„Evropské Oscary“ v Berlíně ovládla bosenská Aida

Velké vítezství režisérky Jasmily Žbanićové a jejího historického dramatu Quo vadis, Aida? – tak by se dalo popsat sobotní předávání cen European Film Awards, které proběhlo v Berlíně, avšak z velké části online. Mezi nominované se dostal i snímek Myši patří do nebe českých režisérů Jana Bubeníčka a Denisy Grimmové, ten ale nominaci neproměnil.

Quo vadis, Aida? Foto: Archiv European Film Awards

Předávání European Film Awards (EFA), jednoho z nejprestižnějších evropských filmových ocenění, často označovaného za evropské Oscary, moderovala z berlínského studia německá herečka, moderátorka a spisovatelka Annabelle Mandengová. Kvůli nové variantě koronaviru přistoupili organizátoři k online provedení, a nominovaní a vítězové se tak do vysílání připojovali prostřednictvím videospojení.

Aida boduje díky lidskosti

Hlavní cenu, cenu za nejlepší režii i cenu pro nejlepší herečku (Jasna Đuričićová) získal právě snímek Quo vadis, Aida?, který  vypráví velmi nekompromisním způsobem o masakru v bosenské Srebrenici z roku 1995. Režisérka Jasmila Žbanićová v něm příběh postavila na osobních prožitcích charismatické hlavní hrdinky Aidy, jejíž rodina je mezi tisícovkami místních, kteří hledají v „bezpečné zóně“ OSN útočiště před srbskou armádou. Sama Aida pro OSN překládá a je tak svědkem řady vyjednávání, na nichž si začíná uvědomovat vážnost situace. Pochopí, že se zde schyluje k největší evropské tragédii od konce druhé světové války a že své milované musí zkusit zachránit. Tento emotivní a velmi lidský film měl premiéru na festivalu v Benátkách a v loňském toce byl nominován na Oscara. Vysoký zájem diváků vzbudil i na karlovarském festivalu, kde se v divácké soutěži umístil těsně druhý za vítězným Zátopkem

Trailer:

Žbanićová se stala teprve třetí ženou, která na EFA získala cenu za režii a při vítězném proslovu uvedla, že film je věnován ženám a matkám z bosenské obce Srebrenica. Poznamenala, že během konfliktu byli „synové, manželé a otcové – tři generace mužů vyhlazeni kvůli svým jménům”, a dodala: „Ženy ze Srebrenice našly způsob, jak vybudovat mír ve zcela zničené zemi; ženy vždy musí napravovat nepořádek, který způsobili muži. Tuto cenu věnuji ženám ze Srebrenice a matkám, které nás naučily, jak zkázu proměnit v lásku. Doufám, že podpoří více ženské solidarity, ženských příběhů a ženského pohledu ve filmu, v politice i v životě.” Zajímavé je, že film vznikl v koprodukci deseti evropských zemí, mezi nimiž je kromě Bosny a Hercegoviny i Německo, Rakousko nebo Nizozemsko. V českých kinech měl snímek premiéru 23. září.

Animovaný film Myši patří do nebe Foto: Archiv European Film Awards

Myši neuspěly

České barvy hájil na předávání cen pouze jeden zástupce, a sice animovaný film Myši patří do nebe podle knihy Ivy Procházkové, jehož scénář napsali Alice Nellis a Richard Malatinský. Světová premiéra „Myší“ proběhla na nejvýznamnějším festivalu animovaných filmů ve francouzském Annecy a na EFA byl snímek nominován na nejlepší animovaný celovečerní film. Tuto cenu si však nakonec odnesl nekonvenční dokument Utéct dánského režiséra Jonase Pohera Rasmussena, který, stejně jako bosenské drama, získal v celkovém součtu hned tři ocenění.

Snímek Utéct Foto: FinalCutforReal

Příběh, jemuž není možné utéct

Vedle nejlepšího animovaného filmu si snímek Utéct odnesl i cenu pro nejlepší dokument a tzv. European University Film Award, kterou vybírají zástupci 26 univerzit. Film o životě uprchlíků, o hledání skutečného domova i sebe sama zaujal především silou osobního příběhu Afghánce Amina, který jako nezletilý přišel bez doprovodu do Dánska, kde teď žije jako úspěšný akademik. Svůj neobyčejný, bolestivý a mnohdy zdrcující příběh dětského uprchlíka si ale nechává pro sebe a rozhodne se o něj podělit až v momentě kdy traumata z dětství ovlivňují jeho současné vztahy. Své vzpomínky vypráví dlouholetému kamarádovi a režisérovi Jonasovi Poherovi Rasmussenovi, který přišel s nápadem, jak příběh zpracovat způsobem, který neohrozí Amina ani nikoho z jeho rodiny – využil animaci.

Trailer:

Podle kritiků se Rasmussenovi podařilo změnit definici dokumentu a zajistit divákům jedinečný filmový zážitek. Sám režisér k tomu dodává: „Domnívám se, že otázka, jak dokumentovat osobní utrpení a porušování lidských práv, aniž bychom protagonisty vystavili dalšímu poškozování, je pro dokumentaristy jednou z ústředních etických a estetických otázek. Jsem rád, že jsme našli způsob, jak skrze animaci pomoci Aminovi vyprávět jeho příběh cestou, která je bezpečná, a jsme ohromeni nadšeným ohlasem, který náš film zaznamenal.” Útěk byl navíc vybrán jako dánský kandidát na předávání cen Oscar v roce 2022. Zda se dočká nominace na hlavní cenu, se dozvíme 8. února.

Mohlo by vás zajímat

Nejčtenější v kategorii ArtDesign