Jakub Špaňhel maluje odmalička. Během studia měl s Jiřím Dokoupilem 1 000 qm velký ateliér na Václavku. Jezdili k nim sběratelé, umělci, podivíni, lidé z celého světa. A tak jeho obrazy dnes visí nejen v Evropě, ale i v Číně, Dubaji a Americe. Pak se odstěhoval do Berlína, v Galerii Bleibtreu měl tři samostatné výstavy. Zde vytvořil i reminiscenci na Reyneka. Ale přišel smutek po domově a vrátil se.
Jeho barokní kostely a později série 20 centrálních bank mají společného jmenovatele — bohatství, zlato, peníze. „Já s těmi kostely začínal, v chrámech byla esence tehdejší doby, to nejlepší z architektury. Později se hodně přeneslo do světského života, ty peníze jsou dnes v bankách.“ Jeho afinita ke kostelům vysvětluje i sérii lustrů, která je úspešná doposud. K vidění byly i v roce 2016 ve Frameless Gallery na Regency Street v Londýně a do své sbírky si je koupil i majitel Redbullu. V lednu tohoto roku byly vystavené v Bellart Gallery ve Vídni.
Jak se dostal k motýlům? „Začal jsem je před 5 lety malovat v naší zahradě a ještě stále mě ten motiv drží. Někdo píše deník, já maluji obrazy. Někdy jsou věci lehké, někdy těžké, ale je tolik zajímavých věcí na světě! Stačí dívat se kolem sebe a chodit s otevřenýma očima.“
Text Danuše Siering Foto Danuše Siering