Galerie v Praze a Berlíně se nevzdávají

Zavřeno, zrušeno nebo posunuto… pojem, který je v současné době úzce spojován i s galeriemi a výstavami. Nápady galeristů a umělců však často mají křídla a umí se povznést nad zákazy, překážky a uzavření. Jak se se současným fenoménem “cancelled” vypořádají galerie v Praze a Berlíně?

DIVOCe! – Milena Dopitová.

BERLIN

Iniciátoři projektu Not Cancelled pozvali 18 galeristů, kteří prezentují na internetu svoji galerii ne aktuální analogovou výstavou, ale každodenní návštěvou studia nebo ateliéru, uměleckými videi a rozhovory. Mezi hvězdná jména patří i galerie Eigen + Art, Wentrup nebo Kraupa-Tuskany Zeidler. K zakladatelům projektu patří Istvan Sziligyi a Jan Winkelmann, digitální realizaci zajistilo vídeňské studio treat.agency a berlínský startup Exhibitionary. Náročný projekt, klobouk dolů. Třikrát denně, vždy v 10, 15 a 19 hodin přicházejí nové příspěvky a program je celou dobu ke shlédnutí na www.notcancelled.art

Guan Xiao – The Documentary: Geocentric Puncture, Galerie Kraupa-Tuskany Zeidler.

Mě osobně nyní nejvíce oslovila výstava 73leté umělkyně Christiane Möbus v Galerie Volker Diehl v buržoazním Charlottenburgu. Velká výloha je zároveň výstavním prostorem… a jakým exkluzivním! Koukají na mě dvě lodě naplněné senem a osvícené neonovým nápisem “Zachraň se kdo můžeš”. Christiane Möbus, mistryně intenzivních vjemů, vyvolává protichůdné smyslné dojmy. S minimálními prostředky kompaktně inscenuje kulisy, které nenechají diváka na pokoji. I když se jedná o záchranné lodě, v těchto už nikdo záchranu nenajde.

Galerie Volker Diehl.

Galerie Volker Diehl.

PRAHA

V českém prostředí se galerie a muzea každým rokem na sklonku dubna sdružují při iniciativě festivalu Týden umění. Který je českou alternativou světových artweeků. Ten si v roce 2020 klade za cíl propojit instituce prezentující výtvarné umění a vytvořit tentokrát sdílený zcela digitální prostor pro umění v době COVID-19. Počínaje datem 20. 4. 2020 zpřístupní novou podobu webu www.tydenumeni.cz, kde diváci najdou přehlednou databázi výtvarných institucí a jejich programů, které mohou shlédnout online. Stránka se tak může stát záznamem mimořádné aktivity a kreativity uměleckých institucí a umělců v období krize v kultuře. Aktuálně je do projektu zapojena řada vůdčích organizací, stejně tak jako zástupci menších galerií a projektů.

Výraznou iniciativou je projekt DIVOCe! z galerie NoD, který hledá nová “pravidla hry” během karantény. NoD bojuje proti stagnaci a vyzývá umělce k aktivitě. Do uzavřené galerie bude řetězovou reakcí každý den přibývat jedno umělecké dílo, a to až do konce nařízení omezení galerijního provozu způsobeného COVID-19. Nejen diváci budou mít možnost skrze nový model výstavy prozkoumat roli umění v současné době.

DIVOCe! – Tomáš Hlavina (a Martin Zet).

Konkrétní vystavující vždy současně nominuje další osobnost, která do vznikající výstavy dodá své dílo. Řetězová reakce nominování a vystavování potrvá až do konce vládou nařízeného uzavření kulturních institucí. Prvním nominovaným a vystavujícím umělcem byl Martin Zet, následují, Lenka Tyrpeklová, Milena Dopitová, Tomáš Hlavina. Kdo budou další a jako dlouho výstava potrvá? To zatím nikdo netuší.

Martin Zet – selfie.

Berlín připravila Danuše Siering, Prahu Lenka Balounová.

Mohlo by vás zajímat

Přečtěte si

Řezbářským uměním českých betlémářů se chlubil i komunistický režim

Betlémy zdobí v čase vánočním domácnosti a svatostánky po celém světě. Ve světě se tento fenomén datuje do osmého století. Jejich rozšíření přišlo do českých zemí o tisíc let později, sahá až na přelom 17. a 18. století. Které betlémy jsou tedy v Čechách a na Moravě, nejstarší, technicky nejdokonalejší a také největší?
Přečtěte si

Petra Nesvačilová: Neměli bychom zapomínat vyvěšovat červené trenýrky

Vyhledávaná herečka a režisérka Petra Nesvačilová loni zvítězila na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava (MFDF) se snímkem Vojna Ztohoven. Nyní odjíždí na filmový festival do Polska (opět soutěž o nejlepší dokument), moc se na to těší. N&N Magazín si s ní povídal o vzniku filmu, o rozdílech mezi českou a ruskou povahou, a také o hranicích dobra a zla.
Archiv Martina Janeckého
Přečtěte si

Martin Janecký: Foukat sklo tři dny je věčnost

Tvoří plastiky, které odporují všedním představám o práci se sklem, a svou techniku zdokonalil tak, že se mu vyrovná jen málokdo. I přes to z Martina Janeckého cítíte respekt k řemeslu i samotnému materiálu, který se podle svých slov snaží zkrotit.

Nejčtenější v kategorii ArtDesign