Má silný výraz a charakter, je pravdivá a nepodbízí se. Není prvoplánově líbivá, a přesto je krásná. Je nenahraditelná. Je jedinečná. A jaká je Eva? Pokud bych ji měla popsat dvěma slovy, bylo by to kosmopolitní a kreativní.
Pár kroků od Anežského kláštera, v čerstvě dokončeném bytovém komplexu Obecní dvůr, jsme si daly s Evou schůzku. V expozici BOMMA, která zde vznikla v rámci Designbloku, mne přivítala elegantní mladá žena s obrovskou energií a nadšením pro svou práci a bylo to jedno z těch překvapivých setkání, které si zapamatujete delší dobu. Na první pohled Eva působí jako studentka umělecké školy, přitom už několik let působí na pozici marketingové ředitelky sklářské značky BOMMA, která je v poslední době čím dál tím více vidět ve světě i doma. Procházíme minimalistickým prostorem plným křišťálových objektů, které vznikly díky skvělým designérům a lidskému dechu. Ranní slunce kreslí na betonové zdi originální obrazy, které kopírují tvary svítidel, a my se vracíme na začátek…
Jak jste se dostala k práci pro BOMMA?
Celé to začalo mým studiem na UMPRUM. Od dětství jsem si pořád kreslila a chtěla se věnovat umění, tak jsem se po gymnáziu přihlásila na UMPRUM. Radost ze samotného přijetí byla umocněná faktem, že vedoucími ateliéru byli Michal Froněk a Jan Němeček, oba naprosté špičky produktového designu. Počáteční nadšení ovšem vystřídal pocit, že mé místo je jinde než na poli navrhování produktů, které vyžaduje zejména technické myšlení, a já se pak rozhodla po ukončení bakalářského studia, že se na design podívám z jiného úhlu. Od kreativní části jsem se posunula díky dalšímu studiu arts managementu na Vysoké škole ekonomické v Praze k oboru marketingu a následně brandingu. Právě v budování značky, tedy dlouhodobého emociálního vztahu klienta a výrobce, vidím obrovský potenciál a zároveň největší slabinu současných českých firem. Věřím, že i to přispělo k tomu, že mě v roce 2015 kontaktoval Michal Froněk, tehdejší kreativní ředitel sklárny BOMMA, s nabídkou spolupráce. Na té jsme se dohodli i přes to, že jsem byla tou dobou přijata na mezinárodní magisterský program CEMS International Management. Následně, během mého studijního pobytu v Dánsku, mi vedení firmy BOMMA nabídlo pozici marketingové ředitelky, kterou jsem s radostí přijala.
Nedávno se ovšem BOMMA po několika letech rozhodla pro změnu uměleckého vedení firmy a novými art directory se po Michalu Froňkovi a Janu Němečkovi stávají jejich žáci z ateliéru produktového designu na UMPRUM…
Ano, novými art directory jou teď moji spolužáci Václav Mlynář a Jakub Pollág. Tato dvojice se letos stala absolutními vítězi soutěže Czech Grand Design. My žáci tak pokračujeme v práci svých učitelů.
Společnost BOMMA se od původního zaměření na nápojové sety a drobné objekty vyprofilovala v prestižního výrobce dekorativního osvětlení. Do tohoto segmentu vstoupila zhruba před třemi lety a má neuvěřitelně našlápnuto.
Je to skutečná success story, během velmi krátké doby jsme si na trhu vydobyli skvělé postavení a zájem, především ze zahraničí, neustále roste. Dělá mi velkou radost, že nás špičkoví architekti i ty nejexkluzivnější firmy berou jako skutečné partnery. Loni jsem například strávila část roku v New Yorku, abych analyzovala trh, a seznámila jsem se tam s lidmi, kteří stojí za top americkými značkami, jako jsou Apparatus, Lindsey Adelman či Roll & Hill. Tyto značky do velké míry udávají současné celosvětové trendy v lightingu. Potěšilo mne, že nás díky špičkové kvalitě a designu respektují a okamžitě projevili zájem o spolupráci. Stejně příjemné překvapení mne čekalo na milánském veletrhu, kde nás hned ve druhém ročníku při naší první účasti zařadili vedle těch nejexkluzivnějších světových značek.
Je vidět, že má značka jasný směr a ví, kam jde…
Ano, náš majitel Martin Wichterle sice do sklářského segmentu vstoupil teprve před čtyřmi lety, ale je to velmi osvícený investor s vizí a velkými zkušenostmi. Zároveň důvěřuje mladým lidem, kteří svou prací žijí. O tom svědčí obsazení i těch nejvyšších pozic ve firmě. Pro většinu z nás je BOMMA skutečně srdeční záležitost. Podařilo se nám najít vlastní cestu, víme, v čem jsme silní, jaké jsou naše hodnoty a principy, na kterých celá BOMMA stojí. Je to skvělý pocit, když vidíte, že najednou všechno dohromady dává smysl.
Stávila jste hodně času v zahraničí na studiích i soukromě. Neláká vás pracovat pro některou velkou nadnárodní společnost?
To ne, nejsem typ do korporátu. Potřebuju cítit, že má moje práce vliv a že díky ní můžu něco změnit. Stále se učím, sleduji trendy a jak to dělají jiní. Baví mě pořád se učit. V BOMMA je ale unikátní prostředí, jsme malý tým, jsme v úzkém kontaktu, práce je rozmanitá a zajímavá. Všichni navíc vnímáme značku stejně, a když přijímáme nové lidi do firmy, tak říkáme: „Ten je BOMMA.“
Text Kateřina Černá Foto Karin Zadrick, BOMMA