Vlak je momentálně často nejpohodlnější: odveze vás mezi oběma městy přímo z centra do centra a případné prostoje na trase jsou předvídatelnější. Ve srovnání s autobusovou dopravou je sice cena vyšší, ale odměnou je výrazně vyšší pohodlí a celkový komfort jízdy. Pro mnohé dnes začíná být důležité i to, že cestování vlakem je proti přepravě vzduchem či po silnici milosrdnější k životnímu prostředí.
Jak to vypadá časem a cenou?
A kolik stojí vlak do Berlína? Například České dráhy vás přepraví jedním směrem za zhruba 1400 Kč a v případě zpáteční jízdenky za zhruba 2,5 tisíce. Samozřejmě je dobré si zkontrolovat, jaké slevové karty vám mohou s výslednou cenou zahýbat směrem dolů.
Německá státní železnice Deutsche Bahn nabízí na stejné trase jízdenky za hruba 70 eur. K tomu se vyplatí podívat se i na možnosti slev na této adrese (https://www.bahn.com/bahncard-cs).
A velmi výrazné slevy lze získat při objednávání jízdenek v předstihu. K tomu je užitečné podívat se například do vyhledávače Kiwi.com či Omio.cz.
Z jízdního řádu Českých drah vyplývá, že přímé vlaky EuroCity jezdí z Prahy a Ústí nad Labem do Drážďan a Berlína každé dvě hodiny, část z nich pokračuje až do severoněmeckého Hamburku. Jednou denně se dá cestovat do Berlína bez přestupu i z Brna či Pardubic.
Do Berlína transevropským expresem
Loni v prosinci ministři z Francie, Německa, Rakouska a Švýcarska odhalili plán na iniciativu Trans-Europe Express 2.0. Ta bude mít za cíl 25 let po pádu původní sítě expresních vlaků opět výrazně posílit přímá železniční spojení mezi některými z velkých evropských měst.
Do dálkových vlaků v Česku se pouští RegioJet. Ten nedávno ohlásil spolupráci s nizozemským startupem European Sleeper, jejímž výsledkem bude zbrusu nový noční vlak na trase Praha – Berlín – Amsterdam – Brusel. Spojení má zahájit provoz v dubnu 2022.
Renesance nočních vlaků
Noční vlaky nyní zažívají skutečnou renesanci. S představou luxusních vlakových spojení začal francouzský startup Midnight Trains. Ten se rozhodl vrátit atraktivitu vlakům určeným pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Sami svůj návrh luxusních souprav označují za pojízdný butikový hotel.
Ačkoliv tím navazují na legendární dálkové vlaky jako Orient expres, jejich cílem je hlavně pohodlí s nimi spojené. Midnight Trains tak budou prodávat ne sedadla, ale kupé pro jednotlivce, dvojice nebo větší skupiny podobně jako pokoje v hotelích. Každé kupé bude vybaveno zábavním systémem i kvalitní postelí a jídlo si půjde buď objednat přímo k sobě, nebo si ho jít vychutnat do stylového jídelního vozu s velkým barem.
V každém případě železniční doprava v poslední době mimo jiné kvůli ekologii, ale i kvůli pohodlí získává na atraktivitě. Je na co se těšit.