Jak vznikla advokátní kancelář AZ LEGAL a kdo ji tvoří?
Vznik advokátní kanceláře AZ LEGAL vyplynul z našeho přesvědčení, že advokacie se dá dělat jinak. To „jinak“ možná dnes působí jako klišé, ale když slyšíte, jak někteří lidé negativně advokáty vnímají, musíte to dělat jinak, pokud chcete v tomto oboru uspět. Advokacie je stále velmi konzervativní obor, ale přece není možné, aby se všechny ostatní oblasti vyvíjely a advokátní kanceláře se tomu nepřizpůsobily.
Rozhodli jsme se nebýt zkostnatělými dinosaury a vybrali jsme si vlastní cestu. Začali jsme stavět advokátní kancelář, která klade absolutní důraz na poskytování nejlepšího možného řešení individuálních potřeb našich klientů a budování strategických partnerství a vazeb. Naše klienty propojujeme mezi sebou i s našimi spolupracovníky a pomáháme jim růst. To vše za současného využití moderních technologií, důsledného procesního řízení a všech dostupných marketingových kanálů. Dbáme na to, abychom nemluvili „právničtinou“, ale lidskou řečí. Abychom si s klienty opravdu rozuměli. Náš tým dnes tvoří více než 15 specialistů, kteří kromě právních otázek dokáží klientům pomoci i s daňovými záležitostmi a samotným rozvojem podnikání.
Jaké právní služby nabízíte svým klientům?
Je pro nás velmi důležité každého našeho klienta a jeho podnikání dobře znát. Díky tomu často dokážeme najít velmi neotřelá řešení, která víme, že budou fungovat a klientům přesně vyřeší jejich potřeby. Naším úkolem není pouze klientovi připravit skvěle napsanou smlouvu, ale připravit takovou smlouvu, která klienta ochrání a bude přesně odpovídat jeho obchodnímu modelu i celkové konceptu podnikání.
Klientům poskytujeme veškeré právní služby, které v rámci svého podnikání může potřebovat. Od správného nastavení struktury firmy a podnikatelského modelu, obchodních smluv, dodavatelsko-odběratelských vztahů, přes řešení pohledávek, sporů s úřady, pracovněprávních záležitostí, ochranu značky až po právo nemovitostí a trestní obhajobu v oblasti hospodářské kriminality.
V čem vidíte svou přidanou hodnotu pro klienta?
Naše motto zní: „Jsme víc než jen advokáti“. Zastáváme názor, že správný advokát by měl být důvěrným poradcem a průvodcem klienta na jeho cestě podnikáním. Naším cílem je klienta samotného naučit předvídat potenciální rizika a vyvarovat se zbytečným chybám. Pomáháme předcházet požárům, protože jejich hašení stojí mnohonásobně více peněz, energie a stresu než mnohdy i jednoduchá prevence. Chceme, aby náš klient měl klidný spánek a prostor a čas pro rozvoj samotného podnikání.
K tomu nám pomáhá právě i zmíněné vytváření strategických partnerství mezi našimi klienty, protože jeden takový správný partner je mnohdy k nezaplacení. Díky tomuto přístupu se nám velmi efektivně daří udržovat vztahy založené na společných hodnotách a cílech.
Čím se ještě lišíte od běžných advokátních kanceláří?
V principech, na kterých je naše kancelář založena. Celá řada advokátních kanceláří se klientům snaží poskytovat rozsáhlé právní služby, smlouvy a analýzy. Jejich cílem nemusí být vždy řešení reálných potřeb klienta, ale spíše možnost, jak klientovi naúčtovat co nejvíce hodin. My proto vždy chceme podnikání klienta detailně poznat, aby námi navržené řešení skutečně fungovalo v praxi a klient neměl pouze dokumenty do šuplíku.
Na čem podle vás závisí dobrý vztah s klientem?
Pro nás je absolutně klíčová důvěra, otevřenost, vzájemně jasně definovaná očekávání, ale také určitá chemie, abychom si s klientem vzájemně sedli. Naše kancelář určitě není vhodná pro všechny. Víme, že pokud si klient potrpí na tradičním pojetí advokátní kanceláře, nejspíš nám spolupráce nebude dlouhodobě fungovat. Náš způsob práce se od většiny advokátních kanceláří v mnoha ohledech liší a nemusí každému vyhovovat. Jsme zvyklí hledat s klienty společnou cestu, která nás zavede k cíli a ne překážky. To v dnešním, rychle se měnícím světě znamená i využívání méně tradičních postupů a metod, které nám umožní flexibilně reagovat.
V čem dělají lidé při hledání advokátní kanceláře největší chybu?
Podle mého názoru je největší chybou, že lidé hledají advokátní kancelář až v momentě, kdy mají průšvih. Z naší praxe víme, že preventivní řešení bývá opravdu mnohonásobně levnější. Mnoho firem ale prevenci zanedbává a chlácholí se tím, že když nastane problém, „ono se to nějak udělá“. Jenže to je loterie, kdy spoléháte, že si nevytáhnete černého Petra.
Další chybou je, že si nevyberou správného specialistu na případ, který řeší. Výběr někdy probíhá tak, že se zeptají ve svém okolí „Neznáte někdo dobrého právníka?“. Doporučení na někoho zpravidla dostanou. Jenže potřebují např. specialistu na pracovní právo a už neřeší, že doporučený právník daného člověka možná sice dobře rozvedl, ale pracovní právo není tak úplně šálek jeho čaje.
V neposlední řadě bych také zmínil, že klienti často očekávají, že to budou mít super levné. Vždyť přece zkouknout smlouvu nebo připravit pár stránek zabere jen chvilku, nebo ne? Jenže v praxi to znamená, že se advokát takovému případu zkrátka nemůže věnovat natolik, aby poskytnutá služba byla skvělá a řešila daný problém ze všech možných úhlů. Je totiž nucen přijmout více klientů, aby se jemu samému podnikání vyplatilo, zaplatilo jeho náklady a jeho čas.
S čím se na vás klienti nejvíce obracejí v souvislosti s koronavirovou krizí?
V současné době nejčastěji řešíme spory mezi obchodními partnery, kdy jedna ze stran kvůli koronaviru neplní své závazky tak, jak bylo dohodnuto. To se týká i nezaplacených faktur, kdy musíme dlužné částky vymáhat, aby se sám klient nedostal do druhotné platební neschopnosti. Paradoxně velmi časté jsou také různé úřední kontroly, kdy úřady místo toho, aby podnikatelům v této nelehké době spíše trochu pomohly, tak jim ještě více naloží. Takže v těchto případech klienty při kontrolách zastupujeme. Hodně také řešíme pracovní právo a související spory, protože zaměstnavatelé jsou často nuceni kvůli krizovým opatřením rušit pracovní místa apod.
Velmi nás ale naplňuje optimismem, že se na nás klienti stále obracejí také s tím, že chtějí rozjet nové podnikání, protože dostali nápad a rozhodli se ho zrealizovat. Těm pomáháme vše od začátku správně nastavit. A naopak pro již fungující firmy řešíme převedení některých aktivit do online prostředí, aby mohly stále fungovat i při různých vládních omezeních.
Jste partnerem naší iniciativy #restartpodnikani. Co nabízíte v rámci této spolupráce těm, kteří potřebují pomoc při restartu svého podniku nebo při snaze přežít toto nelehké období?
Firmám a podnikatelům s IČ poskytujeme první konzultaci v délce 30 minut zdarma. V rámci konzultace je možné řešit veškeré podnikatelské právní záležitosti, kdy objektivně zhodnotíme celou situaci a navrhneme nejlepší možné řešení. V případě navázání dlouhodobé spolupráce pak poskytujeme slevu 10 % na právní služby po dobu následujících 6 měsíců.
Na co jste v AZ LEGAL nejvíce hrdí?
V době, kdy jsme AZ LEGAL zakládali, jsme šli v porovnání s většinou advokátních kanceláří hodně proti proudu a proti konzervativnímu výkonu advokacie. Nyní s odstupem času vidíme, že jsme si vybrali tu správnou cestu, která nás baví, a která opravdu dlouhodobě pomáhá našim klientům. Je úžasné vidět, když mnoha z nich podnikání funguje i v této nelehké době, a že jsme se k tomu významnou mírou také přičinili a pomohli jim se připravit na krizové situace.
Pokud bych měl být konkrétní, co se nám v poslední době povedlo a co nám udělalo velkou radost, tak jsou to případy našich klientů, které se nám povedlo dotáhnout do úspěšného konce. Třeba když jsme klientovi vymohli dlužné faktury za zhruba 500 tisíc Kč v extrémně krátkém termínu. Klient se kvůli svým dlužníkům sám dostal do velmi tíživé finanční situace a už byl připraven, že sám bude muset svoji firmu zavřít. Jen díky našim prověřeným postupům a těsné spolupráci s exekutorským úřadem mu nakonec peníze přistály na účtu a mohl dál s podnikáním pokračovat. Nyní již v mnohem lepší kondici. Pak třeba případ dalšího klienta, u kterého se nám přepracováním obchodních podmínek a obchodního modelu povedlo snížit počet reklamací o více než 40 %. Nebo poslední příklad klienta, ze kterého se snažil jeho dodavatel na různých sankčních poplatcích dostat 3 miliony Kč a nám se tuto částku povedlo stáhnout na 200 tisíc.
Jakou radu byste dali podnikatelům během druhé vlny koronavirové pandemie?
Asi nejdůležitější radou, kterou v dnešní době můžeme dát, je: „Nevzdávejte se!“. Česká republika potřebuje firmy a podnikatele, kteří v sobě najdou vůli jít dál. A až všechny koronavirové nepříjemnosti pominou, vyjdete z této krize poučeni, posíleni a připraveni na další podnikatelskou cestu.
Více najdete zde.