„Evropské Oscary“ v Berlíně ovládla bosenská Aida

Velké vítezství režisérky Jasmily Žbanićové a jejího historického dramatu Quo vadis, Aida? – tak by se dalo popsat sobotní předávání cen European Film Awards, které proběhlo v Berlíně, avšak z velké části online. Mezi nominované se dostal i snímek Myši patří do nebe českých režisérů Jana Bubeníčka a Denisy Grimmové, ten ale nominaci neproměnil.

Quo vadis, Aida? Foto: Archiv European Film Awards

Předávání European Film Awards (EFA), jednoho z nejprestižnějších evropských filmových ocenění, často označovaného za evropské Oscary, moderovala z berlínského studia německá herečka, moderátorka a spisovatelka Annabelle Mandengová. Kvůli nové variantě koronaviru přistoupili organizátoři k online provedení, a nominovaní a vítězové se tak do vysílání připojovali prostřednictvím videospojení.

Aida boduje díky lidskosti

Hlavní cenu, cenu za nejlepší režii i cenu pro nejlepší herečku (Jasna Đuričićová) získal právě snímek Quo vadis, Aida?, který  vypráví velmi nekompromisním způsobem o masakru v bosenské Srebrenici z roku 1995. Režisérka Jasmila Žbanićová v něm příběh postavila na osobních prožitcích charismatické hlavní hrdinky Aidy, jejíž rodina je mezi tisícovkami místních, kteří hledají v „bezpečné zóně“ OSN útočiště před srbskou armádou. Sama Aida pro OSN překládá a je tak svědkem řady vyjednávání, na nichž si začíná uvědomovat vážnost situace. Pochopí, že se zde schyluje k největší evropské tragédii od konce druhé světové války a že své milované musí zkusit zachránit. Tento emotivní a velmi lidský film měl premiéru na festivalu v Benátkách a v loňském toce byl nominován na Oscara. Vysoký zájem diváků vzbudil i na karlovarském festivalu, kde se v divácké soutěži umístil těsně druhý za vítězným Zátopkem

Trailer:

Žbanićová se stala teprve třetí ženou, která na EFA získala cenu za režii a při vítězném proslovu uvedla, že film je věnován ženám a matkám z bosenské obce Srebrenica. Poznamenala, že během konfliktu byli „synové, manželé a otcové – tři generace mužů vyhlazeni kvůli svým jménům”, a dodala: „Ženy ze Srebrenice našly způsob, jak vybudovat mír ve zcela zničené zemi; ženy vždy musí napravovat nepořádek, který způsobili muži. Tuto cenu věnuji ženám ze Srebrenice a matkám, které nás naučily, jak zkázu proměnit v lásku. Doufám, že podpoří více ženské solidarity, ženských příběhů a ženského pohledu ve filmu, v politice i v životě.” Zajímavé je, že film vznikl v koprodukci deseti evropských zemí, mezi nimiž je kromě Bosny a Hercegoviny i Německo, Rakousko nebo Nizozemsko. V českých kinech měl snímek premiéru 23. září.

Animovaný film Myši patří do nebe Foto: Archiv European Film Awards

Myši neuspěly

České barvy hájil na předávání cen pouze jeden zástupce, a sice animovaný film Myši patří do nebe podle knihy Ivy Procházkové, jehož scénář napsali Alice Nellis a Richard Malatinský. Světová premiéra „Myší“ proběhla na nejvýznamnějším festivalu animovaných filmů ve francouzském Annecy a na EFA byl snímek nominován na nejlepší animovaný celovečerní film. Tuto cenu si však nakonec odnesl nekonvenční dokument Utéct dánského režiséra Jonase Pohera Rasmussena, který, stejně jako bosenské drama, získal v celkovém součtu hned tři ocenění.

Snímek Utéct Foto: FinalCutforReal

Příběh, jemuž není možné utéct

Vedle nejlepšího animovaného filmu si snímek Utéct odnesl i cenu pro nejlepší dokument a tzv. European University Film Award, kterou vybírají zástupci 26 univerzit. Film o životě uprchlíků, o hledání skutečného domova i sebe sama zaujal především silou osobního příběhu Afghánce Amina, který jako nezletilý přišel bez doprovodu do Dánska, kde teď žije jako úspěšný akademik. Svůj neobyčejný, bolestivý a mnohdy zdrcující příběh dětského uprchlíka si ale nechává pro sebe a rozhodne se o něj podělit až v momentě kdy traumata z dětství ovlivňují jeho současné vztahy. Své vzpomínky vypráví dlouholetému kamarádovi a režisérovi Jonasovi Poherovi Rasmussenovi, který přišel s nápadem, jak příběh zpracovat způsobem, který neohrozí Amina ani nikoho z jeho rodiny – využil animaci.

Trailer:

Podle kritiků se Rasmussenovi podařilo změnit definici dokumentu a zajistit divákům jedinečný filmový zážitek. Sám režisér k tomu dodává: „Domnívám se, že otázka, jak dokumentovat osobní utrpení a porušování lidských práv, aniž bychom protagonisty vystavili dalšímu poškozování, je pro dokumentaristy jednou z ústředních etických a estetických otázek. Jsem rád, že jsme našli způsob, jak skrze animaci pomoci Aminovi vyprávět jeho příběh cestou, která je bezpečná, a jsme ohromeni nadšeným ohlasem, který náš film zaznamenal.” Útěk byl navíc vybrán jako dánský kandidát na předávání cen Oscar v roce 2022. Zda se dočká nominace na hlavní cenu, se dozvíme 8. února.

Tereza Vacková

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Aktuálně na českém webu

Zrnko, které spojuje svět

       ·   20.02.2024
To je káva Dallmayr, synonym pro kvalitu a nadstandardní servis. Milovníky kávy spojuje tento lahodný nápoj po celém světě více než 300 let.

Znásilněná Rusalka

       ·   16.02.2024
"Danuš, víš že já agresivní nejsem. Ale kdyby přede mnou teď stál režisér, nevím, co bych s ním udělala," vyhlásila Johanna deset minut po začátku premíéry Rusalky ve Státní opeře Unter den Linden v Berlíně.

Voda je pravidlem hry

       ·   13.02.2024
Žije v Hamburku, ale její rodinné kořeny sahají až do Indonésie. Vizuální umělkyně a fotografka Janina Oeij hovoří o své fascinaci vodou, kterou zachycuje ve svých dílech.

Aktuálně na německém webu

Vergewaltigte Rusalka

       ·   16.02.2024
"Danuš, du weißt, dass ich nicht aggressiv bin. Aber wenn der Regisseur jetzt vor mir stünde, wüsste ich nicht, was ich mit ihm machen würde", erklärte Johanna zehn Minuten nach Beginn der Premiere von Rusalka

Wasser wird zur Spielregel

       ·   13.02.2024
Sie lebt in Hamburg, doch ihre Familienwurzeln reichen bis nach Indonesien. Die Bildende Künstlerin und Fotografin Janina Oeij spricht über ihre Wasser- Faszination, die sie in ihren Werken auffängt.