LouTkáček: Pohádka se zpěvem, tancem a pantomimou

Také Opera Národního divadla přichází na sklonku roku s vánoční nadílkou: Hudební pohádkou pro děti se zpěvem, tancem a loutkami LouTkáček / Tutifäntchen. Před 101 lety ji zkomponoval Paul Hindemith. Nyní zazní v české premiéře.

🇩🇪 Sie können diesen Artikel auch auf Deutsch lesen: LouTkáček: Ein Weihnachtsmärchen mit Gesang, Tanz und Pantomime

LouTkáček je zároveň vůbec první dětskou operou cyklu Musica non grata. Hudební projekt, který probíhá od roku 2020 do nadcházejícího roku, se věnuje hudebnímu odkazu osobností pronásledovaných ve 30. až 40. let minulého století nacionálním socialismem nebo perzekvovaných z náboženských, rasových, politických či genderových důvodů. Jedním z nich byl také Paul Hindemith. 

Poetická vánoční hra německých autorek Hedwigy Michel a Franzisky Becker o oživlé loutce, holčičce Týně a jejich společném dobrodružství zhudebnil Hindemith na podzim roku 1922. Hudbu přitom od začátku komponoval pro dětského diváka. Úspěšná světová premiéra se konala krátce na to v hessenském divadle v Darmstadtu. Česká premiéra se odehraje 30. listopadu ve ve Stavovském divadle. „Ačkoliv zde hraje hudba zásadní roli, není LouTkáček operou v klasickém slova smyslu“, vysvětluje dirigent David Švec s tím, že dílo má šestnáct uzavřených hudebních čísel zpívaných i instrumentálních, která nejsou moc dlouhá zpívané části nejsou tradiční operní árie, ale spíše písně. Překvapivě může zapůsobit už i samotný úvod k LouTkáčkovi, při níž zazní tradiční česká koleda Nesem vám noviny.

Pantomima pro dětskou duši

Na dětského diváka cílí také režie Radima Vizváryho, který do představení záměrně vnesl takové scény pro „dětskou duši“: „Pro děti to může být v mnohých případech první takto komplexní divadelní zážitek v životě. Děti se tu poprvé mohou setkat s pantomimou, operním zpěvem, poprvé mohou vidět orchestr“, zdůrazňuje jeden z nejvýraznějších představitelů současného mimického divadla ve střední Evropě a umělecký šéf věhlasné Laterny magiky. V díle tak děti uvidí kromě herců-zpěváků i šest mimů. Ti pantomimicky ztvárňují oživlé loutky v kostýmech pohádkových postav.

Foto: Serghei Gherciu

O vizuální podobu inscenace se postarala scénografka Eva Jiříkovská, která přirozeně vycházela ze dřeva. V kompletně dřevěné scéně se odráží i tradiční andělské zvonění s hvězdou na vrcholu. Také ona hraje v příběhu důležitou roli. Autorem českého libreta je Ondřej Hučín.

Představení je vhodné pro děti od pěti let a trvá 60 minut. Hraje se v češtině v bloku od listopadu do 14. prosince 2023 vždy během dopoledne ve Stavovském divadle. S podporou Velvyslanectví SRN v České republice.

Více na musicanongrata.cz 

Lucie Drahoňovská

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Aktuálně na českém webu

Boeckl a Kokoscha: skutečná rivalita?

       ·   27.02.2024
Albertina Modern, stojící naproti ikonické vídeňské secesní stanici metra Karlsplatz Otto Wagnera a Josepha Marii Olbricha, přichází aktuálně s výstavou „Herbert Boeckl – Oskar Kokoschka. Rivalita”. Nabízí přibližně stovku děl na papíře ze sbírek Albertiny.

Zrnko, které spojuje svět

       ·   20.02.2024
To je káva Dallmayr, synonym pro kvalitu a nadstandardní servis. Milovníky kávy spojuje tento lahodný nápoj po celém světě více než 300 let.

Znásilněná Rusalka

       ·   16.02.2024
"Danuš, víš že já agresivní nejsem. Ale kdyby přede mnou teď stál režisér, nevím, co bych s ním udělala," vyhlásila Johanna deset minut po začátku premíéry Rusalky ve Státní opeře Unter den Linden v Berlíně.

Aktuálně na německém webu

Boeckl und Kokoscha: Eine wahre Rivalität?

       ·   27.02.2024
Albertina Modern, die sich direkt gegenüber der ikonischen Wiener Jugendstil-U-Bahn-Station Karlsplatz von Otto Wagner und Joseph Maria Olbrich befindet, bringt aktuell in ihren Untergeschoss-Sälen die Schau „Herbert Boeckl – Oskar Kokoschka. Eine Rivalität.“ Darin präsentiert

Vergewaltigte Rusalka

       ·   16.02.2024
"Danuš, du weißt, dass ich nicht aggressiv bin. Aber wenn der Regisseur jetzt vor mir stünde, wüsste ich nicht, was ich mit ihm machen würde", erklärte Johanna zehn Minuten nach Beginn der Premiere von Rusalka