Jan Kolář: Praha je plná skrytých skvostů

Vystudoval práva v Londýně, analyzoval data v Berlíně a nakonec zakotvil v Praze. Jan Kolář z pozice generálního ředitele Czech Republic Sotheby’s International Realty poodkrývá zákulisí českého trhu s prémiovými nemo­vitostmi a říká: „Když cizinec koupí byt v Praze, většinou tu chce i žít.“

🇩🇪 Sie können diesen Artikel auch auf Deutsch lesen: Jan Kolář: Prag ist voller verborgener Prachtstücke

Co vlastně hledají lidé, kteří chtějí nadstandardně bydlet? „Lokaci v zeleni, a přitom dostupnou městu, velkorysou dispozici a také komunitu, se kterou se můžou ztotožnit,“ přibližuje Jan Kolář. Skvělým příkladem je podle něj Praha 6. Ti, kteří se sem chtějí stěhovat, tady většinou někoho znají. Finančně zajištění lidé mají podobný styl života a drží při sobě. „Problém je, že když tady někdo něco unikátního vlastní, nerad se s tím loučí. Možností je tedy velmi málo,“ konstatuje mladý manažer. To ostatně platí pro celý trh s prémiovými nemovitostmi. Poptávka výrazně převyšuje nabídku. Atraktivita konkrétních oblastí se přitom nemění. Hanspaulka, Ořechovka, Hradčany. Vilu s krásnou zahradou, odkud je to kousek do centra i na letiště, chce zkrátka každý. Nové příležitosti se podle Koláře objevují na Praze 4. „Jsou tady stejně kvalitní nemovitosti jako na ‚šestce‘ podobně hezké okolí, jen komunita zde ještě není tolik provázaná,“ říká. 

Na mysli má přitom hlavně Podolí nebo Braník. V rámci vilového segmentu zůstávají oblíbené také Vinohrady a Trója. Několikapatrové domy se zahradou a garážovým stáním pro více aut v žádaných lokalitách se pohybují ve vyšších desítkách až stovkách milionů korun. A jak je to s architekturou – vítězí historie, nebo moderna? Podle Koláře záleží čistě na osobním vkusu. „Někteří klienti mají v hledáčku jen historické nebo funkcionalistické vily, jiní chtějí nové, moderní provedení, kde si vše udělají podle svého,“ říká. Na vrcholu poptávky jsou aktuálně hotové nemovitosti k nastěhování, které na trhu takřka nejsou.

A jak to vypadá s vývojem cen? „V nejbližším výhledu nepočítáme s tím, že by se výrazně měnily. U nadsazených cen může dojít k drobné korekci a u projektů vyžadujících investici do rekonstrukce je větší tlak na jednání, rozhodně se ale v našem segmentu nedá mluvit o obecném poklesu,“ předesílá Kolář. Celý prodejní proces zná na vlastní kůži – v Sotheby’s se před sedmi lety stal prvním brokerem pro český trh. Společnost tehdy převzala realitní podnikatelka Ilona Mančíková a značce, která působí v Česku už od roku 2008, nalila do žil čerstvou krev. A pomohla k tomu také Kolářova zahraniční zkušenost. „Právnické prostředí v Londýně je silně konkurenční. Klien-tům musíte poskytovat opravdu nadstandardní služby. A to samé jsem chtěl realizovat i u nás v oblasti realit. Potenciál značky nebyl do roku 2016 plně vy-užitý a to jsme chtěli změnit,“ vzpomíná. 

Jan Kolář (* 1993) Do svých 19 let žil v Praze. Následovalo studium práv v Londýně a první pracovní zkušenosti v Berlíně. Po návratu do Prahy začal pracovat pro Czech Republic Sotheby‘s International Realty jako broker. Od roku 2022 vede pobočku týmem 14 lidí. Portfoliem jim každý rok projde 130–150 exkluzivních nemovitostí.

Jaký servis tedy může očekávat člověk, který chce v oblasti bydlení to nejlepší? V první řadě je to jedinečnost. V Sotheby’s nedělají developerské projekty s desítkami stejných bytů. Nabízené nemovitosti tvoří velmi malé procento českého trhu a vždycky jde o něco výjimečného. K důležitým aspektům patří také diskrétnost a bezpečí. Zhruba 15 procent nabídek je tzv. off market, kdy se nemovitost vůbec neinzeruje na webu nebo jiných kanálech Sotheby‘s. Součástí aktivit společnosti jsou také akce pro klienty v reprezentativních kancelářích na Janáčkově nábřeží. Světlý minimalistický interiér s moderní kuchyní a designovým nábytkem spíš než firemní prostory připomíná elegantní byt. Zdi zdobí moderní díla českých umělců, aktuálně jsou to obrazy Patrika Kriššáka, malíře rozvíjejícího experimentální techniku malby. „Výstavu střídáme každé tři až pět měsíců, rádi takto navazujeme na historii značky Sotheby‘s,“ říká Kolář. Klienti se tak mohou inspirovat, jak vyzdobit zdi svých budoucích domovů. A role se obrací. Sotheby’s International Realty vznikla v roce 1976 v reakci na fakt, že účastníci aukcí Sotheby‘s se zájmem o krásné obrazy, sochy a hodinky chtějí také podobně krásné bydlení. Pražská pobočka tedy přemýšlí naopak – předvýběrem kvalitního umění chce zájemce o prémiové reality přesvědčit, že se jedná o nedílnou součást interiéru. Podobná úvaha by mohla platit i v oblasti nábytku, v českém prostředí to ale vázne. „Třeba ve Spojených státech mají interiéroví designéři úplně jiné vztahy s nábytkářskými studii a dodavateli, kdy vybavení nabízených bytů, tzv. staging, je naprosto běžné a buď se byty prodají i s vybavením, nebo ne,“ popisuje Kolář. Na míru vybavený loft těmi nejlepšími kousky od špičkových studií si například koupil zakladatel Amazonu Jeff Bezos. „Byl jsem se tam podívat v rámci návštěvy u amerických kolegů a designérka byt vybavila opravdu do posledního detailu za použití nejkvalitnějších materiálů a exkluzivních designových doplňků,“ dodává. Vzájemné výlety do poboček jsou pro Sotheby‘s International Realty typické. Američané podle Koláře milují letní Prahu, takže se o prázdninách vždycky rádi zastaví. „V kontaktu jsme samozřejmě i s německou kanceláří. V poslední době jsme zprostředkovali prodej nemovitosti v Mnichově a proudí to i obráceně – Němci v Praze většinou hledají bydlení na důchod,“ říká Kolář. Spolu s Američany, Francouzi, Italy a Brity tvoří zhruba deset procent klientů, zbytek jsou Češi. Praha vykoupená cizinci je podle Koláře mýtus, spoustu bytů v centru Prahy vlastní Češi. „V našem hlavním městě není situace jako v Paříži, Londýně nebo New Yorku, kde si lidé kupují další nemovitosti, ve kterých celoročně nebydlí. Když si u nás koupí byt cizinec, chce tady většinou žít,“ uzavírá šéf české pobočky Sotheby‘s Int. Realty. A není to podle něj špatná zpráva, ale spíš ukázka toho, že v Praze se žije opravdu blaze. Je tady klid, spousta zeleně a stále dost neobjevených realitních skvostů, které čekají, až někdo odhalí jejich tajemství.  

Tento článek vyšel ve čtvrtém čísle tištěného magazínu N&N Czech-German Bookmag

Nejčtenější v kategorii Business

Aktuálně na českém webu

The dark rooms exhibition

       ·   25.04.2024
Berlín nikdy neodpočívá. V této metropoli se zdá, že mír a čas jsou jen privilegiem pro vyvolené. Ale existují i výjimky.

Z punkové princezny podnikatelkou

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn-Taxis, někdejší punková princezna s natupírovaným účesem a výstředním make-upem, dobývala v 80. letech minulého století titulní stránky nejen německého tisku. Po náhlé smrti manžela Johanna von Thurn-Taxise, s nímž má tři děti,

Aktuálně na německém webu

Von einer Punkprinzessin zur Geschäftsfrau 

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn und Taxis, einstige Punk-Prinzessin, mit toupiertem Haar und grellem Make-up, füllte in den 1980er Jahren die Titelseiten nicht nur der deutschen Presse. Nach dem plötzlichen Tod ihres Mannes Johannes von Thurn und

Gemeinsamer Nenner: Wasser

       ·   15.04.2024
Schauspielerin, Züchter, Heilerin, Imker und Ruderer. Jede Persönlichkeit, eine Gedankenströmung und ein gemeinsamer Nenner: Wasser. Ob als Träne der Trauer oder der Freude, Lebensspender, Inspiration oder Medium. Mehr in der Fotoserie von Michaela Dzurná Machač.