Češi mají jednu „svou“ německou dramatičku – Katharinu Schmitt

Německá režisérka a dramatička Katharina Schmitt je známá doma i v zahraničí. V České republice zejména v pražském Studiu Hrdinů, kde zinscenovala několik her.

🇩🇪 Sie können diesen Artikel auch auf Deutsch lesen: Die Tschechen haben eine „ihre“ deutsche Dramatikerin – Katharina Schmitt

Podle režisérčiny nejobsazovanější herečky Ivany Uhlířové jsou tato setkání vždy mimořádná. „Pokaždé přináší vzácné téma s bohatým psychologickým podložím, ve kterém se mi velmi dobře pracuje. Katharina herci důvěřuje, nechá ho přemýšlet a tvořit,“ vysvětluje herečka. Ne náhodou jsou jejími srdcovkami inscenace Temně lákavý svět nebo On není jako on, které v Praze režírovala právě Schmitt.

Do Prahy se Schmitt vydala z Německa po maturitě, protože ji zajímala východní a střední Evropa. Česky neuměla, ale jazyk se bleskově naučila během intenzivního jazykového kurzu. Lákalo ji divadlo a přemýšlela, co dál. „Váhala jsem mezi studiem literatury a režie. Když mě jeden kamarád z DAMU pozval na představení do Divadla DISK, měla jsem jasno. Líbila se mi koncepce školy, protože umožňuje spolupráci mezi studenty z různých oborů. Navíc jsem stejně chtěla zůstat v Praze. Takže jsem se na pražskou DAMU přihlásila,“ vysvětluje Katharina Schmitt.

Do povědomí českého publika se dostala díky hře Temně lákavý svět / Dunkel lockende Welt dramatika Händla Klause s Danielou Kolářovou, Ivanou Uhlířovou a Marianem Rodenem, kterou před sedmnácti lety inscenovala v Divadle Komedie. Působila v Meetfactory i Národním divadle.

Dramatikerin Katharina Schmitt. Foto: Merav Maroody

Její dlouhodobou domovskou scénou je již zmíněné Studio Hrdinů, pro které připravila několik inscenací. V aktuálně uváděné hře Poslední kapitola z dějin světa podle Heinricha Kleista reaguje na traumatizující období izolace. Inscenace vychází z řady rozhovorů s pražskými a berlínskými herci o jejich životě během pandemie. Jde o velmi osobní práci, která se točí kolem divadla jako společenského prostoru, jenž byl na dlouhou dobu uzavřen. Čím ji Kleistův text oslovuje? „Kleist píše o nevysvětlitelnosti světa jako o faktu. I v tom mi připadá jeho dialog aktuální. A zkoušení to vlastně potvrdilo. Obávala jsem se, že herci budou mít od textu odstup, že jim bude připadat příliš abstraktní, možná i cizí. A bylo tomu právě naopak.“

V posledních letech se zaměřuje také na operu, spolupracuje se současnými skladateli. „Spolu se skladatelem Ondřejem Adámkem připravuji pro Operu v Kolíně nad Rýnem operu INES pro velký orchestr, sólové hlasy a sbor. Jde o adaptaci mýtu o Orfeovi na pozadí jaderné katastrofy. INES i zmíněná inscenace Poslední kapitola z dějin světa jsou scénáře konce světa. Tudíž by se dalo říct, že se v posledních měsících zabývám hlavně konci, výbuchy a zkázou divadla,“ říká režisérka. Dodává, že premiéru působivého operního díla budou moci diváci zhlédnout v Kolíně nad Rýnem v červnu příštího roku.  

Tento článek vyšel ve čtvrtém čísle tištěného magazínu N&N Czech-German Bookmag

Lucie Drahoňovská

Aktuálně na českém webu

Boeckl a Kokoscha: skutečná rivalita?

       ·   27.02.2024
Albertina Modern, stojící naproti ikonické vídeňské secesní stanici metra Karlsplatz Otto Wagnera a Josepha Marii Olbricha, přichází aktuálně s výstavou „Herbert Boeckl – Oskar Kokoschka. Rivalita”. Nabízí přibližně stovku děl na papíře ze sbírek Albertiny.

Zrnko, které spojuje svět

       ·   20.02.2024
To je káva Dallmayr, synonym pro kvalitu a nadstandardní servis. Milovníky kávy spojuje tento lahodný nápoj po celém světě více než 300 let.

Znásilněná Rusalka

       ·   16.02.2024
"Danuš, víš že já agresivní nejsem. Ale kdyby přede mnou teď stál režisér, nevím, co bych s ním udělala," vyhlásila Johanna deset minut po začátku premíéry Rusalky ve Státní opeře Unter den Linden v Berlíně.

Aktuálně na německém webu

Boeckl und Kokoscha: Eine wahre Rivalität?

       ·   27.02.2024
Albertina Modern, die sich direkt gegenüber der ikonischen Wiener Jugendstil-U-Bahn-Station Karlsplatz von Otto Wagner und Joseph Maria Olbrich befindet, bringt aktuell in ihren Untergeschoss-Sälen die Schau „Herbert Boeckl – Oskar Kokoschka. Eine Rivalität.“ Darin präsentiert

Vergewaltigte Rusalka

       ·   16.02.2024
"Danuš, du weißt, dass ich nicht aggressiv bin. Aber wenn der Regisseur jetzt vor mir stünde, wüsste ich nicht, was ich mit ihm machen würde", erklärte Johanna zehn Minuten nach Beginn der Premiere von Rusalka