České lázně, díl 3. – Spojení jógy a lázní: Od pramenů k Pozdravu slunci

Všichni jsme asi už nesčetněkrát slyšeli, že pro udržení dobré zdravotní kondice je nesmírně důležitý pohyb. Méně známá je skutečnost, kterou nám v minulém díle prozradil dr. Knára, že pohybová terapie tvoří spolu s lázeňskými procedurami ideální synergii. Idunn’s Fountain proto připravila pobyty, které kombinují tradiční léčebné procedury se cvičením jógy. Kromě již zmíněné pohybové synergie nabízí jóga i relaxaci duševní. Ale o tom už více od našich lektorek, Alžběty a Kateřiny…

Alžběta: K józe jsem načichla už v dětství, když máma po ránech cvičila Pozdravy slunce. Sama jsem se k ní vrátila na vysoké škole jako k odpočinku od hrbení se nad knihami. To, co mám na józe ráda, je její síla nás naučit trpělivosti a vděčnosti k našemu tělu a mysli i disciplíně. Jógu jsem studovala v Londýně, Indii i Praze. Učím především vinyasu, dynamičtější styl jógy, kde se možná i trošku zahřejete, a jin jógu – klidnou jógu, která pracuje s hlubokými strukturami v našem těle a pomáhá nám s uvolněním napětí v těle a mysli i s flexibilitou.

Lektorka Alžběta.

Kateřina: S jógou jsem se poprvé setkala před osmi lety při svém putování po Mexiku a byla to láska na první pohled. Po návratu jsem se ponořila trochu více do jógové filozofie a zjistila, že jóga není jen cvičení. Jde o celkový způsob života, kdy člověk skrze očistu těla a zdravé stravování, dechové techniky a cvičení uvolní a posílí své tělo. Celé mě to nadchlo a začala jsem jógu nejen cvičit, ale i žít. Propojila jsem tak ve svém životě dva zdánlivě odlišné světy – jógu a čínskou medicínu, které se věnuji již přes deset let. Jóga i čínská medicína pohlíží na zdraví člověka celostně, ctí jeho fungování v přirozeném rytmu přírody a snaží se preventivně posilovat tělo i mysl. Krásné je, že jógu může cvičit úplně každý, bez ohledu na věk, pohlaví či případná zdravotní omezení. Pokud máte strach začít, nemějte. Pojeďte se mnou na některý z jógových pobytů do Mariánských Lázní! Ráda vás s jógou seznámím a případně poradím se vším, co byste chtěli vědět.

Lektorka Kateřina.

Jóga se už dlouhou dobu těší velké oblíbenosti mezi lidmi všech věkových kategorií – a není divu, existuje tolik druhů jógy, že si každý najde ten, který mu nejlépe vyhovuje. Mohly byste nám přiblížit, na co se naši hosté mohou těšit u pobytů Jóga s Kateřinou/Jóga s Alžbětou?

A: Ve svých lekcích kombinuji pohyb, správné dýchání a relaxaci. Jóga obecně báječně doplní procedury v lázních. Ve večerních lekcích se soustředíme na hluboké uvolnění a rozproudění energie, v ranních lekcích na koncentraci a přípravu na nový den. Zbývá i prostor na otázky ohledně jógy.

Máme společně několik lekcí za pobyt, a dostatek času nám dovolí více osobní přístup ke cvičícím i možnost vyzkoušet různé verze pozic pro všechny typy jogínů. Jógový začátečník se toho plno dozví a zkušenější jogín prohloubí svoji praxi.

K: Říká se, že jóga je jen jedna, je však mnoho způsobů, jak ji praktikovat. Někdo dává přednost spíše pomalejšímu tempu, někdo větší dynamice. Nedá se říci, jestli je to či ono lepší, důležité je naučit se vnímat sebe sama, potřeby svého těla a najít si takový styl, který vám nejlépe vyhovuje. Já na svých lekcích praktikuji Hatha jógu, která se řadí mezi tradiční styly. Propojuje jang (ham – slunce) a jin (tham – měsíc) a harmonizuje tak tělo jako celek. Do jednotlivých pozic se dostáváte pomalu a chvíli se v nich snažíte setrvat. Soustředíte se na plynulý dech a dopřáváte si čas a prostor věnovat se jednotlivým pozicím, nechat své tělo, aby v nich našlo pohodlí a plně je pocítilo. Pozitivních přínosů si všimnete nejen v tělesné rovině, ale také psychické i duchovní. Hathajóga vám pomůže lépe ovládnout emoce a najít vnitřní klid. Důležité je propojení správného držení těla v jednotlivých pozicích, dechu a soustředěné mysli. Na závěr každé lekce je nutná relaxace, aby si tělo po cvičení odpočinulo. Nejde o spánek, ale o vědomé uvolňování těla. Po lekci jste pak příjemně protaženi a zároveň fyzicky i psychicky uvolněni.

Jaké jsou největší výhody jógy z fyzického hlediska? Jde tu zejména o celkové protažení těla, nebo by se dala jóga doporučit například i pro hubnutí?

A: Jóga vytváří balanc v našem těle – mentálně, emočně a fyzicky. Já jógu nepoužívám jako nástroj k hubnutí, ale hubnutí je často vítaný vedlejší účinek!

Určitě se dá říct, že ve zdravém těle je zdravý duch. Sama na sobě jsem si ověřila, že skrz flexibilní a uvolněné tělo se mění i moje mysl, stává se klidnější a uvolněnou.

K: Slovo „jóga“ pochází ze sanskrtu a znamená „spojit, sjednotit“. Jógové cviky působí celistvě a sjednocují tělo, mysl, vědomí i duši. Uvádějí tak praktikujícího do rovnováhy. Je to filozofie, která nabízí cestu k obnovení harmonie. Nedá se tedy úplně říct, že jóga je cvičení k protažení těla nebo nástroj k hubnutí. Jóga se nezaměřuje pouze na tělo, ale i na mysl. Pokud je člověk v psychické nepohodě, může se to projevit ztuhlostí nebo nemocí těla. A naopak, pokud člověk zanedbává své tělo, necvičí, špatně se stravuje a zatěžuje ho alkoholem, kávou nebo léky, může se zároveň projevit i psychická nerovnováha a menší odolnost vůči stresu, která pak přivodí další fyzické nemoci. Proto je nutné o sebe pečovat celistvě a jóga je tou nejlepší cestou. Když s ní začnete, udržíte pod kontrolou síly těla i mysli a tím se utiší nervy, zmírní stres a tělo může regenerovat.

Jak začít cvičit jógu neboli, jaký je podle vás nejlepší postup, abychom u jógy vydrželi dlouhodobě?

A: Do ničeho se netlačit! Na začátku stačí 10–15 minut denně nebo obden, jemného protažení, a postupně prodlužovat (nebo zůstat u krátkého protažení). Hlavní je, aby si každý našel to, co ho baví, lektorku nebo lektora (online nebo naživo), který mu je sympatický – například hlasem nebo způsobem výuky, a nacházel v tom zalíbení. Doporučila bych zkusit různé typy jógy i různé učitele.

Cvičení jógy každý den je báječné, cvičení jednou týdně je báječné, cvičení jednou za život je taky báječné!

K: Důležité je hlavně nebát se začít a neříkat si „tak od zítřka“. Pak také záleží na temperamentu cvičícího, protože druhů jógy je v dnešní době opravdu celkem dost a pro někoho může být Hatha jóga příliš pomalá a pro někoho zase power jóga příliš rychlá. Já osobně preferuji spíše pomalejší styly jógy, protože se v jednotlivých ásanách můžete více koncentrovat na sebe a svůj dech a nejste zoufalí, že nestíháte rytmus lektora. S jógou můžete začít v jakémkoliv věku a zdravotním stavu. Jen je nutné poslouchat své tělo, naučit se vnímat své pocity v jednotlivých pozicích a nesnažit se někoho napodobovat. Každý jsme jiný. Takže nejdůležitější rada zní: nenechte se odradit hned při prvním zdánlivém neúspěchu, protože si myslíte, že neuděláte tu nebo onu pozici tak dokonale jako někdo jiný. Ten někdo už cvičí třeba roky, nebo je hypermobilní… Jediným neúspěchem může být pouze to, že to vzdáte. Ale i tak můžete zase začít. Důležité je udělat první krok a tím je většinou rozhodnutí začít. Pokud se praktikování jógových ásán stane vaším každodenním rituálem, uvidíte, že vás to bude motivovat i k celkově zdravějšímu životnímu stylu a tím zlepšíte svoji imunitu i náladu.

Jóga je velice populární i jako zdroj dobití mentální energie a meditace. Jak tenhle princip přesně funguje?

A: Jóga je postavena na několika pilířích, většinou se k józe dostáváme přes fyzický pohyb (ásána) a postupně objevujeme dech (pranayama), koncentraci i meditaci. Fyzické cvičení nám má pomoct protáhnout tělo, aby bylo schopné sedět na patách nebo se zkříženýma nohama a dýchat nebo meditovat. 

Dechem a meditací pak zklidňujeme mysl… cílem jógy vlastně je, abychom dokázali pracovat s myslí v náš prospěch a aby si nedělala, co chce, a my byli tak trochu její obětí.

Co se děje na fyzické úrovni je, že sladíme pohyb s dechem, trochu se protáhneme a koncentrace se stáhne dovnitř. Možná se prohloubí výdech, a tak se naše tělo přesouvá do autonomního nervového systému, kterému říkáme „odpočívej a zažívej” (rest and digest). To je báječné ke zklidnění mysli, lepšímu spánku a jako lék proti stresu.

K: V buddhismu slovo meditovat znamená „přivést mysl do vyrovnaného stavu, zbaveného všech extrémů; bez úsilí spočívat v tom, co je“. Dalším významem tohoto pojmu je „cvičit se, na něco si zvykat“. Spojíme-li tyto významy, pak meditace umožňuje nacházet vlastní střed, vnímat skutečnou podstatu věcí a uvolněně spočívat v přirozeném stavu mysli. Tím se zklidní její těkavost a nesoustředěnost. Meditovat se dá kdekoliv a jakkoliv. Jde o to, naučit se vnímat přítomný okamžik, soustředit se na danou chvíli a nenechat mysl a myšlenky, aby vaši soustředěnost odvedly jinam. Kolikrát se vám stane, že něco děláte, ale myslíte u toho na něco jiného? Při meditaci nám hodně pomáhá náš dech. Ale když provádíte meditační cvičení, spíše než abyste sledovali svůj dech, raději se s ním postupně ztotožněte, jako byste se jím začali stávat. Dech, dýchající a dýchání pomalu splynou; dualita a rozdělení se rozpustí. Než získáte kontrolu nad svou myslí, potřebujete napřed zklidnit její prostředí. V této chvíli je mysl jako plamen svíčky – nestálá, mihotavá a stále se mění a třepotá v prudkých větrech našich myšlenek a emocí. Plamen bude hořet klidně, jenom když zklidníte okolní vzduch. Začít spatřovat přirozenost mysli a spočívat v ní lze, až když utišíte neklid svých myšlenek a emocí. Na druhé straně, jakmile pomocí meditace naleznete rovnováhu, hluky a rozptýlení všeho druhu budou mít daleko menší účinek. Vy se tak dostanete do větší psychické rovnováhy a budete odolnější vůči stresu. Už se nenecháte tak lehce vykolejit a unavit, budete vyrovnanější a silnější.

Lednový jóga pobyt s Alžbětou si můžete rezervovat tady. Uvolňující jógu s Kateřinou tady.

Na závěr pro vás máme tipy na dva jednoduché cviky, které zvládnete sami doma nebo třeba i při čekání na autobus (a zaručeně se při tom stanete středem pozornosti).

Vrkšásana neboli pozice stromu je ideální k tréninku rovnováhy, Uthita-trikonasana neboli trojúhelník na protažení.

Pozice stromu upevňuje rovnováhu těla i mysli a navozuje pocit klidu, vyrovnanosti a stálosti.

1. fáze – Postavte se chodidly zhruba ve vzdálenosti upažení. Zadní chodidlo je otočené směrem dopředu v úhlu 45–60 stupňů.

2. fáze – Máte-li vpředu pravou nohu, s nádechem se protáhněte za pravou
paží a začněte se uklánět tak, že pravá ruka směřuje dolů k zemi a druhá
paže vede nahoru.

3. fáze – Protáhněte ruku podél ucha ve směru natažení celé strany trupu. Chodidla stahujte pocitově k sobě, tím zabezpečíte kolenní klouby, do kterých nebude přenesena váha. Jakmile budete ukloněni, zatlačte v zádech do pomyslné stěny za sebou. Nadechněte se, opět prodlužte páteř a s výdechem se soustřeďte na uvolnění. Zůstaňte na 5 nádechů a výdechů a opakujte na druhou stranu.

Díl 1. – Dovolená pro zdraví

Díl 2. – MUDr. Pavel Knára: I krátký pobyt v lázních působí příznivě

16. 11. 2020