Jurij Koroljev, Kosmonauti. Foto: mumok / Nadace Petera a Irene Ludwigových
Rozsáhlá výstava spojuje díla vytvořená během studené války v obou centrech tehdejší světové politiky a přibližuje tak vztah mezi Východem a Západem z umělecko-historické perspektivy. Peter a Irene Ludwigovi byli jedni z prvních sběratelů na světě, kteří souběžně sbírali americké a sovětské umění. Jejich rozsáhlá sbírka umožňuje kritickou komparaci děl z obou táborů konfliktu mezi Východem a Západem.
Výstava představuje 125 děl 80 umělců ze sbírek Ludwig Collection a ze šesti světových muzeí, mezi klíčovými umělci jsou Jo Baer, Erik Bulatov, Ivan Čujkov, Helen Frankenthaler, Jasper Johns, Ilja Kabakov, Lee Lozano, Natalja Nesterova, Viktor Pivovarov, Jackson Pollock a Andy Warhol. V celém přízemí Gropius Bau – s výhledem na zbytky Berlínské zdi – se odehrává konfrontace, která odhaluje kontinuitu a kontrasty v uměleckém myšlení a práci.
Výstava zkoumá, jak umělci v době studené války reagovali na politické a estetické otázky své doby a jak nahlíželi individuální a společenskou svobodu. V napětí mezi různými styly a myšlenkovými směry tří desetiletí se umění stává výrazem a zároveň komentářem souboje ideologií.
Na dohled od Berlínské zdi
Stephanie Rosenthalová, ředitelka Gropius Bau, k výstavě uvedla: “Specifická poloha Gropius Bau přímo na bývalé hranici západního a východního Berlína hraje v našem výstavním programu ústřední roli. Pozůstatky Berlínské zdi jsou dodnes vidět od hlavního vchodu a z výstavních místností. Zkoumání hranic a jejich vymezení, ale také otázka národní příslušnosti se proto v našem programu objevuje stále znovu a s různými důrazy. Jsme obzvláště potěšeni, že můžeme představit výstavu, která nabízí jedinečný duel děl z obou mocensko-politických center studené války. The Cool and the Cold nejenže spojuje umělecké pohledy z Východu a Západu, ale také ukazuje dosud méně známá díla – vedle slavných mistrovských děl Erika Bulatova, Helen Frankenthalerové, Roye Lichtensteina, Jacksona Pollocka nebo Andyho Warhola.”
Brigitte Franzen, spolukurátorka výstavy a do konce roku 2020 ředitelka Nadace Petra a Ireny Ludwigových o výstavě, kterou koncipovala ještě v době svého působení v nadaci, mimo jiné uvedla: “Ruská avantgarda ve své dlouhé tradici a průkopnický zjev amerického pop-artu, to jsou dva ústřední body sbírky. Méně se však ví, že umění Sovětského svazu a USA sbírali manželé Ludwigovi intenzivně po druhé světové válce až do 90. let 20. století. To umožňuje srovnání, které odhaluje kontinuitu, rozpory, předpokládané kontrasty a historické referenční body obou systémů v oblasti malířství. Odhalují se ideologie, které se vzájemně střetávaly, a celkový dopad “železné opony” na umění. Jsem velmi ráda, že mi Stiftung Ludwig Collection umožnila realizovat tento projekt.”
Ralph Goings, Airstream, 1970. Foto: mumok / Nadace Petera a Irene Ludwigových
Peter a Irene Ludwigovi patřili k prvním sběratelům, jejichž sběratelské aktivity v této oblasti byly skutečně celosvětové. Vždy byli na vrcholu své doby; zanechali tak jedinečnou a komplexní sbírku, z níž lze dnes číst a chápat globální moderní dějiny.