Svou základnu má značka v Praze, ale postupně proráží do zahraničí. Větší plány zatím částečně brzdí všudypřítomný koronavirus. „Samozřejmě bychom ale rádi, aby se z Verlein jednoho dne stala celosvětově úspěšná módní značka,“ prozrazuje své přání v rozhovoru Veronika Stuedlein.
Jak vznikla značka Verlein? Proč zrovna kožené kabelky a tašky?
Před osmi lety jsem v Hongkongu potkala svého současného muže Maxe, se kterým jsem velmi brzy objevila společnou vášeň pro umění a design. Čas od času jsme mluvili o vlastním projektu, chtěli jsme dělat něco kreativního. Pracovala jsem tehdy pro oděvní značku a začala jsem více vnímat pomíjivost módních kolekcí a neúctu k oděvu. Přišlo mi, že kožené doplňky nepodléhají až tak výrazně trendům a dávají mi jako designérce i po funkční stránce větší smysl a hodnotu.
O dva roky později jsme s Maxem v Londýně ve volném čase začali vymýšlet koncept značky a navštěvovat kožedělné firmy v Itálii a Španělsku. Teprve poté, co jsme se přestěhovali do Prahy, se stal projekt prací na plný úvazek. Celý proces od prvního nápadu po spuštění našeho webu trval téměř tři roky.
Kde probíhá výroba?
Od samého začátku vyrábíme všechny naše produkty v malém horském městečku Ubrique, které se nachází v Andalusii na jihu Španělska. Ubrique je v celém světě známý pro svůj kožedělný průmysl. Rodinné firmy zde vyrábí zboží již stovky let. Říká se, že studená voda z hor byla původně používána k vydělávání kůže. Poté se region rozvětvil na výrobu kožených produktů. Při našich návštěvách tamních dílen jsme měli možnost vidět, jak zde vznikají produkty luxusních značek, takže jsme si byli jisti, že právě tady najdeme kvalitu zpracování a technické know-how, které hledáme.
Na jaké trhy se zaměřujete?
Od začátku byly našim cílem země střední Evropy, tedy kromě Česka také Německo, Slovensko, Polsko, Rakousko. Zatím jsme však investovali největší část marketingového rozpočtu do českého trhu. Vzhledem k tomu, že tady sídlíme, to pro nás bylo nejpřirozenější a mohli jsme víc experimentovat. Během první vlny covidu jsme rozšířili jazykové možnosti na našich webových stránkách a mimo němčiny na nich najdete také francouzštinu, španělštinu či polštinu. Jakmile uvedeme na trh víc produktů, plánujeme začít tyto trhy opět oslovovat.
Dostat se na německý trh není vůbec jednoduché. Jak se vám to zatím daří?
Německo je nejsilnějším trhem v Evropě a je fakt, že o to těžší je zde prorazit. Před první vlnou covidu jsme už oslovovali tamní butiky buď přímo, nebo prostřednictvím virtuálních showroomů. Pandemická situace ale celou spolupráci ztěžuje. Teď se proto raději zaměřujeme hlavně na vývoj nových produktů. Každopádně věříme, že budováním portfolia správných produktů a dobře zvolených marketingových nástrojů bychom se mohli tamním zákazníkům v budoucnu ještě víc přiblížit.
Jací jsou podle vás němečtí zákazníci, na čem jim záleží?
Obecně si myslíme, že pro Němce jsou důležitými faktory kvalita zboží spolu s dědictvím značky. Stejně jako nadstandardní zákaznický servis.
Jsou čeští zákazníci jiní?
Ve spoustě ohledech jsou Češi Němcům podobní. Jsou hodně praktičtí, což se v našem případě projevuje mimo jiné ve výběru barev. Jsou však velice citliví na ceny a obecně nejsou úplně důvěřiví k novým značkám. Ale jakmile vás objeví a oblíbí si vás, rádi se vrací. Během Designbloku nás překvapil odlišný přístup k našim produktům ze strany mužů a žen. Muži dokáží ocenit řemeslo a kvalitu, zajímá je výroba a původ. Oproti tomu ženy se soustředí hlavně na design a hned poté je zajímá cena.
Jak si vedete v ostatních zemích?
Míváme docela často objednávky z Velké Británie, USA, ale dokonce i z Austrálie. Aby však byly prodeje v každé jednotlivé zemi výraznější, museli bychom se na ty trhy cíleně zaměřit, mít tam PR agenturu, obchodní zastoupení, komunikovat s místními influencery. Zatím se ale chceme soustředit na střední Evropu.
Kde berete inspiraci při vytváření kolekcí?
Inspiraci čerpám všude kolem sebe. Od žen kolem sebe. Když navrhuji nový produkt, přemýšlím vždy nad konkrétní ženou, která jej bude nosit. Co dělá, co má asi ráda a jaké barvy preferuje. Mimoto mám obsesi v pozorování detailů produktů různých značek. Ráda obdivuji krásu dokonalého řemesla spolu s čistým designem.
Jakou roli pro vaši značku hraje dnes módní a už asi nezbytná udržitelnost?
Od začátku zahrnujeme udržitelnost přirozeně do všech aspektů podnikání, od výběru materiálů přes výrobní procesy až po recyklovatelné obalové materiály a přepravu. Náš dodavatel kůží má certifikaci Leather Working Group, což je mezinárodní nezisková organizace, která zaštiťuje největší udržitelný program v rámci kožedělného průmyslu na celém světě. Jak jsem již zmínila, produkce našich výrobků probíhá v rodinné firmě na jihu Španělska. Výroba za etických podmínek a na území Evropy pro nás byla od začátku velice důležitá. V neposlední řadě jsme také součástí programu GoGreen od přepravní společnosti DHL, díky kterému se snažíme optimalizovat naši uhlíkovou stopu. Jsme přesvědčeni, že udržitelnost by měla být přirozenou cestou pro všechny podnikatele a součást každodenního života nás všech.
Kde můžeme kromě eshopu najít vaše kabelky a tašky?
Pokud to covid, PES a vláda dovolí, tak můžete vybrané modely najít třeba v unikátním koncept storu Artisème na Malé Straně, v nádherném designovém prostoru Red Salonu nebo v butiku LEEDA návrhářky Lucie Kutálkové na Starém Městě.
Co je vaším cílem a dá se k němu dospět i teď během krize?
My bychom samozřejmě rádi, aby se z Verlein jednoho dne stala celosvětově úspěšná módní značka. V nejbližší době je ale naším reálným cílem otevření vlastního showroomu v centru Prahy. Přestože jsme na začátku považovali online shop za hlavní prodejní kanál, zjistili jsme, jak důležité je pro zákazníka osobní setkání a taky to, že přenést kvalitu produktu nebo třeba vůni kůže online zatím prostě ještě nelze. No a právě takový komplexní zážitek bychom rádi našim zákazníkům poskytli.
Veronika a Max Stuedleinovi.
Veronika Stuedlein
Pochází z Ostravy. Na střední škole studovala grafiku a následně módní design na univerzitách v Plzni, Liberci a ve Zlíně. Jako módní návrhářka nasbírala zkušenosti v designérských studiích v Hongkongu a Londýně. V roce 2018 založila s manželem Maximiliananem Stuedleinem značku Verlein (název vznikl spojením Veroničina jména a příjmení). Její působení v zahraničí výrazně ovlivnilo tvůrčí směr, produktový design a vizuální identitu značky. S manželem vychovávají dceru Florianku.