Kampaň Ad Libitum oceněná Czech Grand Design, foto: Hana Knížová.
Kdy se zrodila myšlenka věnovat se byznysu spojenému s vůněmi?
Myšlenka se zrodila asi před třemi lety, když Jakub Hiermann, parfumér a spoluzakladatel značky Pigmentarium zkoušel vytvořit svá první osobní díla. Nosil je do společnosti a známí se začali ptát odkud vůně jsou a kde je mohou koupit. Niche parfémy vyprávějí skutečné příběhy. To komerční korporátní vůně neumí. Tedy z celoživotní vášně na straně jedné a z mých předchozích zkušeností a znalostí life-stylového trhu na straně druhé se stal byznys.
Vůně a jejich vnímání jsou navázány na vzpomínky a jsou pevně spjaty s emocemi. Která vůně vyvolává nejsilnější emoce u vás osobně?
Těch vůní je hned několik. Nedokázal bych vybrat tu „nejsilnější“, ale čerstvě posečená tráva mi vždy připomene babičku a její zahradu, u které jsem jako malý trávil hodně času. Naše AD LIBITUM je pro mě symbolem nového začátku, MURMUR nekonečných nocí ve společnosti.
Tomáš Ric, foto: Honza Zima.
Kde nakupujete ingredience a jaký podíl přírodních a syntetických složek je ve vašich parfémech?
Ingredience jsou z celého světa, to by ani jinak nešlo. Je dobře, že se ptáte zrovna na podíl laboratorně vytvořených a přírodních složek. Ve společnosti stále panuje přesvědčení, že pouze přírodní je to správné. My se na to koukáme trochu jinak. Syntetické látky mají vlastnosti, které ty přírodní nemají a nemohou mít, například stabilita. Také nahrazují ty, které se už nevyrábějí, a to z mnoha důvodů, jako jsou legislativní opatření, nedostatek surovin nebo z důvodů etických. Používat laboratorní ingredience je dokonce i udržitelné, ačkoliv se to na první pohled nezdá. Představte si, že by se například pěstovala růže do všech parfémů, ve kterých se používá. Na planetě by nerostlo nic jiného, a i tak by to nejspíš nestačilo.
Jaký servis nabízíte svým klientům?
Našim zákazníkům nabízíme hodnotu. Sounáležitost s tím, jak si představujeme dokonalý svět. Svět, ve kterém spolu souzní řemesla i intelekt, umění i průmysl. Děláme vše pro to, aby se tyto prvky v našich produktech snoubily. Ty jsou dostupné v Čechách i na Slovensku, nebo na našem webu pigmentarium.com.
Pigmentarium výloha v Ingredients, foto: Honza Zima.
Jak velký vliv na vaše podnikání mělo období karantény?
Období karantény doprovázené silnými restriktivními opatřeními pro nás v podstatě znamenalo zastavení prodeje. Obchody, které nás zastupují měly zavřeno. Prodeje v on-linu byly též nízké. My jsme to ale využili a soustředili se na vývoj nového produktu a novou kampaň, na kterou bychom nejspíše neměli tolik času.
Museli jste přikročit k nějakým omezením?
Byli jsme nuceni přehodnotit dosavadní postupy. Hledali jsme cesty, jak věci řešit efektivněji, jak snížit náklady na provoz a komunikaci, ale přitom nesnižovat kvalitu. Omezení bylo mnoho od nemožnosti přímého jednání s dodavateli, nemožnosti osobní prezentace nového produktu, po neuskutečnění focení kampaně. Vývoj v podstatě probíhal přes Zoom a e-maily.
Co pro vás bylo nejtěžší?
Vyrovnání se s nevědomostí a podstoupení rizika, které se nedalo vyhodnotit. Jak jsem zmínil, tak v době karantény jsme připravovali nový produkt, parfém PARADISO. Aniž bychom věděli, jestli ho budeme mít kde a komu prodávat, jestli bude alespoň minimální odbyt, nebo jaká bude nálada ve společnosti, tak jsme se rozhodli vůni dokončit, vyrobit, komunikovat. Obchody nakonec otevřely pár dnů před uvedením vůně a risk se vyplatil.
Parfém Paradiso, foto: Michal Králíček.
Vedla tato situace k nějakým trvalým změnám nebo novému směřování?
Ještě více jsme si uvědomili, jak moc je důležitá přímá komunikace se zákazníkem. Budujeme komunitu. Komunitu lidí, které spojují stejné zájmy, lásky a nadšení, přitom můžou být jakéhokoliv věku, pohlaví, rasy nebo orientace.
Přineslo vám to i nějaké pozitivní momenty?
Nejpozitivnějším momentem pro nás bylo zjištění, jak dobře máme nastavené obchodní vztahy. A to jak s obchody, které nás zastupují, tak s dodavateli. Byli jsme v situaci, kdy jsme měli vyrobené nové parfémy a faktury na stole, ale netušili jsme, jestli je vůbec budeme schopni prodat. To se podařilo. A s dobrou vůlí na obou stranách řetězce jsme problém překonali.
Jaké novinky chystáte pro své klienty?
Zrovna v těchto dnech dokončujeme vývoj nového vonného produktu. Plánujeme rozšířit portfolio o novinky a trochu se posunout od klasických parfémů. Víc zatím nemohu prozradit.
Co vám v této chvíli dělá radost?
To, že se svět znovu pomalu roztáčí. To, že mohu odpovídat na tento rozhovor a potom se jít v klidu projít s naším pejskem Azanem do města, potkat se s přáteli i rodinou a řešit každodenní starosti.
Více najdete zde.