Jak dát nový život amuletu císaře Františka Josefa I.

Náš dlouholetý zákazník se zálibou ve starožitnostech a vztahem k monarchii, zakladatel Českého královského institutu, se na nás před několika měsíci obrátil s prosbou o restaurování amuletu císaře Františka Josefa I., který mu byl věnován v roce 1869 k jeho 39. narozeninám.

🇩🇪 Sie können diesen Artikel auch auf Deutsch lesen: Wie man dem Amulett von Kaiser Franz Joseph I. neues Leben einhaucht

Amulet pochází z vídeňské zlatnické dílny šperkařského mistra Christiana Friedricha Rotheho, který byl ve tehdejší době mistrem svého oboru, což potvrzuje i fakt, že dodával šperky na císařský dvůr, a to i přímo samotnému císaři. U povrchu amuletu se jedná o ruční rytí s motivem dvouhlavé orlice. I proto je hodnota amuletu nedocenitelná. V dnešní době by se totiž našlo jen málo mistrů řemesla, kteří by byli natolik zruční, aby původní rytí replikovali.

Práce zlatnického mistra

Ve zlatnické dílně JK JITKA KUDLACKOVA byl mistrem restaurátorské práce Bc. Josef Kozák, technický mistr, zlatník a designér s restaurátorskou licencí garantovanou Ministerstvem kultury. 

On sám také postup své práce popsal: „U historického kousku je třeba si nejprve zjistit celý příběh. Dobu a místo vzniku spolu s osobou, která jej vyrobila. U zlata a stříbra, pokud není šperk v daném místě poničen, se nachází puncovní a výrobní značky, ze kterých je možné vyčíst období vzniku a autora. Tím se nám i objasní techniky a technologie použité při výrobě, které je poté třeba zohlednit v další práci, aby bylo naplněno přání klienta spolu se zachováním původního řemesla a materiálů. Díky tomu, že se k nám amulet dostal v původním stavu, tj. neprošel restaurátorským procesem a rukama nikoho jiného než svého zhotovitele, byli jsme schopni s jistotou zvolit takové techniky, které šperku neublíží ani pro případné další restaurování v budoucnu.

Technický mistr restaurátorské práce Bc. Josef Kozák

Druhou částí je postup restaurátorského zásahu. Vzhledem k mechanickému poškození povrchu, bylo potřeba celý šperk demontovat a zkontrolovat zlato v kombinaci s emaily ve vnitřní části. Bylo zjištěno poškození vrstev a po dohodě s majitelem bylo přistoupeno k doplnění chybějících částí. Přihlédnutím k historické hodnotě předmětu byly použity reverzibilní materiály syntetického emailu vytvrzeného UV světlem.“

Vnější část šperku zdobí plasticky vystupující korunka spolu s iniciály FJ. Vše je osázeno původními diamanty, které jsou pro dnešní dobu specifické tím, že nemají briliantový brus, na který jsme u diamantů v současné době zvyklí. Je to dáno tím, že v 19. století se dbalo na co nejlepší zachování velikosti přírodního kamene a čistota brusu a lesku tím tak byla upozaděna.

Veškeré diamanty na amuletu jsou tedy původní a prošly pouze kontrolou, zda se některý z nich nepoškodil nebo mu nehrozí uvolnění. Proto aby tato kontrola mohla být provedena, korunka i iniciály musely být z amuletu demontovány. Po vyčištění byly jednotlivé díly znovu sesazeny dohromady. Povrch celého amuletu byl ve finále barevně sjednocen. 

Zajímavostí rovněž je, že se uvnitř amuletu, za vyjímatelnými destičkami, nachází po obou stranách osobní schránky. Není tedy vyloučeno, že císař František Josef I. v nich uchovával vzpomínky na svou milovanou manželku, Alžbětu Bavorskou zvanou Sissi, a své děti, protože „šperk je vztah“ napříč stoletími.

Foto: JK Jitka Kudlackova

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Aktuálně na českém webu

České tóny Dvořákovy Prahy 

       ·   10.09.2024
„To byl nářez!“, prohlásil na konci koncertu pán sedící vedle mě. Stejné nadšení sdílel zaplněný sál pražského Rudolfina, ve kterém bouřlivý standing ovation nebral konce. Letošní Dvořákova Praha nemohla začít lépe.

Ve vzduchu a na zemi

       ·   04.09.2024
„Lano je kotva,“ říká německá vzdušná akrobatka Vivian Friedrich, která žije v Barceloně. Na závěr Mezinárodního festivalu nového cirkusu Letní Letná uvedla představení Kristall Bohème. Tematizuje v něm svoje české kořeny.

Aktuálně na německém webu

Festhalten und Erden 

       ·   02.09.2024
„Das Seil ist ein Anker“, behauptet die deutsche, in Barcelona lebende Trapeze-Künstlerin Vivian Friedrich. Zum Schluss des Prager Akrobatik-Zirkuses Letní Letná führte sie das Stück Kristall Bohème auf. Darin thematisiert sie ihre böhmischen Wurzeln.