Jak se období krize podepsalo na provozu pražírny?
Naštěstí jsme naši provozovnu nemuseli zavřít, ale samozřejmě jsme měli obavy, protože kdyby se někdo z našich pracovníků nakazil, pak bychom provoz musel i na nějakou dobu přerušit. Máme celkem jedenáct zaměstnanců a z toho devět s mentálním či fyzickým postižením. Dva z nich bydlí v domově pro osoby se zdravotním postižením, kteří nesmějí během krize vůbec vycházet, takže máme až doteď o dva lidi v pražírně méně. Zpočátku to bylo dokonce o čtyři.
Jak celou krizi vnímali právě vaši zaměstnanci?
Vzhledem k tomu, že jsou citliví na změny, snažili jsme se být všichni stále optimističtí a udržet si v pražírně takovou no-corona oázu. Nervóznější jsme byli my z vedení družstva, naši pracovníci naštěstí tolik ne. Samozřejmě jsme museli přijmout také nová opatření jako například zvýšenou hygienu ve smyslu nezbytně nutných desinfekčních prostředků, jinak držíme tak ekologický provoz, jak jen to jde. Ale také jsme reorganizovali práci a soustředíme se na posílení našeho online působení.
Jaký měla krize dopad na vaše zakázky?
Většina zakázek bylo dříve pro firmy, na různé akce, pro restaurace a kavárny, takže nám objednávky poklesly o více jak polovinu. Gastrosektor se zkrátka dostal na lopatky, to víme všichni. Nicméně, posílili jsme eshop a online marketing, což dříve tolik nepatřilo mezi naše priority, protože jsme spíše zaměřeni na osobní kontakt, ale nic jiného nám nezbývalo. Začali stavět na již dříve vytvořeném síťování, prodeji v rámci různých komunit a platforem, ve kterých působíme a odtud se rekrutují naši noví zákazníci. Podařilo se nám naštěstí naše offline kontakty úspěšně překlopit do online prostředí.
To ale asi vyžadovali i jiný systém práce, jak to zvládli zaměstnanci?
Rychlé přeorientování na nový typ práce není pro naše znevýhodněné zaměstnance nejkomfortnější. Konkrétně šlo o to, že museli začít zpracovávat jiný typ zakázek – namísto velkých to najednou byly malé balíčky pro maloobchodní drobné odběratele. Adaptace na to trvala nějaký ten týden, ale po čase si všichni dobře zvykli.
Jaká je situace nyní a co očekáváte dál?
Online prodej nám celkově vzrostl a postupně se k tomu začínají vracet i původní velkoobchodní zakázky. Jsme optimisté a navíc věříme, že káva se bude pít nadále, ale třeba jinak. Pravděpodobně více doma než dříve. Uvidíme, co přinese podzim, který patří k druhé silné obchodní vlně roku, ta první – jarní a pro gastrosektor hodně důležitá – nás letos už bohužel minula. Ať už to bude jakkoli, neustoupíme z našich klíčových hodnot,na kterých naše podnikání stavíme: důstojné pracovní podmínky, spolupráce, fair trade, bio a transparentnost celého dodavatelského řetězce.
Více na: www.fair-bio.cz