První auto světa? Samozřejmě Mercedes…

S ředitelem Mercedes-Benz Heritage Marcusem Breitschwerdtem jsme hovořili o sladění luxusu a udržitelnosti, o legendárních modelech značky a o tom, jak zachovat 137 let zkušeností pro budoucnost.

🇩🇪 Sie können diesen Artikel auch auf Deutsch lesen: Das erste Auto der Welt? Mercedes, natürlich…

Jako vedoucí oddělení Mercedes-Benz Heritage jste mimo jiné zodpovědný za muzeum se sbírkou 160 vozidel na ploše 16 500 m2, jejíž součástí je i první patentovaný automobil na světě. Jak se tato vozidla vůbec ocitla pohromadě? Je od každého významného modelusystematicky vybírán jeden exemplář, nebo jsou vykupována i od soukromých vlastníků?

Muzeum je součástí projektu Mercedes Benz Heritage. Ten prezentuje asi 160 vozidel, ale v oficiální sbírce Mercedes-Benz máme hodně přes 1000 automobilů. Disponujeme sbírkou, která dokumentuje naši historii od počátku, systematicky se shromažďují vozidla již od roku 1900. Naší ambicí je přidávat do ní alespoň jeden exemplář od každého základního modelu.

Takže tradičně přidáváme takzvané Bandabläufer, tedy poslední zástupce každého modelu. Většinou se jedná o reprezentativně vybavená vozidla. Z bezpečnostních důvodů je naše sbírka umístěna v nenápadných místnostech – tzv. svatých sálech, které se nacházejí v okolí Stuttgartu. Za třicet, čtyřicet nebo padesát let se i tato vozidla stanou klasikou. Jsme dozajista jediní, kdo může tímto způsobem dokumentovat 137 let historie této automobilové značky.

Jednou z ikon značky je C111, vůz, který vypadá moderně i po 50 letech a na silnici je mylně považován za koncepční vůz. Jay Leno říkal, že dokonce jezdí jako moderní auto. Měli jste také možnost řídit jeden z existujících exemplářů?

Tento vůz – hvězda hry automobilové kvarteto z mého dětství – je jistě ikonou karosářského designu, ale také co se týče techniky. Přece jen se jedná o výzkumný automobil, existují jen prototypy. Z 19 vyrobených kusů jich stále existuje 16, všechny jsou v našem vlastnictví.

Měl jsem možnost opakovaně toto speciální vozidlo řídit. V loňském roce dokonce intenzivně v Los Angeles a podél západního pobřeží USA. Znovu a znovu mě zastavovali lidé, kteří na semaforech křičeli „Jé, to je mercedes!“ a pak se ptali, kdy bude toto vozidlo ke koupi. Přitom tento prototyp byl vyroben již v roce 1969. Když se vás po více než 50 letech lidé stále ptají, kdy bude vůz uveden na trh, pak můžeme říci, že tehdejší designový jazyk byl skutečně vizionářský. Před padesáti lety byl nalezen tvar, který je dodnes považován za futuristický, a to nejen odborníky, ale i běžnými lidmi v lifestylovém městě jako Los Angeles. To nás jistě naplňuje hrdostí.

S modelem C111 se pohybujeme v segmentu supersportů a mimo sériovou výrobu. Co je vaším favoritem v segmentu sedanů? Třída S je v automobilovém průmyslu dlouhodobě považována za synonymum luxusu.

Mým favoritem ze segmentu sedanů je vlastně „klasika zítřka“, a tou je vždy současná Třída S. V mé profesi se rozumí samo sebou, že mám k dispozici širokou škálu vozů k testování. Jsem přesvědčen o tom, že v daném okamžiku je třída S tím nejlepším vozem na trhu. Vůz je ideálním řešením i pro velké rodiny. Máme tři děti a třída S je skvělým automobilem i pro pětičlennou rodinu.

Luxus v pojetí Mercedesu. „Nejde o to mít pět diamantů namísto jednoho, ale o naši snahu se neustále zlepšovat,“ říká Marcus Breitschwerdt

A když si chci vyjet sám zasportovat, potom je nejlepší aktuální vůz SL. Soukromě jsem si zakoupil pagodu, která má podle mě nádherný vnější design. Automobil třídy SL je už po 60 let lehkým a elegantním vozem, je to skvělé sportovní auto, které má dobrou image také v Británii, Itálii a Severní Americe. 

Dědictví značky Mercedes-Benz spočívá v jejím průkopnickém duchu a ve schopnosti nalézat průlomová řešení v každé epoše. Na jaká řešení byste nyní chtěl upozornit?

Byly provedeny velmi propracované testy chování vozů po nárazu, právě zmíněný model W113 – Pagoda – byl prvním sportovním vozem na světě s deformační zónou a bezpečnostní karoserií. Z naší iniciativy vznikl také airbag. Byli jsme odhodláni chránit lidi lépe než jen pomocí bezpečnostních pásů. To jsou elementární aspekty, které rozhodujícím způsobem přispívají k bezpečnosti cestujících, to je prostě imperativ.

A tak je tomu i nyní s plnou elektrifikací automobilů. Potřebu bezpečnosti a soukromí v mobilitě je třeba vyřešit i tak, aby mohla fungovat také klimaticky neutrálním způsobem. Jsme jako společnost hluboce přesvědčeni o tom, že technologie mohou zlepšovat lidem život. Tento průkopnický duch, neustálá snaha jít dále a dál – a to nejen z hlediska individuálních potřeb, ale i společenských potřeb, jako je ochrana klimatu – je tím, co nás činí výjimečnými.

A jak definuje luxus první výrobce automobilů na světě?

Luxus vždy obsahuje složku hojnosti. Naše „hojnost“ – pocházející z německého jihu, dříve chudého regionu – není hojnost ve smyslu „pěti diamantů namísto jednoho“ nebo platiny místo zlata či stříbra. Naše „hojnost“ je hojností koncepční síly, úsilí, neustálého zlepšování. Je to také hojnost promyšlenosti: Co musí výrobek umět? Co musí vydržet? Náš „luxus“ je také idealistickým požadavkem, který se zhmotňuje ve skutečný luxus. Původ této myšlenky tkví v době, kdy lidé věděli, že jsou příliš chudí na to, aby si kupovali něco levného. Tento postoj vedl k tomu, že každý, kdo něco vyráběl, používal také nejlepší materiál, zajišťoval nejlepší zpracování a využíval nejlepší technické možnosti. Takto vyrobené výrobky déle vydrží – a to později také lidé chápali jako luxus. Tak u nás vznikla společensky přijímaná a vysoce respektovaná forma luxusu, pro kterou se lze nadchnout i z hlediska udržitelnosti.  

Jedním z vašich cílů v Classic Center je stát se předním restaurátorem vozů Mercedes-Benz 300 SL (proslulý model se střešními „racčími dveřmi“) a všech dalších sérií této značky. Je to motivováno přímým obchodním potenciálem v této oblasti, nebo je to vedeno vizí získat pokud možno co nejvíce unikátních historických a klasických vozů této značky?

Nechceme jen sbírat a interně i externě vysvětlovat, že naší povinností je též udržovat vozidla v provozu. Děláme to pro naše muzejní a sbírková vozidla, ale v budoucnu to chceme dělat častěji i pro soukromá vozidla na trhu. Od předválečných vozidel přes 300 SL a 190SL, pagody, řadu W111 až po to, co je dnes chápáno jako Young Classics (Youngtimer). V budoucnu se budeme v tomto oboru více angažovat a nabízet tovární klasické renovace na volném trhu jako poskytovatel. Zaprvé si to přeje mnoho zákazníků a zadruhé nám to pomůže zachovat si know-how a předat je dalším generacím našich specialistů v Classic Centru.

Nejstarší automobil světa. Patentwagen sestavený v roce 1886 Karlem Benzem, byl vůbec prvním vozidlem poháněným motorem.

Za tímto účelem máme exkluzivní přístup do archivu Mercedes-Benz – což je celosvětově unikátní pokladnice, která obsahuje například konstrukční výkresy nebo záznamy o původním vybavení vozidla. Kromě toho chceme také sami získávat dovednosti a zajišťovat hlubší rozsah výroby, například i v oblasti autosedaček nebo jemné karosářské práce. Kromě toho chceme být také schopni sami opravovat vozidla s dřevěnými rámy – je mým pevným záměrem toto umožnit.

Tím se trh ještě více oživí a nás bude těšit, když si zachováme množství kompetentních lidí, kteří se dnes starají o 137 let vozového parku Mercedes-Benz a budou se o tento vozový park starat dalších 137 let.

Jak obtížné je znovu vyrobit vzácné a složité náhradní díly – technicky by pro vás mělo být možné cokoli. Jak obtížné je však takovou reprodukci realizovat ve vlastní režii?

Obtížné to není, naopak. Náš generální ředitel i celé představenstvo jsou hluboce přesvědčeni, že Heritage je naší jedinečnou obchodní pozicí, a proto jsme od ledna loňského roku celou divizi restrukturalizovali a nyní jsme zodpovědní i za obchod s originálními náhradními díly. Ten budeme v souladu s naší novou strategií v budoucnu dále rozšiřovat. Naším cílem je nabízet k dispozici co nejvíce certifikovaných a nových originálních náhradních dílů pro klasické vozy Mercedes-Benz. Neseme obchodní odpovědnost a je pro nás velmi důležité, aby se zákazníci značky Mercedes-Benz mohli spolehnout, že jejich klasická vozidla nebudou vyřazena z provozu, protože již nejsou k dispozici žádné náhradní díly.

Do jaké míry je dnes zajištěna nabídka náhradních dílů například pro Mercedes-Benz 300 SL se střešními dveřmi z 50. let?

Máme strategické rezervy pro tak vzácná vozidla. Jednoznačně nedoporučujeme shánět jakýkoli díl jen tak někde. Pokud díly nejsou k dispozici, postaráme se o jejich věrnou náhradu. Jen tak lze zaručit naprostou originalitu – jak technickou, tak historickou – a tím i zachování hodnoty vozidla. 

Nejen v automobilovém průmyslu je dnes velkým tématem udržitelnost a elektromobilita. Do jaké míry jsou z vašeho pohledu jako šéfa divize Mercedes-Benz Heritage tyto silné změny v souladu s filozofií a tradicí značky a jak se svou divizí přispíváte k positioningu značky?  

V současné době stojíme před trojí výzvou, s níž se právě vypořádáme. Chceme značku opět ostře profilovat jako luxusní. To zahrnuje výše popsanou koncepci a provedení. Také nám to umožňuje, abychom jako Mercedes-Benz Heritage vysvětlili, proč je baterie rovněž skutečným luxusem. Nejenže je velmi drahá, ale především splňuje všechny podmínky, které jsou na ni kladeny, a v budoucnu je bude splňovat ještě lépe, než to dokáže spalovací motor.

Naším skutečným „heritage“ čili dědictvím není jeden válec, potom čtyři, šest, osm a nakonec dvanáct válců. Naším skutečným dědictvím je průkopnický duch a schopnost budovat nové koncepce. Síla naší společnosti vždy spočívala v hledání nových způsobů, jak nejlépe vyhovět požadavkům na ochranu přírody a životního prostředí, požadavkům našeho oboru podnikání a požadavkům každého jednotlivého zákazníka. Abychom toho dosáhli, navzájem se povzbuzujeme k dosažení co nejlepší úrovně po technické stránce. Bezpodmínečná vůle dosáhnout co nejlepšího výsledku, náš optimismus a víra, že technika to dokáže, tento smysl pro odpovědnost je naše dědictví. A z toho také vychází naše představa srozumitelného
a společensky akceptovaného luxusu.

Tento článek vyšel ve čtvrtém čísle tištěného magazínu N&N Czech-German Bookmag

Nejčtenější v kategorii Business

Aktuálně na českém webu

The dark rooms exhibition

       ·   25.04.2024
Berlín nikdy neodpočívá. V této metropoli se zdá, že mír a čas jsou jen privilegiem pro vyvolené. Ale existují i výjimky.

Z punkové princezny podnikatelkou

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn-Taxis, někdejší punková princezna s natupírovaným účesem a výstředním make-upem, dobývala v 80. letech minulého století titulní stránky nejen německého tisku. Po náhlé smrti manžela Johanna von Thurn-Taxise, s nímž má tři děti,

Aktuálně na německém webu

Von einer Punkprinzessin zur Geschäftsfrau 

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn und Taxis, einstige Punk-Prinzessin, mit toupiertem Haar und grellem Make-up, füllte in den 1980er Jahren die Titelseiten nicht nur der deutschen Presse. Nach dem plötzlichen Tod ihres Mannes Johannes von Thurn und

Gemeinsamer Nenner: Wasser

       ·   15.04.2024
Schauspielerin, Züchter, Heilerin, Imker und Ruderer. Jede Persönlichkeit, eine Gedankenströmung und ein gemeinsamer Nenner: Wasser. Ob als Träne der Trauer oder der Freude, Lebensspender, Inspiration oder Medium. Mehr in der Fotoserie von Michaela Dzurná Machač.