Vladimír Lekeš se Kupkou zabývá dlouhodobě. Teprve nedávno vydal Soupis olejomaleb Františka Kupky, kterým čelí nejen falzifikátorům, ale zároveň tím pomohl synovi Jindřicha Waldese, mecenáši umění a vlastníku největší sbírky Kupkových děl, Georgovi Waldesovi, s dokončením polistopadových restitucí.
Catalogue raisonné
Kupkova díla se v posledních letech prodávají až za stamilionové částky. Bylo by tomu ale, i kdyby neexistoval obsáhlý, komentovaný soupis všech veřejnosti neznámých, ale i publikovaných a vystavovaných olejomaleb umělce, Catalogue raisonné? Díky němu jsou prakticky všechny Kupkovy práce popsány tak, aby je mohly spolehlivě identifikovat třetí strany.
Dlouhodobá, precizní práce Vladimira Lekeše hraje zásadní roli při ověřování pravosti uměleckých děl, kterou tento významný pražský galerista završil svůj dlouholetý badatelský zájem o díla Kupky: Spolu s držitelem autorských práv Františka Kupky – francouzskou státní společností Adagp Paříž, rakouskou Národní galerií Belvedere, Národní galerií Praha a Konig Books London, sestavil a vydal komplexní seznam Kupkových děl.

Tento jediný, oficiálně držitelem autorských práv malíře schválený, ucelený souhrn děl pomáhá studentům, kunsthistorikům, galeristům, badatelům, obchodníkům s uměním i novinářům v jejich práci. Současně napomáhá široké veřejnosti a zejména sběratelům, aby se orientovali v Kupkově díle. V neposlední řadě zcela zásadním způsobem ochraňují Kupkovy olejomalby před falzifikátory a „experty“.
Přátelství s Georgem Waldesem
K sestavení a vydání soupisu olejomaleb Františka Kupky vedlo galeristu Vladimíra Lekeše v neposlední řadě také silné pouto přátelství s nejstarším synem Jindřicha Waldese, Georgem Waldesem, kterého obchodně zastupoval při prodejích a restitucích uměleckých děl.
Jeho otec, pražský továrník Jindřich Waldes, založil mezinárodně proslulou značku Koh-i-noor a vybudoval světové impérium výroby patentek. Tento vynález se stal světoznámým. Jindřich Waldes byl od počátku jediným Kupkovým velkorysým podporovatelem a propagátorem umělcovy tvorby a v neposlední řadě mu pomohl během těžkých roků.
První sérii kreseb zakoupil Jindřich Waldes od Františka Kupky v březnu 1919, kdy se seznámili v Paříži. Postupně od malíře získal na 24 olejů, přes 260 akvarelů a kreseb. Jejich setkání přerostlo v silné přátelství, o čemž svědčí bohatý archiv se stovkami dopisů včetně osobní korespondence. Waldes i Kupka se vzájemně navštěvovali, ať již v Praze či v Puteaux, kde se František Kupka trvale usadil.

Waldesova sbírka Kupkových děl byla nejvýznamnější sbírkou na světě a dnes tvoří základ sbírky Kupkových obrazů v Národní galerii v Praze. Část této sbírky získala darem v roce 1996 po restituci Národní galerie v Praze právě od Waldesova syna, Georga Waldese.
Busty v Opočnu a Puteaux
Vladimír Lekeš s Georgem Waldesem darovali bronzové busty malíře pro dva pomníky Františka Kupky, které jsou umístěné na dvou zásadních místech Kupkova života: v českém Opočnu a francouzském Puteaux. V červnu roku 2017 proběhlo slavnostní odhalení pomníku v Kupkově rodném Opočnu. V září 2017 byl odhalený druhý identický pomník ve francouzském městě Puteaux, kde strávil Kupka většinu svého života.