Christo: Svoji poslední výstavu už nestihl

Včera zemřel Christo, který patřil k největším umělcům své doby. Dal světu novou dimenzi. Se svou ženou Jeanne-Claude inspiroval miliony lidí.

Foto: Wolfgang Volz

Nezapomenutelné pro mě zůstanou ty dva letní týdny, kdy v roce 1995 zabalili Reichstag v Berlíně. Všichni jsme seděli na trávníku před Reichstagem, piknikovali, zpívali, radovali se a měli pocit, že jsme součástí něčeho velkého, něčeho krásného, něčeho společného. Nevěřím, že se tento pocit tak rychle navrátí.

Zabalený Reichstag v Berlíně

Foto: Wolfgang Volz

Každý, kdo si myslel, že Christo viděl nějaký hlubší význam v zabaleném Reichstagu do stříbrné folie, v plovoucích molech na jezeře Iseo v Itálii, v zabalení nejstaršího mostu v Paříži Pont Neuf nebo ve žlutých a modrých obřích slunečnících v Japonsku, ten se mýlil. „Je to naprosto iracionální a zbytečné,“ řekl bulharsko-americký umělec v roce 2014 o své práci. 

Foto: Wolfgang Volz

„Jeanne-Claude a já děláme tyto věci pro sebe. Pokud se to někomu líbí, je to jen bonus. Děláme věci, které se nám vizuálně líbí. Je to dobrodružství, velmi vzrušující a pošetilé. Cesta je cíl.”

Krása jeho budov a krajiny proměněná v abstraktní objekty zůstane jako vzpomínka v myšlenkách mnoha lidí. V neděli zemřel Christo ve věku 84 let v New Yorku.

V Palais Populaire v Berlíně běží od 6. května velká retrospektivní výstava Christo and Jean-Claude, Projects 1963-2020. Obdivovatel tohoto významného umělce by si neměl výstavu nechat ujít.

Foto: Wolfgang Volz

Více informací najdete zde.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Jakub Hrůša: Dirigent německého orchestru nemůže přejít žádný technický nedostatek. Němci by to vzali jako podfuk

V německých orchestrech nelze přejít žádný technický nedostatek pouhým vyjádřením víry ve zlepšení. Takový domnělý projev velkorysosti Němci vnímají jako podfuk na podstatě toho, proč se všichni sešli. Problém je potřeba vyřešit, zorientoval se v německé povaze už před lety Jakub Hrůša, dnes šéfdirigent Bamberských symfoniků v bavorském Bamberku a hlavní hostující dirigent České filhamonie a orchestru Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě. Jeho cíl je vždy stejný: vést a inspirovat orchestr k technicky dokonalému výkonu s určitou emoční nadstavbou. Přitom je třeba hledat rovnováhu. Jakmile ji dirigent najde, dochází k vzácné interakci, na níž se napojuje i publikum, popisuje. Bamberští symfonikové pod vedením Jakuba Hrůši zahrají 21. září v Praze na festivalu Dvořákova Praha.
Wikimedia Dirk Ingo Franke
Přečtěte si

Neues Ufer, Hauptstrasse a  Bowieho byt v prvním patře vlevo

Neues Ufer – bar, kam chodil David Bowie s Iggy Popem. Vždy jsem chtěl zajít, ale až teprve před pěti lety tam byl poprvé. Hauptstrasse 157, Schöneberg. Zas tam sedím a pozoruji starý závěs a mozaiku na zemi, jako bych se propadal ne do 70. let, ale padesátých, ještě před vybudováním Zdi, která odtud nebyla daleko. David Bowie do těchto míst – bydlel jen o pár metrů dál, v Hauptstrasse 155 – přijíždí na konci roku 1976, trochu unaven z velkých metropolí a neustálého cestování, nepatrně se ztratit.

Nejčtenější v kategorii ArtDesign