Rozhovor s Markem Schovánkem, umělcem Street Artu Praha 2019

Narodil se v Československu, žil a studoval v Kanadě a teď je jako my, někde mezi Prahou a Berlínem.Narodil se v Československu, žil a studoval v Kanadě a teď je jako my, někde mezi Prahou a Berlínem.

Marek Schovánek je umělec, o kterém se nedá neslyšet. Ať už v souvislosti s berlínskou Spreeviera Galerie nebo třeba s Centrem současného umění DOX. Marek je ale také jedním z výtvarníků, kteří se zapojili do akce Street Art Praha 2019 a tak jsme se ho na vztah ke street artu zeptali. Jeho tvorbu si na budově Koh-i-nooru můžete prohlédnout až do neděle 29. září.

kohinor-street-art-praha

Jako umělec se street artu věnujete už dlouho. Jak váš příběh vlastně začal?
Všechno začalo v 90. letech v Berlíně. Tehdy byl street art formou intervence do veřejného prostoru a hlavně takovým společenským bojem.

S čím bylo třeba bojovat?
Z mého pohledu s tou největší a nejvýraznější vizuální formou, která na nás všude číhala (a v současnosti tomu není jinak) – s reklamou. Všichni ji znali, viděli ji každý den a podprahově ji vnímali. Takže my jsme se to potom snažili nějak zpochybnit a zároveň tu situaci využít pro naše umění. Aby nebyla vidět jen ta komerce.

A myslíte, že to fungovalo dobře?
Ano, díky tomu jsme mohli výrazně zvětšit naší uměleckou prezentaci a dostat se tak mimo prostory galerií.

Jak jste k tomu přistupoval vy sám? Jaké formy jste používal?
Vycházel jsem z reklamy, takže jsem vzal billboardy 10×10 a 10×12 metrů, které jsem přemaloval a potom je pověsil na budovy. Jak jsem říkal, bylo to v 90. letech, kdy se v Berlíně hodně stavělo, takže všude bylo lešení a podobné věci. A to mi vlastně celou práci umožnilo. Něco podobného jsem nyní použil i pro budovu Koh-i-noor ve Vršovicích.

Je to tedy návrat ke kořenům?
V podstatě ano, chtěl jsem ukázat, co pro mě street art od samého začátku znamenal a jakým způsobem jsem ho dělal já.

Text Tereza Vacková

Nejčtenější v kategorii Society

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Aktuálně na českém webu

České tóny Dvořákovy Prahy 

       ·   10.09.2024
„To byl nářez!“, prohlásil na konci koncertu pán sedící vedle mě. Stejné nadšení sdílel zaplněný sál pražského Rudolfina, ve kterém bouřlivý standing ovation nebral konce. Letošní Dvořákova Praha nemohla začít lépe.

Ve vzduchu a na zemi

       ·   04.09.2024
„Lano je kotva,“ říká německá vzdušná akrobatka Vivian Friedrich, která žije v Barceloně. Na závěr Mezinárodního festivalu nového cirkusu Letní Letná uvedla představení Kristall Bohème. Tematizuje v něm svoje české kořeny.

Aktuálně na německém webu

Festhalten und Erden 

       ·   02.09.2024
„Das Seil ist ein Anker“, behauptet die deutsche, in Barcelona lebende Trapeze-Künstlerin Vivian Friedrich. Zum Schluss des Prager Akrobatik-Zirkuses Letní Letná führte sie das Stück Kristall Bohème auf. Darin thematisiert sie ihre böhmischen Wurzeln.