeden milion eur Organizaci pro pomoc uprchlíkům při OSN. Na tomto daru se podílí i Škoda Auto. Ta nad rámec této podpory společně se svým sociálním partnerem Kovo daruje částku 10 milionů korun české neziskové nevládní organizaci Člověk v tísni. Odbory Kovo MB podpoří sbírku města Mladá Boleslav 1 milionem korun a poskytuje ubytovací kapacity ve svých  rekreačních zařízeních a nabídne místa na dětských táborech pro děti uprchlíků. Zároveň probíhají další sbírkové aktivity na straně odborové organizace.

V případě potřeby pomůžeme každému našemu ukrajinskému zaměstnanci vybudovat v České republice prostředí pro bezpečný život jeho rodiny. Konkrétně poskytneme podporu při vyřizování víz, ubytování, jazykových kurzů, zdravotní péče, integrace, vzdělávání a v ideálním případě i zaměstnání.

Finanční příspěvek milion korun  posílá partnerskému městu Mladé Boleslavi a po půl milionu Rychnovu nad Kněžnou a Vrchlabí, která se angažují v příjmu a pomoci uprchlíkům. a po půl milionu korun pro Rychnov nad Kněžnou a pro Vrchlabí.

Město Mladá Boleslav organizuje pro nemocnici v ukrajinském partnerském městě Tiačiv finanční sbírku, na kterou společnost Škoda Auto přispěje 1 milion korun. Tuto sbírku podpoří 1 milionem korun také Odbory Kovo MB.

Protože naším hlavním předmětem je mobilita, bude se Škoda Logistika podílet na přepravě darovaných věcí a podpoří české humanitární organizace v jejich činnosti poskytnutím automobilů.

Czech Tourism:

Věříme, že dokážeme teď pomoct příchozím a dlouhodobě i našemu odvětví. Pandemie nás naučila flexibilitě a solidaritě, obojí teď je a bude potřeba.

Rohlík.cz:

Vnímáme, že nyní je důležité pomoci ukrajinským uprchlíkům, kteří se ocitli bez jakýchkoliv prostředků zde v ČR. Vidět ženy a děti, čekající v dlouhých frontách bez jakékoliv jistoty, je bolestné. Proto se jim snažíme dodat alespoň občerstvení a hygienické potřeby, které pravidelně zavážíme do uprchlických center. Kromě potravinové pomoci vnímáme, že je třeba nabídnout uprchlíkům i stálý příjem. Otevřeli jsme proto 330 pracovních pozic na skladě v Praze a dalších 100 v Brně.

3. Kde vidíte Evropu v roce 2033?

Festka:

Pevně věřím, že Evropa vyjde z této krize posílena. Státy, firmy i jednotlivci se budou muset zamyslet a přehodnotit své hodnoty a cíle. Věřím, že jsme toho schopni a že to dokážeme, to nás udělá silnějšími.

DM drogerie markt:

Jsme optimisté, takže bez válečných konfliktů a v míru.

bpv Braun Partners:

Ještě před několika týdny by mě nenapadlo, že otázka míru, natož uvažované použití jaderných zbraní, postaví samotnou Evropu před otázku fyzického přežití. Ale chci být optimista. Za jedenáct let bude EU větší (z politických důvodů), ale bude se společně rozvíjet dvěma rychlostmi, přičemž některé země budou stát mimo ni, ale zůstanou úzce hospodářsky propojené, jako je tomu již dnes v případě Švýcarska nebo Norska. Vzhledem k demografickému vývoji budou tváře Evropy vypadat ještě starší, ale obyvatelé budou zdravější a baby boomers budou kromě důchodů i nadále ekonomicky aktivní.

Evropa nebude stepním a pouštním kontinentem, jak předpovídají mnozí varovatelé před klimatickými změnami; jednak národní hospodářství výrazně sníží emise škodlivé pro klima, ale především se naučíme zmírňovat negativní důsledky klimatických změn. A i když nejsem futurolog, troufám si předpovědět, že ani za jedenáct let se UEFA ještě neprosadí, a nebude se tedy konat každoroční mistrovství Evropy ve fotbale. Který sport se pak stane hlavní sportovní událostí roku 2033? Superbowl nebo událost elektronických sportů? 

Na otázky odpovídali:

Festka: Michael Moureček, zakladatel společnosti

DM drogerie markt: Ing. Jiří Peroutka, manažer komunikace

Škoda Auto: Citace z oficiální zprávy automobilky ze 7. 3.

Czech Tourism:  Markéta Chaloupková, ředitelka CT Německo

bpv Braun Partners: Arthur Braun, právník, managing partner

Rohlík.cz:  Lutfia Volfová, manažerka

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Skromné vizionáře Uğura Şahina a Özlem Türeciovou proslavila vakcína proti covidu

Uğur Şahin a Özlem Türeciová. Ještě před rokem byl manželský pár vědců, podnikatelů a kolegů známý více méně pouze lidem z odborných kruhů. Nejpozději od zahájení očkování 27. prosince 2020 „jejich“ vakcínou zná jejich výzkumy i životní příběh celý svět. A média se naučila přepínat počítač do turecké klávesnice, aby správně zapsala jejich jména.
Přečtěte si

Wolfgang Bremm von Kleinsorgen, Mercedes-Benz: Přechod na elektromobilitu vyžaduje rychle rozvinout síť dobíjecích stanic

Redakce N&N Czech-German Magazine spustila unikátní projekt: pod názvem “Sedm mostů – Sieben Brücken” představuje německé společnosti a osobnosti působící v Česku a české působící v Německu. Na otázky nám odpověděl Wolfgang Bremm von Kleinsorgen, generální ředitel Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.

Nejčtenější v kategorii Business