Foto: archiv MBPFW, Mojmír Bureš.
Je to už víc než rok, co bylo kvůli koronaviru oznámeno zrušení jarního Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku (MBPFW) a jeho přesunutí na podzim. Podobné dopady měla pandemie samozřejmě i na další módní události roku, a když bylo jasné, že koronavirus není otázka dvou měsíců, začali organizátoři přistupovat na přesunutí přehlídek do online prostoru.
Modelky v autokině
Potom ale v Česku došlo k rozvolnění a podzimní týden módy na konci září nakonec proběhl. Sice v rouškách a s měřením teploty, ale jinak téměř v klasickém duchu. Pár týdnů na to se ale opět zavíralo a za poslední půl rok se toho pro nás ani pro organizátory společenských akcí moc nezměnilo. Pražský fashion week, který proběhne na začátku května, se každopádně uskuteční. Řešením je podle CEO pražského fashion weeku Lukáše Loskota formát autokina, který „dovolí přiblížit návštěvníkům jednotlivé módní přehlídky v reálném čase, a neochudit je tak o autentickou a jedinečnou atmosféru fashion weeku“.
MBPFW Drive-in Cinema, jak zní oficiální název prostoru, kde fashion week proběhne, vznikne od 1. do 3. května na místě parkoviště u haly 25 v Pražské tržnici v Holešovicích. V konkrétních časových blocích zde budou uváděny jednotlivé přehlídky, které budou zároveň v reálném čase promítány na LED obrazovkách a s drobným časovým posunem potom streamovány na YouTube. Kromě autokina proběhne několik akcí (pokud to pandemická situace dovolí) i na dalších místech v Praze, například v hotelu Four Seasons nebo v hale 11 v Pražské tržnici.
Tam svou kolekci v sobotu 1. května představí třeba návrhář Zoltán Tóth, jehož přehlídka ve spolupráci se značkou Levi’s byla na zářijovém fashion weeku jednou z nejúspěšnějších. Kromě Zoltána Tótha nabídne program MBPFW dalších 43 návrhářů a jejich kolekce určené pro podzim a zimu 2021. K nejzajímavějším jménům patří již tradičně Jakub Polanka, Michael Kováčik nebo návrhářské duo LAFORMELA.
Nový start pro Berlín
Už v lednu 2021 proběhl Berlin Fashion Week, který kombinoval online formu prezentací pro širokou veřejnost s několika přehlídkami pro minimální počty osob, zejména pro retailery a důležité klienty. Pojítkem různorodých kolekcí byl bezpochyby trend udržitelné módy, který posledních pár let hýbe módním průmyslem. Z pandemie však vyvstalo i další důležité téma, které týden módy výrazně ovlivnilo, a sice potřeba digitalizace a inovace.
S tou kromě organizátorů online eventu pracovali i samotní designeři ve svých kolekcích. Program potom zahrnoval celkem 11 formátů akcí spojených s módou, kterých se podle oficiální zprávy na různých platformách a livestreamech zúčastnilo více než 300 tisíc digitálních návštěvníků z Německa i zahraničí. Jen přes sociální sítě sledovalo berlínský fashion week více než pět milionů uživatelů a dalších 500 tisíc lidí si pustilo stream přehlídek přímo na webu Berlin Fashion Weeku. To rozhodně nejsou malá čísla, navíc v situaci, kdy se téměř před rokem mluvilo o tom, že berlínský fashion week končí.
Zlobivý Frankfurt
Pravdou každopádně je, že v červnu 2020 dva velmi významní organizátoři módních veletrhů PREMIUM a Neonyt, jež byly do té doby neodmyslitelnou součástí berlínského fashion weeku, oznámili, že se z Berlína přesouvají do Frankfurtu nad Mohanem, kde se 5. až 9. července uskuteční první ročník frankfurtského týdne módy.
Berlín se ale zatím o svoji budoucnost bát nemusí. Mercedes Benz, který je podobně jako v Praze důležitým hráčem i berlínského fashion weeku a také sponzor módních přehlídek, které probíhají v berlínském Kraftwerku, totiž v reakci na vznik frankfurtské konkurenční akce oznámil, že má zájem berlínský event dál rozvíjet a podporovat místní talenty.
Už v prosinci minulého roku navíc berlínská radní pro ekonomii, energetiku a veřejné podniky Ramona Popová pro magazín SPIN OFF uvedla, že spolu s dalšími zúčastněnými stranami vyvinuli pro Berlin Fashion Week nové formáty prezentace a rozvinuli ty stávající tak, aby vše odpovídalo novým standardům, které nastavila pandemie. Podle jejích slov je cílem organizačního týmu posílit Berlín jako město módy a na nový lednový začátek potom navázat dalším eventem v létě. Jinými slovy tedy „konkurovat“ festivalu frankfurtskému. Jestli bude se svým konceptem „Drive-in Cinema“ Berlínu či Frankfurtu konkurovat Praha, se každopádně dozvíme už v květnu.