Světozor pátrá po Evě

Eva je bloggerka, lesba, básnířka, prostitutka, modelka, narkomanka, anarchistka i žena v domácnosti. Žije v Berlíně a od patnácti let svůj život prezentuje na sociálních sítích. Soukromí v jejích očích neexistuje, a tak se svými sledujícími sdílí opravdu všechno.

Snímek Pátrání po Evě je autorský dokument německé režisérky Pii Hellenthal z roku 2019. Byl původně zamýšlen jako portrét jedné ženy, ve výsledku je však spíše hlubokou sondou do ženské identity a vyvolává diskuzi k tématům jako je sexualita, gender, užívání narkotik, násilí a dalším, která jsou pro mnoho lidí za hranicí komfortní zóny.  

Pátrání po Evě

Evin nevázaný životní styl, stoprocentní otevřenost i předvádění vlastní tělesnosti jsou v souvislosti s nesnadným dětstvím na italském venkově základní stavební jednotkou zcela upřímné reflexe jejího života.

„Můžete předstírat, že jste čímkoliv chcete,“ říká Eva o sebeprezentaci na sociálních sítích. Ona akcentuje několik svých identit zároveň a vymezuje se skrze ně vůči většinové společnosti. Divák je zde stavěn do pozice sledujícího, který Evin život hodnotí a komentuje. Režisérka se tak snaží najít odpověď na otázku, jaká je hranice mezi naší pravou identitou a tou, kterou prezentujeme online.

Pátrání po Evě

Dokument byl uveden na Berlinale, na kanadském HOT DOCS, Sheffield Doc Fest nebo Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Na dánském festivalu CPH:DOX navíc získal cenu zvláštního uznání.

Pátrání po Evě promítne v pondělí 25. května ve 20:45 kino Světozor v rámci sekce Dokumentární pondělí. Dále bude film celý týden k dispozici na Dafilms.cz. Ve středu bude projekce filmu navíc doplněna online tematickou diskuzí s aktivistkou Johannou Nejedlovou. Diskuse je pořádána ve spolupráci s Inspiračním fórem MFDF Ji.hlava a jejím moderátorem bude hudebník a filmař Šimon Holý.

Pátrání po Evě
Dokumentární film, 2019, 85 minut
Režie:
Pia Hellenthal
Scénář:
Giorgia Malatrasi, Pia Hellenthal
Kamera:
Janis Mazuch
Hrají:
Eva Collé, Pietro Zambello

Mohlo by vás zajímat

Archiv Martina Janeckého
Přečtěte si

Martin Janecký: Foukat sklo tři dny je věčnost

Tvoří plastiky, které odporují všedním představám o práci se sklem, a svou techniku zdokonalil tak, že se mu vyrovná jen málokdo. I přes to z Martina Janeckého cítíte respekt k řemeslu i samotnému materiálu, který se podle svých slov snaží zkrotit.
Přečtěte si

Řezbářským uměním českých betlémářů se chlubil i komunistický režim

Betlémy zdobí v čase vánočním domácnosti a svatostánky po celém světě. Ve světě se tento fenomén datuje do osmého století. Jejich rozšíření přišlo do českých zemí o tisíc let později, sahá až na přelom 17. a 18. století. Které betlémy jsou tedy v Čechách a na Moravě, nejstarší, technicky nejdokonalejší a také největší?
Wikimedia Dirk Ingo Franke
Přečtěte si

Neues Ufer, Hauptstrasse a  Bowieho byt v prvním patře vlevo

Neues Ufer – bar, kam chodil David Bowie s Iggy Popem. Vždy jsem chtěl zajít, ale až teprve před pěti lety tam byl poprvé. Hauptstrasse 157, Schöneberg. Zas tam sedím a pozoruji starý závěs a mozaiku na zemi, jako bych se propadal ne do 70. let, ale padesátých, ještě před vybudováním Zdi, která odtud nebyla daleko. David Bowie do těchto míst – bydlel jen o pár metrů dál, v Hauptstrasse 155 – přijíždí na konci roku 1976, trochu unaven z velkých metropolí a neustálého cestování, nepatrně se ztratit.

Nejčtenější v kategorii ArtDesign