Foto: Miriam Pružincová.
Jako blesk z čistého nebe připluje černá labuť a převrátí naše životy naruby. Základní myšlenka, která prochází těžko předvídatelnou „teorií černé labutě“, se promítá i do aktuální tvorby studentů Ateliéru fotografie II UMPRUM, která přímo reaguje na současné dění i prostor pražské galerie.
Hejno nečekaných událostí
Nadcházející generace fotografů zde svá díla vystaví od 12. dubna do
20. května 2021. „Při koncipování výstavy nás velmi zaujala korelace mezi prostorem galerie, který nás fascinuje, a tématem černé labutě. Tato teorie o nepředvídatelných událostech je aktuálnější než kdy dřív. Společnost je teď natolik vyosená, že se s tím zatím nikdo nevyrovnal. Přišlo nám proto příhodné s touto tematikou na výstavě pracovat,” říká jeden z vedoucích Ateliéru fotografie II UMPRUM a kurátor výstavy Václav Jirásek.
Foto: Samuel Petráš.
Na výstavě se kromě několika exponátů, které byly představeny v Berlíně, objeví i zcela nové výtvory. Jde tak o rozšířenou verzi výstavy, která se odehrála na podzim.
Co čekat od černé labutě
Americko-libanonský vědec Nassim Nicholas Taleb popsal teorii černé labutě jako metaforu zásadní neočekávané události, která promění životy lidí. Odchyluje se od běžného a nedá se předem předvídat. Najít vysvětlení pro její vznik je možné až zpětně. Spadají sem nejen finanční krize, ale také vědecké objevy nebo vzestup internetu.
Právě internet a digitální realita je jedno z témat, kterým se studenti rozhodli věnovat. Například Iurii Ladutko ve svém díle Landscape 2021 rozmazává hranici mezi datovým a reálným světem. Pomocí digitálních technologií vytváří krajinu, která při letmém pohledu sice působí jako reálná, ve skutečnosti je však synteticky vytvořeným obrazem.
Foto: Iurii Ladutko.
Kámen, nůžky, papír, labuť
Internet není zdaleka jedinou černou labutí, která nás v posledních desítkách let překvapila. Další díla na výstavě reagují například na arménskou genocidu, koronavirovou pandemii nebo na jiné společenské i osobní zvraty. S logikou černé labutě jako celkem zase pracuje Barbora Žentelová. Naznačuje, že to, co nevíme, je daleko důležitější než to, co víme. Ve své černobílé fotografii Vítěz (2021) pracuje s metaforou oblíbené dětské hry kámen, nůžky, papír.
Foto: Barbora Žentelová.
Možnost komentovaných prohlídek
Výstava poskytne individuální pohled na tematiku černé labutě a zároveň představí autorskou tvorbu nadcházející generace fotografů. V galerii Černá labuť bude v souladu s vládními nařízeními probíhat on-line. V případě zájmu o komentovanou prohlídku mohou zájemci kontaktovta kurátorku Kateřinu Sýsovou nebo vedoucí ateliéru Štěpánku Stein. Vernisáž proběhne online
12. dubna na facebookových stránkách ateliéru.
Vystavující studenti: Jakub Delibalta, Alžběta Chrudimská, Ondřej Kubeš, Iurii Ladutko, Samuel Petráš, Miriam Pružincová, Matěj Racek, Markéta Slaná, Kateřina Sýsová, Viktorie Macánová, Agnes Willow, Adéla Zlámalová, Barbora Žentelová
Článek připravily Kateřina Sýsová, kurátorka výstavy a Tereza Vacková.
Tento článek si můžete přečíst i v němčině.