The Cool And The Cold – Chlad a zima. Jedinečná výstava obrazů z USA a SSSR z let studené války

Chlad a zima. Tak se dá přeložit název výstavy, kterou připravila galerie Gropius Bau v Berlíně. Obrazy z USA a SSSR 1960-1990 ze sbírky Nadace Petera a Irene Ludwigových budou ke zhlédnutí od 24. září 2021 do 9. ledna 2022.

Jurij Koroljev, Kosmonauti. Foto: mumok / Nadace Petera a Irene Ludwigových

Rozsáhlá výstava spojuje díla vytvořená během studené války v obou centrech tehdejší světové politiky a přibližuje tak vztah mezi Východem a Západem z umělecko-historické perspektivy. Peter a Irene Ludwigovi byli jedni z prvních sběratelů na světě, kteří souběžně sbírali americké a sovětské umění. Jejich rozsáhlá sbírka umožňuje kritickou komparaci děl z obou táborů konfliktu mezi Východem a Západem.

Výstava představuje 125 děl 80 umělců ze sbírek Ludwig Collection a ze šesti světových muzeí, mezi klíčovými umělci jsou Jo Baer, Erik Bulatov, Ivan Čujkov, Helen Frankenthaler, Jasper Johns, Ilja Kabakov, Lee Lozano, Natalja Nesterova, Viktor Pivovarov, Jackson Pollock a Andy Warhol. V celém přízemí Gropius Bau – s výhledem na zbytky Berlínské zdi – se odehrává konfrontace, která odhaluje kontinuitu a kontrasty v uměleckém myšlení a práci.

Výstava zkoumá, jak umělci v době studené války reagovali na politické a estetické otázky své doby a jak nahlíželi individuální a společenskou svobodu. V napětí mezi různými styly a myšlenkovými směry tří desetiletí se umění stává výrazem a zároveň komentářem souboje ideologií.

Na dohled od Berlínské zdi

Stephanie Rosenthalová, ředitelka Gropius Bau, k výstavě uvedla: “Specifická poloha Gropius Bau přímo na bývalé hranici západního a východního Berlína hraje v našem výstavním programu ústřední roli. Pozůstatky Berlínské zdi jsou dodnes vidět od hlavního vchodu a z výstavních místností. Zkoumání hranic a jejich vymezení, ale také otázka národní příslušnosti se proto v našem programu objevuje stále znovu a s různými důrazy. Jsme obzvláště potěšeni, že můžeme představit výstavu, která nabízí jedinečný duel děl z obou mocensko-politických center studené války. The Cool and the Cold nejenže spojuje umělecké pohledy z Východu a Západu, ale také ukazuje dosud méně známá díla –  vedle slavných mistrovských děl Erika Bulatova, Helen Frankenthalerové, Roye Lichtensteina, Jacksona Pollocka nebo Andyho Warhola.”
 
Brigitte Franzen, spolukurátorka výstavy a do konce roku 2020 ředitelka Nadace Petra a Ireny Ludwigových o výstavě, kterou koncipovala ještě v době svého působení v nadaci, mimo jiné uvedla: “Ruská avantgarda ve své dlouhé tradici a průkopnický zjev amerického pop-artu, to jsou dva ústřední body sbírky. Méně se však ví, že umění Sovětského svazu a USA sbírali manželé Ludwigovi intenzivně po druhé světové válce až do 90. let 20. století. To umožňuje srovnání, které odhaluje kontinuitu, rozpory, předpokládané kontrasty a historické referenční body obou systémů v oblasti malířství. Odhalují se ideologie, které se vzájemně střetávaly, a celkový dopad “železné opony” na umění. Jsem velmi ráda, že mi Stiftung Ludwig Collection umožnila realizovat tento projekt.”

Ralph Goings, Airstream, 1970. Foto: mumok / Nadace Petera a Irene Ludwigových

Peter a Irene Ludwigovi patřili k prvním sběratelům, jejichž sběratelské aktivity v této oblasti byly skutečně celosvětové. Vždy byli na vrcholu své doby; zanechali tak jedinečnou a komplexní sbírku, z níž lze dnes číst a chápat globální moderní dějiny.

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Aktuálně na českém webu

České tóny Dvořákovy Prahy 

       ·   10.09.2024
„To byl nářez!“, prohlásil na konci koncertu pán sedící vedle mě. Stejné nadšení sdílel zaplněný sál pražského Rudolfina, ve kterém bouřlivý standing ovation nebral konce. Letošní Dvořákova Praha nemohla začít lépe.

Ve vzduchu a na zemi

       ·   04.09.2024
„Lano je kotva,“ říká německá vzdušná akrobatka Vivian Friedrich, která žije v Barceloně. Na závěr Mezinárodního festivalu nového cirkusu Letní Letná uvedla představení Kristall Bohème. Tematizuje v něm svoje české kořeny.

Aktuálně na německém webu

Festhalten und Erden 

       ·   02.09.2024
„Das Seil ist ein Anker“, behauptet die deutsche, in Barcelona lebende Trapeze-Künstlerin Vivian Friedrich. Zum Schluss des Prager Akrobatik-Zirkuses Letní Letná führte sie das Stück Kristall Bohème auf. Darin thematisiert sie ihre böhmischen Wurzeln.