Dokonce se proslýchá, že někteří pronajímatelé si drží své kancelářské prostory, protože očekávají, že je budou moci brzy pronajmout ještě za vyšší ceny. Prognózy ukazují, že v příštích pěti letech Berlín předstihne ve výši nájmu zatím hlavního favorita – Mnichov.
Jak vypadá aktuální situace v Praze a v Česku v oblasti pronájmu kancelářských prostor, jsme se zeptali experta Pavla Domalewského z firmy Domalewski Advisory, který je na českém realitním trhu činný od roku 2005.
Pane Domalewski, jak posuzujete současný realitní trh v oblasti kancelářských prostor v Praze?
Současný trh s moderními kancelářskými budovami je stručně řečeno přehřátý, protože míra neobsazenosti kanceláří se pohybuje kolem 4,5 % a tomu odpovídá nárůst ceny nájemného. Během krize a krátce po ní byla neobsazenost až čtyřnásobně vyšší, dnes je problém najít pěkné kanceláře za rozumnou cenu. Cena kanceláří vzrostla jen za poslední rok v průměru o 10 % a ceny nových kanceláří v úplném centru Prahy se šplhají až na 25 eur/m2/měsíc. Řada firem, pokud se nemusí stěhovat, tak raději prodlouží smlouvu a chtějí vyčkávat, až ceny nájmu opět poklesnou. Vnímáme, že poptávka po kancelářích začíná letos stagnovat. Zřejmě z toho důvodu, že firmy již saturovaly svoje expanzní plány a už není kde brát nové zaměstnance pro další růst firmy. Domnívám se, že v dalších dvou letech určitě dojde k ochlazení trhu s kancelářemi, nejen z výše uvedených důvodů, ale i díky novým administrativním projektům, kterých je rozestavěno o celkové ploše 350 000 m2.
Existují v Praze nějaká specifika na rozdíl od stavu v České republice?
Určitě ano. Praha je svým způsobem unikát, spolu s Brnem mají firmy vyšší nároky, protože zde sídlí ústředí firem, které potřebují reprezentovat. A také v rámci konkurenčního boje o zaměstnance se snaží svým zaměstnancům poskytnout kvalitní pracoviště, jako jeden z mnoha benefitů. V ostatních větších městech ČR firmy zatím nejsou připraveny platit vyšší nájmy. Velkou měrou k tomu přispívají i zahraniční společnosti, které vnímají Prahu a Brno jako jedinou alternativu pro svou působnost v ČR – výjimkou jsou Ostrava a Plzeň, kde díky univerzitám naleznou pracovní sílu do IT, back-up, outsourcingových a poradenských činností.
Ke svým klientům máte blízký vztah, znáte dobře jejich krátkodobé i dlouhodobé cíle. Je investice do kancelářských prostor či objektů jejich aktuálním tématem?
Musím říci, že postoj našich klientů ke kancelářím se v posledních letech hodně změnil. Naši klienti dnes přistupují k výběru kanceláří zodpovědně a vnímají je především jako místo, kde tráví 30–50 % dne. Někteří i více, ale to je na jiný rozhovor s jiným odborníkem. (směje se) Proto do kanceláří investují hodně peněz a času a pečlivě naslouchají trendům v uspořádání kanceláří (workplace strategie, change management), výběru nábytku, využívání barev či přírodních materiálů, interiérové zeleně a podobně. Naši klienti dnes kladou důraz na to, aby se jejich zaměstnanci cítili příjemně, aby v okolí kanceláře bylo dostatek restaurací, obchodů, ideálně veškerá občanská vybavenost a možnost zábavy po práci – fitko, kurty, cyklostezka, bary… Výše nájemného pro ně většinou nehraje takovou roli – spíše kladou důraz na potřeby zaměstnanců, diskutují s nimi, co by se jim líbilo a co zase ne. Protože vědí, že i nájem dražších kanceláří se jim může mnohonásobně vyplatit, pokud tam jsou jejich zaměstnanci spokojeni.
Domalewski Advisory s. r. o.
Nezávislá realitně-poradenská agentura založená v roce 2016. Zaměřuje se výhradně na zastupování nájemců kancelářských a skladových prostor v ČR, v zahraničí v Bratislavě. Svým klientům zajišťuje komplexní poradenství – průzkum trhu a identifikace vhodných nemovitostí, optimalizuje podmínky nájmu, design prostor a uspořádání pracovišt za účelem optimálního chodu firmy. Vyjednává ceny stavebních prací a realizace stavebních úprav a celý proces koordinuje. Za poslední tři roky více než 40 klientům zajistila pronájem celkem 83 000 m2 ploch kanceláří, 30 000 m2 skladů a ušetřila jim na nákladech více než 191 000 000 Kč.
Text Danuše Siering