#restartpodnikani Stylová udržitelnost

Dagmar Hlaviznová je nesmírně energetická žena s mnohaletou podnikatelskou zkušeností, maminka tří dětí a majitelka firmy Aesthetic tvořící český textilní design.

Dagmar se v rámci svých produktů a služeb zaměřuje na kvalitní materiál i jeho zpracování, nicméně vnímá, že je v edukaci zákazníků o udržitelnosti stále v začátcích: „Toto bohužel není aktuálně pro zákazníka prioritou a většinová společnost s primárně pořizuje nekvalitní věci na pár použití.“ Dagmar ví, že změnit smýšlení lidí o pravé hodnotě věcí a jejich víceúčelovém používání je běh na dlouhou trať. Nicméně vnímá, že „koronavirová facka‘“ by mohla přispět k urychlení procesu a uvědomění si výhod dlouhodobě udržitelných produktů. Dagmar poslední týdny rozhodně neseděla doma v koutě, sedla si za šicí stroj a šila roušky pro ty, kteří je v danou chvíli potřebovali. Společně jsme si povídaly o začátcích jejího podnikání, o digitalizaci, udržitelnosti a nevyhnuly jsme se ani tématu koronaviru a dopadu na její byznys.

Před 19 lety jste založila firmu Aesthetic, je něco, co byste dnes udělala jinak?

Podnikání je cesta provázená řadou překážek a rozhodnutí i závazků, na které je člověk sám. Jako žena a matka jsem netoužila po expanzivním rozvoji, ale dělala jsem kroky postupné, které jsem si mohla dovolit. Malé podnikání je o odpovědnosti a poctivosti k vašim zákazníkům, kteří poskytují zpětnou vazbu, a také k sobě samým, protože se učíte vlastními chybami.

Já nepostupuji podle plánů, ale spíše intuitivně, podle možností a konstelace v daném čase, jak nejlépe dovedu. Ve výsledku stejně nesete odpovědnost vy sami, ne všichni ti radilové a chytrolíni, kterými se to jen hemží. Pokud stojíte o svobodu, kterou podnikání může přinášet, zachovejte si zdravý rozum.

Vaše tvorba se neustále rozšiřuje o nové produkty, jaké jsou teď aktuálně ty nejnovější ve vaší nabídce?

Vyvinuli jsme celé portfolio textilních výrobků, inovativních, víceúčelových, založených na barevné variabilitě, kvalitě materiálů a zpracování s důrazem na snadnou údržbu. Z počátku jsme se orientovali pouze na výrobky pro miminka a batolata. Postupem času jsme nabídku rozšířili na celou oblast doplňkového bytového textilu. Řada našich výrobků je inovativních nebo mají více využití. Často tvoříme i nové pojmenování, jako je třeba dudelník nebo hnízdo pro miminka/hrací kruh, pikniková deka/deka pro rybáře. Obtížně se pak škatulkujeme do zajetých kategorií Google.

Vlastně nás to poškozuje, že se snažíme vyvíjet nové věci, mnohem snazší je jít s proudem a svézt se na vlně módnosti. To je ale pro nás pouhým obchodem či rutinou, nás baví přicházet s novými věcmi. Postupně jsem si uvědomila, jaký je rozdíl mezi tvorbou cílenou prioritně na zisk a tvorbu, a tím, když chcete přinést nějakou inovativní myšlenku. Cílíte-li na zisk, uděláte si průzkum, třeba pomocí sociálních sítí, zaměříte se na většinové potřeby, a máte to. Tady jsem narazila na své mantinely, nedokážu vytvářet věci, které si sama před sebou neobhájím, že jsou smysluplné. Tím jsem svou firmu poslala na cestu tvorby pro menší cílovou skupinu, pro tu, které záleží na estetičnu, originalitě a na kvalitě, ne na kvantitě. Pro tu, která ocení a pochopí promyšlenost, propracovanost výrobku a kvalitní službu.

Já osobně jsem v této oblasti náročná a očekávám to i od své tvorby. V naší poslední kolekci pracujeme se lnem, postupně tvoříme ucelenou nabídku lněných produktů pro domácnost. Od kuchyňských doplňků přes ložní a wellness produkty a pozadu nezůstane ani výbava pro miminka. Jedná se o krásnou nadčasovou kolekci, která si nezadá svou kvalitou i zpracováním s nabídkou skandinávských produktů, které se na tomto poli považují za světovou jedničku.

Vaše firma zažila krizi již v roce 2008, jak jste se s tím podnikatelsky vypořádali a jak na to období s odstupem vzpomínáte?

Toto období pro nás bylo zlomové, do té doby jsme zažívali vzestup, celkově byla společnost na vzestupu a určitě bylo snazší podnikatelské prostředí. S krizí v roce 2008 přišla řada změn, které začaly podnikatelské prostředí i společnost pokrucovat. Centralizace, celková zadluženost, přesycenost trhu apod. a s tím vším bylo třeba se v důsledku vypořádat. Přišel ohromný tlak na cenu výrobku, přestože vstupní náklady neustále stoupaly, nastala transformace velkoobchodní sítě, ta se soustředila na vlastní přežití s cílem prodávat hlavně zboží, na kterém se vydělá.

Udělali jsme celou řadu kroků, ale už to nebyl postup vpřed, ale vyčerpávající vytloukání klínu klínem. Doba se zrychlila a být pořád nahypovaný, to jde ztuha.

Digitalizace, moderní technologie, sociální média, jakým způsobem toto všechno ovlivňuje Vaše podnikání?

Více nežli jsme si uměli představit. Náš první e-shop jsme provozovali už před 17 lety, za tu dobu se prostředí tak strašně moc změnilo, často jsme lpěli na věcech, které nám sice fungovaly, ale vývoj už byl dál, a tak je to pořád.

Sociální média to je fenomén, kterému pořád nemohu přijít na chuť. Uvědomuji si jejich neuvěřitelnou sílu, ale netěší mě. Tak si pomalu hledáme vlastní cestu i na poli sociálních sítí, vnímáme to spíše jako prostor pro prezentaci našich služeb a udržování kontaktu s komunitou, která věci vnímá podobně jako my.

Vaše firma si zakládá na kvalitě a udržitelnosti, jak vnímáte vývoj pochopení a kladení důrazu na udržitelnost za poslední roky?

Udržitelnost se v komerčním světě skloňuje zprava doleva, a ne vždy má se skutečnou udržitelností něco společného, Někteří žijí v duchu udržitelnosti zcela přirozeně a nepotřebují vysvětlovat, jak by to vlastně měli dělat, řada lidí by chtěla žít udržitelně a dělat dobré věci ale potřebují směrovat a hledají návod či radu. Je třeba zapojit zdravý rozum a přemýšlet, zda se jedná o myšlenku či radu smysluplnou.

Třeba masová náhrada igelitek za papírové tašky, jejichž výroba životní prostředí zatěžuje zrovna tak, není o udržitelnosti, ale o neprodukování zbytečné věci, která je v podstatě hned odpadem, a to je k zamyšlení. Nebo zboží, které za svým spotřebitelem cestovalo přes půl kontinentu nemá nic společného s udržitelností. Každá věc na jedno či pár použití je zátěž. Potřebné je umět pracovat s místními zdroji a být kreativní. Udržitelnost je ve své podstatě jednoduchá a prostá.

Jakým způsobem se stavíte k odlišenému generačnímu pohledu na udržitelnost? U mladších generacích často kvantita vítězí nad kvalitou.

Mladí se nechávají masově strhnout, tady mají určitě vliv sociální media, musíme děti učit používat vlastní hlavu a být zdravě kritické, umět odhalovat podstatu věcí. Nechci, aby mé děti jely na vlně ‚mám se rád‘, tento postoj vnímám jako sobecký.

Jak jste byli nuceni ve firmě reagovat na aktuální situaci kolem koronaviru? Jaké konkrétní kroky a změny jste museli ve firmě zavést?

Jako většina podnikatelů jsme zavřeli naše studio veřejnosti a zaměřili se na výrobu a internetový prodej, abychom zachovali alespoň nějakou produktivitu. Nyní se soustředíme na zjednodušení a zefektivnění procesů a minimalizaci. Je to prostor pro zastavení se a očistu. Co z toho bude, uvidíme.

Jaké jsou nejbližší plány firmy Aesthetic? Budete v budoucnu rozšiřovat sortiment o další produkty?

Naše myšlenka vyrábět a navrhovat kvalitní české produkty a poskytovat dobrou službu je stále aktuální, naše cílová skupina není největší, ale věříme, že zákazník přesycený konzumem, začne hledat zpomalení a klid. Uchýlí se ke kvalitě, která se projeví při údržbě, zajistí dlouhodobé využití a výrobek poskytne určité jistoty, hodnotu jak estetickou, tak funkční, víceúčelovost, praktičnost a kvalitu zpracování.  

Vyrábět věci v Česku s maximálním využitím českých zdrojů, byla vždy naše priorita, vyhledáváme kvalitní tuzemské výrobce a spolupracujeme s nimi. U nás vzniká celá řada skvělých produktů, které často ani nesměřují na český trh, protože tady nemají potřebný odbyt, a to bychom chtěli změnit.

Co byste z Vaší vlastní zkušenosti poradila lidem, jejichž byznys byl koronavirem značně zasažen?

Držím jim palce. Naši podnikatelé, kteří pracují v zemědělství poskytují řemeslo či služby, nebo provozují maloobchod, jsou nesmírně pracovití a stateční lidé, kteří oživují naše vesnice a města. Naše sídla jsou mnohem radostnější s funkční sítí služeb a řemesel, než by byla bez nich. Tito lidé neměli na růžích ustláno ani před koronavirem, ale já věřím, že to dají, a to hlavně díky svému úsilí a věřím i naší společné podpoře.

Více o Aesthetic se dozvíte zde.

Foto: Aesthetic

Nejčtenější v kategorii Business

Aktuálně na českém webu

Z punkové princezny podnikatelkou

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn-Taxis, někdejší punková princezna s natupírovaným účesem a výstředním make-upem, dobývala v 80. letech minulého století titulní stránky nejen německého tisku. Po náhlé smrti manžela Johanna von Thurn-Taxise, s nímž má tři děti,

Společný jmenovatel: Voda 

       ·   15.04.2024
Herečka, pěstitel, léčitelka, veslař a včelař. Co osobnost, to myšlenkový proud a jeden společný jmenovatel: Voda. Ať už jako slza smutku nebo radosti, životabudič, inspirace, nebo médium. Více ve fotosérii Michaely Dzurné Machač.

Aktuálně na německém webu

Von einer Punkprinzessin zur Geschäftsfrau 

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn und Taxis, einstige Punk-Prinzessin, mit toupiertem Haar und grellem Make-up, füllte in den 1980er Jahren die Titelseiten nicht nur der deutschen Presse. Nach dem plötzlichen Tod ihres Mannes Johannes von Thurn und

Gemeinsamer Nenner: Wasser

       ·   15.04.2024
Schauspielerin, Züchter, Heilerin, Imker und Ruderer. Jede Persönlichkeit, eine Gedankenströmung und ein gemeinsamer Nenner: Wasser. Ob als Träne der Trauer oder der Freude, Lebensspender, Inspiration oder Medium. Mehr in der Fotoserie von Michaela Dzurná Machač.