“Nezarámovaný obraz bych nikdy na výstavu nedal…” napsal v roce 1937 jeden ze zakladatelů skupiny Ernst Ludwig Kirchner. Není divu. Dříve rámy tvořily s obrazem jednotu a bylo nemyslitelné, aby umělec odevzdal dílo bez rámu.
Rámy hrají významnou roli v malířství již od 12. století, kdy byly obrazy s těžkými zlatými rámy dodávány k oltářům do gotických kostelů. V 17. století s Rembrandtem a vlámskými mistry poprvé přicházejí černé hladké rámy. Duo van Gogh a Gaugin vytvořilo systém, kdy rám tvořil s obrazem jeden celek tak, že i rám byl pomalován barvami jako obraz.
Impresionismus rámy pomocí bílé barvy zjednodušil a odlehčil. V 70. letech pak přichází nevídané – obrazy se vystavují i bez rámu. K průkopníkům patří Gerhard Richter, ale i americký pop art.
A jak do příběhu muzea zapadají hudební ikony?
Jak známo, od roku 1976–1978 žil v Berlíně David Bowie. Ne každý však ví, že Brücke-Museum patřilo k jeho oblíbeným místům, kam často chodil. Obzvlášť ho zaujal obraz Roquairol od Ericha Heckela z roku 1917. Zobrazeni ruky bylo pro něj inspirací pro cover jeho alba Heroes, stejně jako jeho přítel Iggy Pop použil tento motiv pro obal alba The Idiot.
Výstava běží v Brücke-Museu do 15. března a od 28.3. bude potom k vidění v galerii Buchheim na Starnberger See.
Foto: Danuše Siering