Říká se, že nejdůležitější věci jsou v životě zadarmo, ale… jak pro koho a jak kde. Rozhodně ne v subsaharské Africe. Možná bychom vůči těmto esenciálním a „životadárným“ zdrojům měli být vděčnější a bdělejší. Bylo by smutné uvědomit si jejich hodnotu až poté, kdy o ně přijdeme. Na téma voda poslední dobou v Česku zaznívá čím dál tím víc debat nejen v souvislosti se zpoplatněním kohoutkové vody v pohostinství, vysycháním vodních zdrojů, zadržováním vody v krajině, ale i například s vybudováním vodních kapacit v místech, kde to tamní obyvatelé bez pomoci jiných nezvládnou.
„Pomoc, radost a dárek.“ To jsou tři slova, kterými charakterizuje Vendula Valentová, ředitelka Nadačního fondu Veolia, projekt Voda pro Afriku. Ten odstartoval 11. listopadu a trval až do Vánoc. Již 8. ročník akce, v rámci které se každoročně rozběhne celý řetězec pomoci počínaje zapojením sociálních firem v tuzemsku s vyústěním – doslova – čisté vody ve vyprahlé Etiopii. Díky úspěšné spolupráci NF Veolia s Člověkem v tísni tak vznikají v subsaharské Africe nové vodní vrty a rozvodná síť, která umožňuje přístup ke kvalitnímu zdroji pitné vody. Zcela zásadně se tak zlepšují hygienické podmínky tamních lidí. Vzhledem k tomu, že ženy a děti už nemusí strávit většinu dne putováním za vodou, otevírá se jim nová dimenze života. Děti mají čas na vzdělávání, prostředí nabízí rozvoj nových podnikatelských projektů a s tím i tolik potřebných pracovních míst, což pomalu zlepšuje ekonomickou situaci regionu.
Jak benefiční akce Voda pro Afriku probíhá a jaký má dopad? o tom jsme si povídali právě s Vendulou Valentovou z NF Veolia.
Jaký je příběh projektu Voda pro Afriku? Jak a na základě čeho se zrodil?
Nápad vznikl v momentě, kdy Veolia měla k dispozici první sérii designových karaf. Chtěli jsme je dostat mezi lidi a zároveň ukázat, že automatický přístup k pitné vodě není ve všech koutech světa samozřejmostí.
Jedná se v prvé řadě o benefiční prodej, co si lidé mohou zakoupit?
Prodáváme dárkové předměty s motivem Voda pro Afriku, který se každoročně mění. V letošní nabídce najdete novou designovou karafu na vodu. Vzešla jako vítězný návrh ze soutěže, kterou uspořádala Veolia mezi studenty Ateliéru skla pražské UMPRUM pod vedením Ronyho Plesla. Jde o ručně foukané křišťálové sklo ze sklárny Květná na Moravě. Dále si můžete zakoupit porcelánové hrnečky z tradiční porcelánky Thun a africký bio čaj Rooibos. Koupí předmětu přispívá kupující 20–24 % z ceny do veřejné sbírky našeho nadačního fondu. Zbylá část je na účet sbírky vložena jako dar nadačního fondu a celý výtěžek poté putuje Člověku v tísni.
Proč si myslíte, že by Češi měli přispět na vodu v Africe? Určitě se dostáváte do situace, kdy vám lidé říkají, že věnují peníze raději na nějaký dobročinný projekt v ČR, není tomu tak?
Voda pro Afriku je postavena na principu vícenásobné pomoci, tzn. že v ní najdete prvky pomoci v celé síti přípravy a spolupráce na projektu. Charitativní prodej probíhá přes nadační e-shop www.vodaproafriku.cz. Zboží v něm prodané balí a pro distribuci připravují klienti pražské Společnosti POHODA – společnost pro normální život lidí s postižením. NF poté věnuje organizaci dar na rozvoj služeb či z lepšení prostředí pro klienty. Nakoupit předměty je možné také u našich partnerů, mezi které patří šiřitelé fair trade a chráněné provozy. Zkrátka snažíme se o to, abychom pomohli co nejširšímu okruhu lidí nejen v Africe, ale i u nás.
Co si od letošního ročníku slibujete?
Držíme si palce, abychom s novými předměty obstáli a výtěžek sbírky byl minimálně stejný jako v loňském roce, kdy jsme Člověku v tísni darovali 770 tisíc korun. Jednou z linek celé kampaně je také naše snaha připomínat lidem, že přístup ke kvalitní pitné vodě je v mnoha zemích světa stále vzácností. Jde o to, abychom si všichni vody více vážili.
Co vám osobně přijde na projektu Voda pro Afriku nejúžasnější?
Pozitivní energie a nadšení lidí, kteří na projektu spolupracují. Věřím, že je z toho cítit.
Text Barbora Vojtová