#restartpodnikani O kalimbě, nebezpečí a příležitosti

Snaží se lidem přinášet trochu krásy a světla do života skrze sebe a své nadání, zejména pak přes samohrající kalimby a zvonkohry s posláním. „Co nemám v nadání, doháním v nadšení,“ uvádí Tomáš Jarošek, výrobce intuitivních nástrojů a muzikoterapeut, který se zamýšlí nad tím, co přinesla korona.

Vyrábíte tak zvané intuitivní nástroje, oč jde a o jaké z nich je největší zájem?

Je pro ně specifické, že mají jednoduchou techniku hry, kterou se nemusíte předem učit. Spolu s tak zvaným pentatonickým laděním, kdy „všechno ladí se vším“, dostanete nástroj, na který můžete hrát bez předchozí hudební zkušenosti, a přitom to zní pěkně. Takový nástroj je ideální například i pro ty, kteří mají vůči hudbě blok z dětství nebo pro moderního uspěchaného člověka. Kalimbu, které se nyní výrobně věnujeme nejvíce, můžete vytáhnout ze šuplíku kdykoli a její harmonický zvuk vás vždy potěší.

Tomáš Jarošek.

Mám pocit, že popularita netradičních zvukových nástrojů roste, vnímáte to stejně?

Stoupá lidská tvořivost na všech úrovních – po čase si lidé dovolují zase hrát, zpívat, tančit a malovat, i když vědí, že to není na profi úrovni – vždy to ale může být na úrovni radosti pro vás a ideálně vaše užší okolí. Krize nebo spíše příležitost tohle určitě měnila na osobní úrovni. Jestli i na kolektivní, to ukáže čas.

Myslíte si, že ona krize podpořila duchovní rozvoj člověka?

Rád se pozastavuji u slov a „pravdy“ v nich skryté. Čeština je v tomto výjimečný jazyk, teď se ale zastavím v Číně. Tam, když chtějí vyjádřit „krizi“, tak napíší dva znaky za sebou – nebezpečí a příležitost. V krizi je oboje a záleží jen na nás, na čem se svezeme. Spousta lidí žije tak, aby své nitro přehlušila. Prací, večírky, zážitky. Najednou jsme se zavřeli doma a nemohli toto vše dělat. Je tu nebezpečí v tom, že se v karanténě pohádáte s manželkou nebo klidně se sebou samým, a protože nemůžete jít do baru, tak se doma opijete ještě víc. Zároveň je tu však příležitost pro hluboké setkání se sebou samým. Kdo jsem, odkud a kam kráčím? Karanténa je za námi. Co jsem si vybral po čas ní? A co vybírám teď, kdy si myslím, že jsem znovu svobodný?

Co je vlastně terapie hudbou a v čem může pomoci?

Je to forma psychoterapie, kdy se hudba používá jako prostředek k pozitivní změně v bio-psycho-socio-spirituální úrovni člověka. Můžete ji využívat ve vzdělávání, sebepoznání, nebo může být i mostem „na druhou stranu“ v rámci muziko-thanatologie čili hudebního doprovázení odcházejících.

Kromě prodeje nástrojů pořádáte také jako muzikoterapeut semináře, jaký byl o ně zájem před krizí a jak je to nyní?

Překvapilo mě, že v půlce července mi byly zrušeny dva semináře z důvodu totální neúčasti. Stejně tak to ale bylo s více zavedenými akcemi v časové návaznosti na ty mé.

Čím si to vysvětlujete?

Mediální masáž žel dělá své i v alternativních kruzích, kde by to člověk čekal méně. Jednou to měla být akce pro seniory a druhá měla probíhat v Karviné. Což se na tom také jistě podepsalo.

Na co tento celosvětový „otřes“ podle vás měl společnost upozornit?

Koronu vnímám jako velmi jemnou a milostivou pomoc k zastavení a zamyšlení se – jak nad cestou jednotlivce, tak celé společnosti. A my žijeme v čase, kdy takovéto pomoci budou čím dál tím více přísné – dokud směr našeho úsilí konečně nezaměříme správně. V žádném případě však nechci zlehčovat osobní utrpení. Umírají lidé, rozpadají se firmy, ale také manželství. To vše se mě velmi dotýká. Na druhou stranu jsou mezi námi stále lidé, kteří se narodili v období světové války a ano, ti vědí, co je velká krize.

Mají dnes lidé prostor pro hudbu a není škoda, že se spíše hudba poslouchá z reproduktorů, než hraje?

Kapela, orchestr, ale také jednotlivý virtuóz, nám dá něco jedinečného, co intuitivní hudbou na kalimbu nenahradíme. Jednoduchá, ale zato vlastní hudba vycházející z našeho nitra, nám přináší něco, co ani celý orchestr nenahradí. Je potřeba obojí. Konzumace máme dnes ale ve všem až moc. Určitě bych tedy v době YouTube a sociálních sítí podporoval lidi v tom, aby měli doma živý nástroj z živého materiálu, na který si zahrají živou hudbu.

Co na krizi vnímáte pozitivního – pro vás a pro společnost?

Právě ty příležitosti ve všech rovinách. A nejen k zastavení – po něm musí ihned následovat pohyb vpřed, lepší směrem, směrem vzhůru. Jinak přichází úpadek. Já jsem zrekonstruoval novou dílnu a byl dobrovolníkem na psychoterapeutické lince. Obojí má pro můj život obrovský přínos a dává další možnosti.

Více najdete zde.

Nejčtenější v kategorii Business

Aktuálně na českém webu

Vandals Marka Schovánka v Praze

       ·   22.09.2024
Pochází z Prahy. Dětství strávil v kanadském exilu, což zásadně formovalo jeho citlivost vzhledem k identitě a kulturnímu rozhraní. Dnes Mark Schovánek žije a tvoří střídavě v Berlíně a v Praze. 

Netušené zážitky na festivalu FALL v DOXu

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, bratři Quayové Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst či Josef Bolf jsou jen některé z osobností, které budou v příštích dnech moci potkat návštěvníci pražského Centra pro současné umění DOX.

České tóny Dvořákovy Prahy 

       ·   10.09.2024
„To byl nářez!“, prohlásil na konci koncertu pán sedící vedle mě. Stejné nadšení sdílel zaplněný sál pražského Rudolfina, ve kterém bouřlivý standing ovation nebral konce. Letošní Dvořákova Praha nemohla začít lépe.

Aktuálně na německém webu

Vandals von Marek Schovánek in Prag

       ·   22.09.2024
Marek Schovánek wurde in Prag geboren und verbrachte seine Kindheit mit seinen Eltern im kanadischen Exil, was seine Sensibilität für Fragen der Identität, des Exils und der kulturellen Schnittstellen grundlegend prägte. Heute lebt und arbeitet

Unerahnte Erlebnisse auf dem Fall-Festival in DOX

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, Gebrüder Quay, Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst oder Josef Bolf sind nur einige von vielen Persönlichkeiten, denen man in der kommenden Tagen im Zentrum für die Gegenwartskunst DOX in Prag

Festhalten und Erden 

       ·   02.09.2024
„Das Seil ist ein Anker“, behauptet die deutsche, in Barcelona lebende Trapeze-Künstlerin Vivian Friedrich. Zum Schluss des Prager Akrobatik-Zirkuses Letní Letná führte sie das Stück Kristall Bohème auf. Darin thematisiert sie ihre böhmischen Wurzeln.