Brücke-Museum: V hlavní roli rámování

Brücke-Museum v Grunewaldu je věnováno zakladatelům expresionismu ze skupiny Die Brücke, která byla založena 7. června 1905 v Drážďanech. S více než 400 obrazy a plastikami tato instituce dnes vlastní největší souvislou sbírku děl těchto expresionistických umělců na světě. Právě probíhající výstava se však věnuje velmi speciálnímu tématu – rámům obrazů.

„Nezarámovaný obraz bych nikdy na výstavu nedal…“ napsal v roce 1937 jeden ze zakladatelů skupiny Ernst Ludwig Kirchner. Není divu. Dříve rámy tvořily s obrazem jednotu a bylo nemyslitelné, aby umělec odevzdal dílo bez rámu.

Rámy hrají významnou roli v malířství již od 12. století, kdy byly obrazy s těžkými zlatými rámy dodávány k oltářům do gotických kostelů. V 17. století s Rembrandtem a vlámskými mistry poprvé přicházejí černé hladké rámy. Duo van GoghGaugin vytvořilo systém, kdy rám tvořil s obrazem jeden celek tak, že i rám byl pomalován barvami jako obraz.

Impresionismus rámy pomocí bílé barvy zjednodušil a odlehčil. V 70. letech pak přichází nevídané – obrazy se vystavují i bez rámu. K průkopníkům patří Gerhard Richter, ale i americký pop art.

A jak do příběhu muzea zapadají hudební ikony?

Jak známo, od roku 1976–1978 žil v Berlíně David Bowie. Ne každý však ví, že Brücke-Museum patřilo k jeho oblíbeným místům, kam často chodil. Obzvlášť ho zaujal obraz Roquairol od Ericha Heckela z roku 1917. Zobrazeni ruky bylo pro něj inspirací pro cover jeho alba Heroes, stejně jako jeho přítel Iggy Pop použil tento motiv pro obal alba The Idiot.

Výstava běží v Brücke-Museu do 15. března a od 28.3. bude potom k vidění v galerii Buchheim na Starnberger See.

Foto: Danuše Siering