#restartpodnikani Pigmentarium: Vyprávějte svou vůní příběh

Pigmentarium přináší na středoevropský trh niche vůně, které díky svým příběhům nikdy nevyjdou z módy. O kouzelném světě parfémů jsme si povídali s Tomášem Ricem, jedním ze zakladatelů značky.

Kampaň Ad Libitum oceněná Czech Grand Design, foto: Hana Knížová.

Kdy se zrodila myšlenka věnovat se byznysu spojenému s vůněmi? 

Myšlenka se zrodila asi před třemi lety, když Jakub Hiermann, parfumér a spoluzakladatel značky Pigmentarium zkoušel vytvořit svá první osobní díla. Nosil je do společnosti a známí se začali ptát odkud vůně jsou a kde je mohou koupit. Niche parfémy vyprávějí skutečné příběhy. To komerční korporátní vůně neumí. Tedy z celoživotní vášně na straně jedné a z mých předchozích zkušeností a znalostí life-stylového trhu na straně druhé se stal byznys.

Vůně a jejich vnímání jsou navázány na vzpomínky a jsou pevně spjaty s emocemi. Která vůně vyvolává nejsilnější emoce u vás osobně?

Těch vůní je hned několik. Nedokázal bych vybrat tu „nejsilnější“, ale čerstvě posečená tráva mi vždy připomene babičku a její zahradu, u které jsem jako malý trávil hodně času. Naše AD LIBITUM je pro mě symbolem nového začátku, MURMUR nekonečných nocí ve společnosti.

Tomáš Ric, foto: Honza Zima.

Kde nakupujete ingredience a jaký podíl přírodních a syntetických složek je ve vašich parfémech?

Ingredience jsou z celého světa, to by ani jinak nešlo. Je dobře, že se ptáte zrovna na podíl laboratorně vytvořených a přírodních složek. Ve společnosti stále panuje přesvědčení, že pouze přírodní je to správné. My se na to koukáme trochu jinak. Syntetické látky mají vlastnosti, které ty přírodní nemají a nemohou mít, například stabilita. Také nahrazují ty, které se už nevyrábějí, a to z mnoha důvodů, jako jsou legislativní opatření, nedostatek surovin nebo z důvodů etických. Používat laboratorní ingredience je dokonce i udržitelné, ačkoliv se to na první pohled nezdá. Představte si, že by se například pěstovala růže do všech parfémů, ve kterých se používá. Na planetě by nerostlo nic jiného, a i tak by to nejspíš nestačilo.

Jaký servis nabízíte svým klientům?

Našim zákazníkům nabízíme hodnotu. Sounáležitost s tím, jak si představujeme dokonalý svět. Svět, ve kterém spolu souzní řemesla i intelekt, umění i průmysl. Děláme vše pro to, aby se tyto prvky v našich produktech snoubily. Ty jsou dostupné v Čechách i na Slovensku, nebo na našem webu pigmentarium.com.

Pigmentarium výloha v Ingredients, foto: Honza Zima.

Jak velký vliv na vaše podnikání mělo období karantény?

Období karantény doprovázené silnými restriktivními opatřeními pro nás v podstatě znamenalo zastavení prodeje. Obchody, které nás zastupují měly zavřeno. Prodeje v on-linu byly též nízké. My jsme to ale využili a soustředili se na vývoj nového produktu a novou kampaň, na kterou bychom nejspíše neměli tolik času.

Museli jste přikročit k nějakým omezením?

Byli jsme nuceni přehodnotit dosavadní postupy. Hledali jsme cesty, jak věci řešit efektivněji, jak snížit náklady na provoz a komunikaci, ale přitom nesnižovat kvalitu. Omezení bylo mnoho od nemožnosti přímého jednání s dodavateli, nemožnosti osobní prezentace nového produktu, po neuskutečnění focení kampaně. Vývoj v podstatě probíhal přes Zoom a e-maily.

Co pro vás bylo nejtěžší?

Vyrovnání se s nevědomostí a podstoupení rizika, které se nedalo vyhodnotit. Jak jsem zmínil, tak v době karantény jsme připravovali nový produkt, parfém PARADISO. Aniž bychom věděli, jestli ho budeme mít kde a komu prodávat, jestli bude alespoň minimální odbyt, nebo jaká bude nálada ve společnosti, tak jsme se rozhodli vůni dokončit, vyrobit, komunikovat. Obchody nakonec otevřely pár dnů před uvedením vůně a risk se vyplatil.

Parfém Paradiso, foto: Michal Králíček.

Vedla tato situace k nějakým trvalým změnám nebo novému směřování?

Ještě více jsme si uvědomili, jak moc je důležitá přímá komunikace se zákazníkem. Budujeme komunitu. Komunitu lidí, které spojují stejné zájmy, lásky a nadšení, přitom můžou být jakéhokoliv věku, pohlaví, rasy nebo orientace.

Přineslo vám to i nějaké pozitivní momenty?

Nejpozitivnějším momentem pro nás bylo zjištění, jak dobře máme nastavené obchodní vztahy. A to jak s obchody, které nás zastupují, tak s dodavateli. Byli jsme v situaci, kdy jsme měli vyrobené nové parfémy a faktury na stole, ale netušili jsme, jestli je vůbec budeme schopni prodat. To se podařilo. A s dobrou vůlí na obou stranách řetězce jsme problém překonali.

Jaké novinky chystáte pro své klienty?

Zrovna v těchto dnech dokončujeme vývoj nového vonného produktu. Plánujeme rozšířit portfolio o novinky a trochu se posunout od klasických parfémů. Víc zatím nemohu prozradit.

Co vám v této chvíli dělá radost? 

To, že se svět znovu pomalu roztáčí. To, že mohu odpovídat na tento rozhovor a potom se jít v klidu projít s naším pejskem Azanem do města, potkat se s přáteli i rodinou a řešit každodenní starosti.

Více najdete zde.

Nejčtenější v kategorii Business

Aktuálně na českém webu


Aktuálně na německém webu

Geheimnisse von Míla Fürstová in Hradec Králové

       ·   07.05.2024
Sie ist eine der bedeutendsten zeitgenössischen Künstlerpersönlichkeiten. Sie stammt aus Tschechien, lebt seit dreißig Jahren in Großbritannien. Ihre Werke befinden sich in den Sammlungen von Königin Elisabeth II. und dem V&A Museum in London: die

Von einer Punkprinzessin zur Geschäftsfrau 

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn und Taxis, einstige Punk-Prinzessin, mit toupiertem Haar und grellem Make-up, füllte in den 1980er Jahren die Titelseiten nicht nur der deutschen Presse. Nach dem plötzlichen Tod ihres Mannes Johannes von Thurn und